druklager of koppeling kapot?
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 01 oktober 2011 09:02 PM

Graag hoor ik een diagnose bij de volgende verschijnselen.
Het betreft een ds23 ei hydraulique, waarvan de drukgroep, koppelingsplaat en druklager ca 8000 km geleden zijn vervangen. Het druklager is zo’n “blikken” versie, niet de versie uit gietijzer.

Vanmiddag, op de terugweg van de gezellige sleuteldag regio noord , schakelde ik op een kruispunt terug van 2 naar 1. Daarbij ontstond een geweldig geratel. Ook schakelde de bak in met “tandengeknars”.
Bij het optrekken (meer toeren) verdween het geratel. Het geratel correspondeerde met het toerental. Bij het schakelen naar 2 kwam het terug, ook toen schakelde de bak ruw (alsof er niet ontkoppeld werd).
Daarna ben ik in deze versnelling naar huis gereden, en zag thuis dat de koppelingsvork een beetje zijdelings stond te schudden (dus haaks op de ontkoppelbeweging). Iets dat ik nooit eerder heb opgemerkt.
Wel kon ik weer gewoon schakelen en rijden.

Een uurtje later nog een proefrit in de buurt gemaakt. Na 100 meter bij het schakelen weer een geweldig ratelen bij het schakelen/koppelen, weer schakelen zonder koppeling (naar het geluid te horen), en toen ik met stationair draaiende motor keek waar het geluid vandaan kwam, stond de koppelingsvork geweldig zijdelings te schudden. Die beweging was met de hand niet tegen te houden.
Ook was het afdekrubber over de koppelingsvork open gescheurd en is een stukje ervan verdwenen.
Ook nu weer met toenemend toerental verdween het geratel, en kon ik weer gewoon schakelen.

Terugdenkend:  ongeveer een maand geleden gemerkt dat bij het optrekken in 1 de koppeling (en dus de auto) schudde, maar dat was vanzelf weer verdwenen.

Ik vraag me af wat er aan de hand is: is het iets dat eenvoudig is op te lossen, of moet ik denken aan een defekt druklager? Wie kan me helpen?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 01 oktober 2011 09:28 PM
  [ # 1 ]

Klinkt als een druklager. Die blikken versies gaan kapot als je ze voor montage niet op punten een puntlas geeft.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 oktober 2011 11:37 PM
  [ # 2 ]

Wie heeft de onderdelen geleverd?
Garantie, lijkt me (indien het druklager de veroorzaker is).

Citroen!

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 02 oktober 2011 12:22 AM
  [ # 3 ]

Ik heb vorig jaar inderdaad met een aantal lasjes het druklager “versterkt” zodat het omgevouwen deel niet open kan buigen. Ik had dat op het forum al gelezen. Maar misschien heb ik op de verkeerde plaats lasjes gelegd?

Verder heb ik zelf de motor, die toen net was gereviseerd en voorzien van nieuwe drukgroep en koppelingsplaat, aan de versnellingsbak gekoppeld en in de auto gemonteerd. Of bij de revisie ook het druklager is geleverd, of dat ik dat ergens anders heb gekocht, weet ik niet meer.

Maar los van eventuele garantie, belangrijker is het om (vrijwel) zeker te weten of het druklager de oorzaak is: het is wel een paar dagen sleutelen (in mijn tempo), en het is, als alles open ligt, vervelend om dan te merken dat de oorzaak ergens anders ligt… (ik heb wel eens vaker iets aangepakt en later gemerkt dat de diagnose niet goed was)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 oktober 2011 12:24 AM
  [ # 4 ]

Ik snap wat je bedoeld. Misschien verstandig een specialist in de buurt te raadplegen voor je de bak er uit gaat hengelen?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 05 oktober 2011 09:13 PM
  [ # 5 ]

Vanmiddag, na overleg met een specialist in de buurt, de versnellingsbak losgemaakt van de motor, en inderdaad, het druklager was losgekomen van de buis met flensen. De extra lasjes die ik had aangebracht, waren kennelijk te klein, want ze waren ook afgebroken.
Op de foto’s is eea goed te zien.
Gek genoeg zat de gaffel aan een kant nog vast aan de buis met de flensen.aan de andere kant was het beugeltje eraf gevallen.

Voor mij is duidelijk dat de “blikken” druklagers geen goede keuze zijn.

Op de foto’s is te zien dat er nogal wat metaal is weggesleten van het druklager. Ik vraag me af of in dit geval het nodig/ verstandig is om de drukgroep en toplager te vervangen, omdat daar misschien wel het nodige metaalslijpsel in is terecht gekomen?

Afbeelding Bijlagen
IMG_3531_1_1_1.jpgIMG_3529_1_3_1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 oktober 2011 09:15 PM
  [ # 6 ]

Wat een waardeloze ROTZOOI is het toch zeg. Ik zou de leverancier zeker aansprakelijk stellen. Kun je een foto van de drukgroep posten? Ik denk dat je die gewoon kan laten zitten ( zou ik doen) maar een foto help ter beoordeling wel.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 05 oktober 2011 09:51 PM
  [ # 7 ]

Ja, kwaliteit is voor mij ook anders…
Lastig dat ik op oude facturen niet terug kan vinden wie dat ding heeft geleverd. En dan te weten dat het oude gietijzeren druklager nog op de plank ligt: vorig jaar heb ik nog geaarzeld of ik toch niet beter het oude druklager zou kunnen toepassen (heeft geen voelbare speling), uiteindelijk voor nieuw gekozen om de komende 10 jaar geen gezeur te hebben…

Ik heb de bak nog half in de auto liggen (vanmiddag geen sterke hulp beschikbaar om de bak eruit te tillen). Vandaar dat de foto’s van de drukgroep niet optimaal zijn.

De motor is vorig jaar gereviseerd, o.a. zijn toen de krukas, het vliegwiel en de drukgroep uitgebalanceerd. Op de drukgroep is ook balansgewicht aangebracht. Het zou mooi zijn als de drukgroep niet vervangen hoeft te worden, zodat eea mooi in balans blijft.

Afbeelding Bijlagen
IMG_3541_1_1.jpgIMG_3547_1_1.jpgIMG_3533_1_1_1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 oktober 2011 09:52 PM
  [ # 8 ]

Laat die drukgroep maar lekker zitten. Die ziet er prima uit hoor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 05 oktober 2011 09:56 PM
  [ # 9 ]

bedankt voor het meedenken en je advies!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 29 januari 2015 10:27 AM
  [ # 10 ]

Ah! Dat help al; de plaatjes van Dickesse. Dat is precies wat ik moet gaan doen voor mijn cabrio om bij de schakelvork/drukgroep te komen. Wat heb je allemaal los moeten halen om je bak zover naar voren te schuiven? en hoe ging het terugbouwen?

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 29 januari 2015 06:08 PM
  [ # 11 ]

Het is al even geleden, maar de foto’s laten het zien:
-radiateur weg, slangen los
-dynamo eraf, ventilator weghalen
-motor ondersteunen zodat die niet naar voren kiept als de versnellingsbak los is
-koppelingshevel wat lossen
-diverse hydraulische leidingen losgemaakt of weggehaald (injectie halfautomaat) zodat bak naar voren kan en omhoog. Omhoog is nodig om aan de voorzijde van de bak voldoende ruimte te hebben om de bak naar voren te schuiven
-dwarstraverse losmaken van snip
-bak en motor iets omhoog halen (van onderen of met takel) zodat bak een beetje los is
-bak losschroeven en proberen te lossen, houten blokken om de bak wat hoger te houden en ruimte te maken om bij het druklager te komen
-je merkt wel als iets in de weg zit, eventueel nog wat loshalen of opzij duwen

Terugnbouwen in omgekeerde volgorde.

O ja, leg de boutjes waarmee de versnellingsbak aan de motor vastzit, op volgorde weg, dan hoef je niet meer te proberen welke bout waar zat…
Ik gebruikte een kleine spiegel om te binnenkant van de klok te inspecteren, was ongerust dat er nog wat los spul zou achterblijven. Dat zou ik nu met een enthoscoop doen.
Reken op een dag om het los te maken, een uurtje om het lager te doen, en ruim een dag om alles terug te schroeven, daarna nog alle afstellingen… (maar dat is mijn “tempo”.
Succes!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 29 januari 2015 06:43 PM
  [ # 12 ]

Je vergeet: bouw het stuurhuis uit Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook