Aanjager/Kachelweerstand probleem
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 30 januari 2015 11:24 PM

Jawel, het zoveelste topic rondom dit onderwerp. Maar tot nu toe heb ik nog geen oplossing op internet of dit forum kunnen vinden.

Het probleem: de aanjager hielt er ineens mee op. Geen enkele stand mogelijk. Het gaat hierbij om een traploze aanjager op een Xsara VTS uit 1999 met automatische airco. Het gebeurde op de snelweg en na een paar uurtjes kreeg ik de aanjager slechts op standje “80%” en 100%” aan. Bij de daarop volgende rit was het eigenlijk afgelopen met de aanjager.

De airco en luchtcirculatieklep werken overigens prima.

Wat heb ik tot nu toe gedaan?
1. Kabels nakijken

2. Zekeringen nakijken, zowel onder de kap als in het dashboard

3. Contactspray op de aansluitingen van de aanjager en de kachelweerstand.

4. “Motor loopt” relais gecheckt. Achterruit- en spiegelverwarming werken voortreffelijk.

5. Aanjager gedemonteerd en direct op accu aangesloten. Werkt prima, met grof geweld.

6. Kachelweerstand transistoren vervangen (Ja, type xxxx15 en niet xxxx16) inclusief nieuwe koelpasta en enkele punten gereflowed met nieuwe tin. Alles opnieuw aangesloten… niks!

7. Kachelweerstand transistoren nogmaals opnieuw aangesloten en alles doorgemeten met multimeter. Blijkt in orde te zijn. Vervolgens aangesloten en ingebouwd… niks!

8. Uit wanhoop de aanjager aangesloten in een andere Xsara (PH2) en wat blijkt…. hij werkt voortreffelijk! De aanjager uit die Xsara werkt uiteraard ook niet in de VTS.

9. Signalen van de podmeters doorgemeten in de control-unit van de ventilatie. Alles lijkt in orde, al lijkt de podmeter van de verstelling van luchtstroom-richting wel wat aparte signalen door te geven. De vraag is of dit relevant is voor de aansturing van de aanjager.

10. Signalen die binnenkomen in de stekker direct op de kachelweerstand gemeten. Bij de andere Xsara was de grote + mooi 13,5V, maar bij de VTS bleef deze hangen tussen de 1 ~ 3V. Ook de kleine, dunne kabels die bij de andere Xsara mooi in voltage meelopen met podmeters blijken totaal niet te reageren op input van de control-unit.

De vraag:
Waar moet ik nog verder zoeken? Ik heb iets gelezen over een slechte verbinding in het contactslot, maar hoe verklaart men dan het lage voltage van de +12V aansluiting van de aanjager? Het is alles of niets, lijkt mij?

Mijn elektro-kennis houdt hier rekelijk op en daarom wil ik vragen of er mensen zijn die een oplossing kunnen bieden!

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
H van Zandvoort
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 29-08-2012

- C4 (2004-heden) 1.6HDI 90 ligne business 5D
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
Gepost: 31 januari 2015 11:13 AM
  [ # 1 ]

hallo met onderstaand stukje heb ik ooit eens gereageerd op eenzelfde vraag bij de vraagsteller was toen het probleem opgelost als je op forum bij xsara met zoekt term aanjager is het wel te vinden
inmiddels heb ik nu 548000 km er op zitten en met de aanjager heb ik na 2004 geen problemen meer gehad
————————————————————————
ik heb in 2004 hetzelfde probleem gehad.
de storing zat bij bij in het contactslot en heb daar een overbrugging gemaakt
bij mijn xsara zit aan de afgaande kant van het contactslot een bruine stekker en een grijze stekker.
aan de voedende kant zit een zwarte stekker met twee rode dikke kabels deze komen van de zekeringen.
de bruine stekker is van de ventilatorvoeding
de rode kabel in de bruine stekker is de voeding van de ventilator deze gaat in bruine stekker over in een dikke zwarte kabel die aan het contactslot vast zit.
deze zwarte kabel heb ik door geknipt en door verbonden met de dikke zwarte kabel die uit de zwarte stekker komt aan de andere kant van het contactslot, dus de zwarte kabel die in de zwarte stekker zit met de rode kabels
door deze twee zwarte kabels door te verbinden overbrug je het slechte contact in het contact slot, en laat je de originele stekkers intact.
als je de auto op contact zet gaat de ventilator nog niet lopen deze gaat pas lopen als de motor loopt hiervoor zit nog een apart relais, volgens mij wordt dit relais getrokken als de dynamo loopt/draaid
nu 10 jaar later werkt het nog steeds prima en mijn xsara zal eind van de week de 543210 km passeren.
ik hoop niet dat dit het aftellen is voor het einde want deze auto wil ik beslist nog niet kwijt
————————————————————————————————
mogelijk heb je er wat aan, mijn xsara wel hij/zij blijft maar doorlopen fijne auto op naar de 600000

Profiel  
 
H van Zandvoort
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 29-08-2012

- C4 (2004-heden) 1.6HDI 90 ligne business 5D
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
Gepost: 31 januari 2015 11:22 AM
  [ # 2 ]

nog even op gezocht
eenzelfde vraag werd op 28 0kt 2014 gesteld en wel ,,kachel aanjager werkt niet meer’‘
mogelijk is het bij u het zelfde kijk en vergelijk

Profiel  
 
Gniels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010

- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 03 februari 2015 09:26 PM
  [ # 3 ]

Beetje late reactie van mijn kant, maar het is gelukt! Dank “H van Zandvoort” voor de laatste duw in de goede richting. Het probleem zat hem toch in de verbindingen bij het contactslot. Na het loshalen van de plastic kappen achter het stuur kon ik de kabelboom zien zitten met de omstreden kabels voor de ventilatorvoeding. Een simpele snok aan de kabels was al genoeg om de ventilator aan de praat te krijgen!! En sindsdien is hij er niet mee opgehouden, inmiddels al een paar honderd kilometer..

Ik zal daarom de kabels even lekker laten zitten en op het moment dat ze weer raar gaan doen (en het eindelijk weer warmer wordt buiten) mijn soldeerbout erbij pakken. In ieder geval heb ik alvast mooie nieuwe transistoren erin zitten. Kan geen kwaad denk ik.

Het is weer heerlijk warm in de auto. Smile

Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook