Spoorverbreders, zin of onzin
willem269
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 31 januari 2015 11:14 AM

Hallo, ik wil onze 2007 C4 Picasso inruilen voor een 2012 model. Toen ik een mail stuurde met een vraag over de wielen/velgen, mailde de verkoper terug: ‘De wagen is ook voorzien van 20 mm Citroën spoorverbreders’ De laatste spoorverbreders die ik heb gemonteerd was op een ‘70 Mini. Dacht dat het alleen voor sportdoelen (haaks de bocht om in een Mini) werd toegepast, kennelijk niet dus. Kan iemand iets zeggen over de zin en onzin?
Groet,
Willem

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 31 januari 2015 12:52 PM
  [ # 1 ]

Zie het nut helemaal niet in van een spoorverbreder (men bedoeld hier toch een spacer mee die je velgen meer naar buiten brengen?), en onder geen één mijn wagens zou ik zoiets ook maar overwegen nono . Ik heb mijn standpunt over de ET-waarde van velgen hier al eens toegelicht en het feit dat deze je stuurgeometrie wijzigen en/of beinvloeden. Ik betwijfel trouwens ten zeerste dat Citroën zoiets via de officiële weg zou aanbieden. Als je gaat zien op het gelijkvormigheidsattest merk je dat ze zelfs de ET-waarde een klein beetje aanpassen (een paar mm) naar gelang de gemonteerde velgdiameter/breedte. Wat niet zomaar lucratief is hoor maar eerder reken of testwerk van mensen (ingineurs) die daar dagdagelijks mee bezig zijn en over meer kennis terzake beschikken als u, je dealer/garagehouder of ik! Dus als het hier gaat over wat ik er uit opmaak, NO WAY!!!

Profiel  
 
willem269
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 31 januari 2015 01:14 PM
  [ # 2 ]

Dank voor je antwoord. Ik kan ze natuurlijk altijd vragen de verbreders er af te halen. Auto heeft trouwens nog maar 22.000 kilometer gelopen en staat bij officiële Citroën dealer te koop.
Groet,
Willem

Profiel  
 
ernie67
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 45
Geregistreerd: 02-03-2014

- (Grand) C4 Picasso Business
Gepost: 31 januari 2015 04:45 PM
  [ # 3 ]

Heb ze ooit onder een berlingo XTR uit 2007 gehad.
Had 16” velgen gekocht bij een erkend bedrijf die zouden moeten passen.
Maar achter sleepte ze bij elke bobbel kuil aan en voor bij het draaien van de wielen naar de uiterste stand.
Toen hebben ze ook spoorverbreders ertussen gezet.
Het hoort niet, maar verders nooit wat van gemerkt qua rij-eigenschappen. haha

Groet Erwin

Profiel  
 
Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 24-01-2006

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 31 januari 2015 04:53 PM
  [ # 4 ]

Grote vraag is waarom de spoorverbreders geplaatst zijn. Is dit om een wiel met ‘verkeerde’ ET waarde te corrigeren, of om de originele spoorbreedte aan te passen.

Profiel  
 
willem269
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 31 januari 2015 06:24 PM
  [ # 5 ]

Ik zal het als we de wagen gaan bekijken eens vragen. Ik heb er uiteraard geen idee van.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 01 februari 2015 12:54 PM
  [ # 6 ]
Bossie schreef:

Grote vraag is waarom de spoorverbreders geplaatst zijn. Is dit om een wiel met ‘verkeerde’ ET waarde te corrigeren, of om de originele spoorbreedte aan te passen.

‘T ja dat zou natuurlijk mogelijk zijn dat ze deze spoorverbreders geplaatst hebben om een verkeerde ET-velgwaarde te compenseren. Blijft i.m.o. foute boel, koop toch verdorie passende velgen. En weer kan je jezelf de vraag dan stellen of het wettelijk wel allemaal o.k. is? Ik ken de wetgeving hieromtrend niet maar zou er niks van opkijken dat het in feite niet toegelaten is. Ben eens benieuwd naar de reactie van die dealer.

Profiel  
 
willem269
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 01 februari 2015 01:14 PM
  [ # 7 ]

Ik heb Citroën een mail gestuurd over hoe en wat en waarom. Want autoverkopers kunnen mij veel wijsmaken. Ik heb me net in Wkipedia een beetje ingelezen wat betreft de ET waarde, waar ik nog nooit van had gehoord maar daar wordt wel uitgelegd wat het is, maar of het nu goed of slecht is weer niet.
Wat ik me nu weer afvraag is of de enorme slijtage in de kruiskoppelingen van mijn Mini van 45 jaar geleden er ook mee te maken had dat ik daar in het wilde weg (want stoer, net als de geplakte rallystreep) spoorverbreders had gemonteerd. En volgens mij van meer dan 20 millimeter.

Profiel  
 
Bossie
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 470
Geregistreerd: 24-01-2006

- AX GT
- AX GT racer
Gepost: 01 februari 2015 07:19 PM
  [ # 8 ]
V-zesserke schreef:
Bossie schreef:

Grote vraag is waarom de spoorverbreders geplaatst zijn. Is dit om een wiel met ‘verkeerde’ ET waarde te corrigeren, of om de originele spoorbreedte aan te passen.

‘T ja dat zou natuurlijk mogelijk zijn dat ze deze spoorverbreders geplaatst hebben om een verkeerde ET-velgwaarde te compenseren. Blijft i.m.o. foute boel, koop toch verdorie passende velgen. En weer kan je jezelf de vraag dan stellen of het wettelijk wel allemaal o.k. is? Ik ken de wetgeving hieromtrend niet maar zou er niks van opkijken dat het in feite niet toegelaten is. Ben eens benieuwd naar de reactie van die dealer.

Als het is om de ET waarde te compenseren, dan worden je lagers tenminste nog op de juiste manier belast en zal je spoorbreedte correct zijn.

Het schijnt dat OZ wielen levert waarbij je altijd spacers nodig hebt. Ze hebben dan 1 wiel die onder meerdere auto’s kan door een autospecifieke spacer te leveren.

Overigens gaat mijn voorkeur ook uit naar gewoon goed passende wielen.

Profiel  
 
willem269
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 01 februari 2015 07:48 PM
  [ # 9 ]

Het blijft spannend, vooral omdat de auto nog maar 20.000 kilometer heeft gelopen en bij een officiële Citroën dealer te koop staat. Wie gaat er nou binnen 20.000 kilometer iets geks doen met een auto. En waarom mailde de verkoper het ongevraagd. Ik zou het nooit gezien hebben als ik de auto ging bekijken. Misschien om later geen gezeikte krijgen? Het blijft een raadsel. Wellicht morgen meer.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 01 februari 2015 09:22 PM
  [ # 10 ]
Bossie schreef:

Als het is om de ET waarde te compenseren, dan worden je lagers tenminste nog op de juiste manier belast en zal je spoorbreedte correct zijn.

Het schijnt dat OZ wielen levert waarbij je altijd spacers nodig hebt. Ze hebben dan 1 wiel die onder meerdere auto’s kan door een autospecifieke spacer te leveren.

Overigens gaat mijn voorkeur ook uit naar gewoon goed passende wielen.

Mee eens dat zoals je zei je lagers dan tenminste nog normaal belast worden en ook je stuurgeometrie gaat juist zijn of blijven, maar ik blijf het maar zozo vinden.
Dat O.Z. velgen met spacers zou leveren zou me beetje verbazen, heb er daar zelf al van gehad en past perfect en steeds met alle afmetingen correct. Wel zijn er fabrikanten (zoals b.v. Rial) die (kunststoffen!) ringen in het naafgat of centreergat plaatsen om zo bepaalde velgen op meerdere wagens te laten passen. Kan nog net door de beugel voor mij Wink & is trouwens ook TUV gekeurd.

Profiel  
 
willem269
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 126
Geregistreerd: 08-12-2009

Gepost: 02 februari 2015 01:49 PM
  [ # 11 ]

De verkoper heeft het volgende antwoord gegeven: ‘Men doet dat omdat men vindt dat het er mooier uitziet. Is een kwestie van smaak.’ Bij Citroën Duitsland (de auto staat in Duitsland) zeggen ze dat het geen kwaad kan. Maar in de werkplaats bij een hele grote dealer in Dortmund weten ze weer van niks. Omdat er originele lichtmetalen velgen op zitten kan ik natuurlijk altijd zeggen dat ze ze er maar af moeten halen.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 03 februari 2015 09:12 PM
  [ # 12 ]

Er ASAP onderuit zo simpel is dat!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook