Berlingo 2.0HDI - smeulende pluskabel
Grijze muis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 02-02-2015

Gepost: 05 februari 2015 01:08 AM

Hallo allen,

Mijn naam is Wilfred en sinds eind vorig jaar ben ik in het bezit van een Citroen Berlingo 2.0 HDi uit 2001, mijn eerste PSA - toch bekend om hun betrouwbare, degelijke diesels. Ik hoopte dan ook op vele jaren rijplezier. Helaas heb ik er niet lang mee kunnen rijden want één van de pluskabels ging letterlijk in rook op, maar dan precies op de aansluiting bij de accupool (dat plastic kapje waarmee je de pluspool loshaalt smolt, stonk en rookte al van de hitte).

Om te kijken waar die kabel naartoe liep heb ik de grondplaat, accubak, luchtinlaat en aanverwanten verwijderd. De kabel bleek in een plastic doosje te verdwijnen. In dat doosje zitten twee groene standaard-ogende relais aan weerszijden en in het midden twee 40A-zekeringen. Onder de relais lopen per kant twee dunne groene en één dikke witte kabel weg richting het midden van de motorruimte. Opvallend vond ik overigens ook dat er veel meer ruimte voor relais was maar er dus maar twee zaten; één uiterst rechts en één op de één na linker plek. Inmiddels heb ik begrepen dat die voor de gloeibougies zou moeten zijn maar als ik op een gloeibougierelais zoek kom ik op heel andere plaatjes uit.

De broos geworden kabel heb ik vervangen door een nieuwe maar voor ik weer vrolijk ga rijden wil ik het probleem oplossen natuurlijk. Als het goed is heb ik morgen een stroomtang in huis en kan ik gaan meten wat voor stroom er loopt door de kabel maar liever vervang ik preventief onderdelen die toch horen bij (slijtagegevoelig) onderhoud. Het zoeken op gloeibougies is niet zo lastig voor de 2.0 HDi maar die twee relais..? Geen flauw idee hoe ik die moet zoeken, want gloeirelais zijn het blijkbaar niet. En waar dát relais zich bevind is dan het volgende raadsel.

Ik had overigens overal 0 weerstand gemeten op de aansluiting van de pool, met de nieuwe kabel gemonteerd heb ik ook, met de pluspool weer gemonteerd op de accu, gemeten tussen de pluspool en de kabel en wederom 0 weerstand. Het probleem moet dus ergens liggen in het gloeisysteem (als dat plastic kastje inderdaad daarbij hoort).

Kent iemand soortgelijke problemen (en de oplossing ervan)?

Uiteraard heb ik voor het posten van dit bericht zeer extensief de zoekfunctie gebruikt, zo weet ik ook al lang dat het plaatsen van een after market radio nog even op de achtergrond komt omdat ik dan weer losse kabels moet trekken.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 05 februari 2015 02:00 AM
  [ # 1 ]

Startmotor of dynamo als eerste nazien

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Grijze muis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 02-02-2015

Gepost: 05 februari 2015 02:04 AM
  [ # 2 ]

Ook als het echt specifiek alleen één van de vier pluskabels is die doorfikt? De rest is nog in prima staat, niks aan de hand, soepel en ziet er netjes uit. Het is alleen precies diegene die van de pool naar dat kastje loopt. Ik zal zo even wat foto’s proberen te delen.

Morgen heb ik dus als het goed is een DC stroomtang in huis dus dan kan ik hopelijk weer iets uitsluiten (eventueel hangende relais) alhoewel ik natuurlijk liever preventief iets vervang in plaats van de nieuwe kabel potentieel degraderen door wederom overbelasting.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 05 februari 2015 02:24 AM
  [ # 3 ]

Hangende relais, ja van de starter denk ik dan, van het gloeien geloof ik niet snel

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 05 februari 2015 08:47 AM
  [ # 4 ]

Waarschijnlijk heb je hetzelfde euvel als bij de Xantia HDI. Daar is die kabel te dun.
Als ik het me goed herinner heeft de HDI voorverwarming en dat trekt ook aardig wat stroom.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
BerBel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 18-11-2013

Gepost: 05 februari 2015 10:26 AM
  [ # 5 ]

Ik gok ook op startmotor. vergeet niet de massadraden nauwkeurig te controleren. Indien roest: losmaken, opkuisen, contactspray, vastzetten.

Profiel  
 
Grijze muis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 02-02-2015

Gepost: 05 februari 2015 12:49 PM
  [ # 6 ]

Het smeulen vindt plaats als de motor loopt, dus niet bij het starten maar dus tijdens het rijden of stationair staan. Ofwel: er loopt waarschijnlijk een constante verhoogde stroom door de kabel die naar dat relaiskastje loopt waardoor de warmte ook oploopt.

Als het die relais zijn, waar kan ik dan nieuwe vinden? Ik had overigens de bodemplaat verwijderd om te zoeken naar massakabels maar die kon ik niet vinden.

Ik vond overigens de pluskabels onbegrijpelijk dun, vooral voor een diesel. Op al mijn andere auto’s, stuk voor stuk benzine, waren de pluskabels (en minkabels) minstens twee keer zo dik. Als ik zelf massakabels trek gebruik ik laskabels. Maar goed, normaal heb ik ook niet dit soort moderne auto’s. Smile

Hieronder wat foto’s van het euvel:


De rechterkabel is heet geworden, de rest niet.


Het kapje is vastgesmolten aan de kabel.


Afgezien van de verkoolde krimpkous op de gefikte kabel zijn de aansluitingen nog schoon en netjes.


Restant van de originele kabel met hitteschade (discoloratie en broos)


Het relaiskastje waar de kabel naartoe liep - daar geen schade.

Nu ik het beter bekijk op de foto zie ik dat die twee groene relais beiden aan de binnenkant zitten en aan de buitenkant een lege contacten zitten (waar ook relais in zouden kunnen).

Ziet dit er voor de rest wel standaard uit of zit het probleem in dat die relaisopstelling al niet klopt..?

Oh, nog wat meer details over de auto is misschien handig:

Er zit geen radio in, hij heeft geen electrisch pakket (dus de ramen zitten nog op zwengels) en de achterruit-ruitenwisser doet het niet. Als je die probeert aan te zetten hoor je eventjes een gezoem op de achterklep maar er beweegt niks mee. Dat gezoem stopt wel weer (dus schakelt wel weer uit).

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 05 februari 2015 05:41 PM
  [ # 7 ]

Zou er geen overgangsweerstand kunnen optreden tussen koperen kabel en aansluitring?

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Grijze muis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 02-02-2015

Gepost: 05 februari 2015 06:05 PM
  [ # 8 ]

Dat zou je ook denken maar de aansluitringen zaten echt kneiterstrak vastgedraaid en bij het doormeten van de uitgefikte kabel kwam ik alsnog op slechts 0,2 Ohm uit (Nieaf-multimeter met autocalibratie) en met de nieuwe kabel had ik 0,0 Ohm gemeten van de pluspool tot de aansluitring (met het kapje dus zelfs iets omhoog om de pluspool echt los van het uiteinde te kunnen meten). De vorige eigenaar of monteur had alles in ieder geval in vet gezet, er was nergens corrosie of sulfering op de pool te bekennen.

Stroomtang (Fluke 325) heb ik nog niet in huis, hopelijk morgen (wacht op levering), ik wil dit mysterie wel graag oplossen en weer kunnen rijden. Gelukkig heb ik nog een auto maar die is eigenlijk voor privé...

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 05 februari 2015 07:49 PM
  [ # 9 ]

Hier nog wat info over de pluskabel van de Xantia HDI:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210152/P225/#1807669

Ik denk toch echt dat je het moet zoeken in een te dunne kabel en een accuklem die niet geschikt is.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Grijze muis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 02-02-2015

Gepost: 05 februari 2015 10:24 PM
  [ # 10 ]

Oh dat stelt me ergens wel gerust eigenlijk! Ik heb namelijk een nieuwe kabel laten maken, een 16mm2. Die heb ik dus al gemonteerd. De kabel heb ik gelijk laten maken met een hittekous, ook om de kabel zelf te beschermen omdat ik hem niet in de kabelboom erbij kon doen, maar ook om de rest van de auto te beschermen tegen eventuele kabelbrand.

Het enige risico is dan nog de standaard klem maar als die vervangen moet worden zou ik die twee dunne pluskabels ook opnieuw moeten krimpen.

De auto staat op dit moment nog op bokken, ik zou dus de bodemplaat weer even los kunnen halen om de minkabels te kunnen checken en schoonmaken, als ik weet waar deze op het blok/chassis/versnellingsbak vastzitten. Ik kon ze niet vinden de vorige keer in ieder geval.

p.s. dat bruine op de foto is geen roest maar ML spray die ik langs alle risicoplekken heb gespoten; ik had de accubak er toch uit dus al het geplooide/gehoekte/holle plaatwerk waar ik bij kon toen heb ik ingespoten.

p.p.s. die kabels met tie-wrap bovenin beeld heeft een vorige eigenaar blijkbaar ooit geinstalleerd. Ze lopen naar achterin de laadbak, achter het houten paneel daar. Ik zal ze zelf zo nooit gebruiken zonder een zekering vlakbij de accu, maar heb ze wel laten zitten, wie weet kan ik ze ooit nog gebruiken voor een stekker achterin of iets dergelijks, maar dan dus wel een zekering bij de accu. Wink

Profiel  
 
Grijze muis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 02-02-2015

Gepost: 06 februari 2015 12:25 AM
  [ # 11 ]

Wim, nogmaals bedankt, top! Als ik de link in jouw link lees (deze: http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=38273 ) dan zie ik dat die nieuwe kabel een goed begin is maar ik kan beter ook gelijk nieuwe laskabels leggen voor de minpool naar bak en naar chassis, een nieuwe pluskabel van dynamo naar chassis en een standaard accupool monteren. Dan moet ik alleen die twee leads die vermoedelijk naar de zekeringkastjes lopen opnieuw krimpen of het oortje van de originele poolklem afzagen. Over planned obsolescence gesproken…

Profiel  
 
Grijze muis
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 02-02-2015

Gepost: 09 februari 2015 11:01 PM
  [ # 12 ]

Ik heb alweer durven proef te rijden en voorlopig geen problemen meer*. De nieuwgeplaatste 16mm2-kabel loopt niet warm en ik hoorde netjes de relais tikken (ook uit) en zag geen noemenswaardige stromen met mijn stroomtang. Volgende project wordt de radio. Smile

* Alhoewel hij wel erg lastig start als ik hem lauw uitzet en dan meteen weer wil starten. Tweede poging slaat hij wel aan.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook