De C6 onder nul…
johnfred
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 234
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 19 januari 2015 11:30 PM

Wie heeft een goede tip om vastvriezen van de ruiten te voorkomen, mij is dit deze winter al twee keer gebeurd.
Heb de rubbers die contact maken met de ruiten ingespoten met siliconenspray….benieuwd of dat werkt.
Is er trouwens kans op schade als je een deur probeert te openen waarvan de ruit zit vastgevroren?

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 20 januari 2015 01:53 AM
  [ # 1 ]

Het lijkt me dat je dan inderdaad kans op schade hebt. Siliconenspray zou inderdaad moeten helpen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
koenra
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 04-01-2008

- C6 (2005-2012) 2.7 Hdi Exclusive
Gepost: 20 januari 2015 10:56 AM
  [ # 2 ]

Deur openen met de ruit omhoog geeft weinig risico (tenzij natuurlijk de ruit langs de hele omtrek zit vastgevroren), maar sluiten wel. Maar als de deur eenmaal open is zal de ruit het wel weer doen, en anders eerst even warmdraaien voor je de deur sluit.

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 20 januari 2015 02:40 PM
  [ # 3 ]

Ik sla altijd voorzichtig met mijn vuist langs de randen van de ruit om het ijs te breken en probeer dan deur voorzichtig te openen, soms hoor je dan de ruitmotor draaien om de ruit stukje naar beneden te krijgen. Dat gebeurt als je de deurklink een stukje uittrekt. Overigens is het meestal te wijten aan ijs dat zich aan de buitenkant ophoopt aan de onderkant kan het raam, dus daar waar de ruit in het portier verdwijnt, of ijs dat aan de aan de buitenkant van de randen van de ruiten vastvriest aan de ruitomlijsting. Dat haal ik dan met een ijskrabber voorzichtig weg. De binnenkant, dus het contactvlak tussen rubbers en ruit vriest bij mij nooit vast omdat daar nauwelijks vocht tussen komt. Siliconen spray voor mij dus niet, dat slaat ook overal tegenaan met lelijke plekken als gevolg. Overigens is de C6 niet de enige auto die dit heeft. Er zijn wel meer auto’s die portieren zonder ruitomlijsting hebben.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Gepost: 20 januari 2015 09:12 PM
  [ # 4 ]

Je kunt altijd voorzichting aan de deurhandel trekken en zien of de ruit naar beneden komt.
Doet hij dat niet, dan zeer voorzichting zijn anders sneuvelt de ruit. De deuren dichtdoen waarbij de ruit niet naar beneden is, kost altijd een ruit !! ( dus bij lege accu altijd goed uitkijken !!)

Profiel  
 
guznax
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 19-05-2008

- CX GTI 2400 1981
Gepost: 20 januari 2015 10:43 PM
  [ # 5 ]

Helemaal te voorkomen is het niet.
Na de sneeuwdag op 27 december, daalde de volgende dag de temperatuur nog verder tot -5. Gevolg: door sneeuwresten van de schoenen condens veel vocht in de auto, door dalende temperatuur vocht op de binnenkant van de ramen. Aan de buitenkant half ontdooide sneeuw die op de randjes langs de ruiten was vastgevroren.

mijn advies;
Sowieso met siliconenspray inspuiten om het rubber soepel te houden. dat helpt altijd. Probeer eerst voorzichtig alle 4 de deuren zonder forceren. Probeer eerst de deuren aan de kant van je huis. die zijn meestal minder bevroren. Voorzichtig aan de klink trekken en kijken of het raam na een aantal keren omlaag komt. Ik kon het ijs zo na een aantal keren al zien breken. Eenmaal in de auto kan je de motor aanzetten etc.

Profiel  
 
A3 rijdt C6
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 20-09-2010

Gepost: 23 januari 2015 12:43 AM
  [ # 6 ]

Ik heb een spuitflacon de-icer achter in de kofferbak. Daar kun je er goed bij zonder de deuren te openen ☺️
En daar spuit ik de onderkant van het raam bij de overgang naar de deur mee in. En meestal gelijk het hele raam…
Even wachten en je kunt je deur openen.

Groetnis
Adri

Profiel  
 
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 24 januari 2015 10:29 PM
  [ # 7 ]

Ik had vanochtend ijzel op de ruiten, terwijl de ruitenkrabber in de auto lag.
Toch geopend, omdat ik hetzelfde dacht als koenra. De deur openen als de ruit niet omlaag zakt geeft niet zoveel risico.
Maar hij ging ondanks het ijs een stukje omlaag.

Wat niet goed ging door de ijzel was het opklappen van de spiegels. Rechts klapte helemaal open, links kwam na veel gekraak niet verder dan halverwege. Toen de boel een beetje warm was heb ik de spiegels weer even in- en uitgeklapt en toen is hij goed uitgeklapt.

Profiel  
 
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 210
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 25 januari 2015 03:48 PM
  [ # 8 ]

ruiten een fractie open laten staan. Koud is het toch wel binnen.

mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook