Wie heeft er een beschrijving vervangen van verlichting middenconsole?
MichielMaas
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 25-07-2010

Gepost: 25 september 2010 07:37 PM

De knoppen van de verwarming ed. zijn niet meer verlicht. Ik wil de lampjes vervangen en ben op zoek naar een (PDF) werkplaatsbeschrijving hiervan. Ook een van de lampjes bij de tellers doet het niet meer, graag ook daar een beschrijving van.

Wie kan me daarmee helpen??

http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/ en Berlingo
Er is meer in het leven dan een Volvo.

Profiel  
 
Wolgast
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010

- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Gepost: 25 september 2010 07:52 PM
  [ # 1 ]

Weet niet hoe je Duits is, maar hier heb ik iets gevonden waar je misschien iets aan hebt….



Kachelverlichting

Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….

Profiel  
 
MichielMaas
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 25-07-2010

Gepost: 25 september 2010 08:17 PM
  [ # 2 ]

Dank Wolgast maar ik moet me hiervoor eerst aanmelden. Heeft geen vrije toegang. Klopt??

http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/ en Berlingo
Er is meer in het leven dan een Volvo.

Profiel  
 
Wolgast
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010

- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Gepost: 25 september 2010 08:29 PM
  [ # 3 ]

Oeps! Ja, heb het gezien….. Hmmm… Hoe op te lossen….
Je kan je natuurlijk aanmelden. Er is daar een soort van ‘database’ aangemaakt met daarin beschrijvingen, problemen etc. En er staat hier een complete beschrijving in van de kachelverlichting en dashboard verlichting.

Zou anders ook niet weten hoe ik het anders hier kan plaatsen zonder aanmelden bij dat forum…..

Groeten!

Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….

Profiel  
 
MichielMaas
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 25-07-2010

Gepost: 25 september 2010 08:47 PM
  [ # 4 ]

Ok, ik heb me geprobeerd aan te melden, blijft tie moeilijk doen over mijn wachtwoord. ??

http://www.everyoneweb.com/mijnVolvo/ en Berlingo
Er is meer in het leven dan een Volvo.

Profiel  
 
Wolgast
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010

- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Gepost: 25 september 2010 11:27 PM
  [ # 5 ]

Typisch….. Mocht het echt helemaal niet lukken laat het even weten. Wie weet is er een andere manier om die gegevens openbaar te krijgen.

Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….

Profiel  
 
johan b
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 17-03-2008

Gepost: 05 november 2010 01:36 PM
  [ # 6 ]

Ik weet hoe dat moet, want ik heb het zojuist gedaan! Er waren lampjes kapot waardoor die draaischijven in het donker zaten en dat heb ik verholpen.

1
Trek voorzichtig de kap rond het display (radio, dag/datum) los. Zit niet geschroefd, maar geklikt. Gaat niet makkelijk trouwens, maar het is een kwestie van voorzichtig wrikken. Ik heb hier en daar een breed plamuurmes in de naden gestoken om zo leuk te kunnen wrikken.

2
Het paneel rond de ventilatieroostertjes zit aan de bovenkant (onder het zojuist gedemonteerde displaypaneel) vast met twee torxen T20 en onder de drukknopjes ook met twee T20’s. En voor de rest is dit ook weer wrikken. En ook weer best wel lastig.

3
Het paneel met die drie draaiknoppen zit linksboven en rechtsboven vast met T20’s. En midden onder zit het geklikt, daar moet je even een schroevendraaier onder steken. Dan kun je het paneel naar voren toe (van je af, dus) wegduwen.

4
Niet dat je dan lekker bij die lampjes kunt; daarvoor heb ik de drie trek/duwkabels (blauw, zwart, grijs) losgehaald van hun hefboompjes (zit vast met een veerklemmetje) en ook de multiconnectoren (1 groot, 1 klein) losgehaald. Vooral die kleine gaat moeilijk los.

5
Het paneel kan nu makkelijk gedraaid en gekanteld worden, maar je krijgt het niet uit het dashboard. Je kunt wel met een punttangetje die drie lamphoudertjes er uit krijgen: kwart slagje tegen de klok in draaien en dan trekken). Lampjes zijn bij de plaatselijke PSA-boer of auto-onderdelenzaak te krijgen.

6
Monteren doe je in omgekeerde volgorde. Kost je een uurtje werk; het is best te doen als je maar voorzichtig bent (vooral met loswrikken van paneeltjes).

Ik dacht slim te zijn door ook de verlichting van de klokkenwinkel te vervangen. Die lampjes zijn immers even oud en hebben evenveel uren gebrand. Maar dat kan dus niet. Er zitten geen vervangbare lampjes achter de klokken!
Het is op zich heel eenvoudig om die klokkenwinkel los te krijgen: gewoon het halfronde, donkergrijze paneel naar je toe trekken en dan het klokkenpaneel aan de bovenkant losschroeven (torx20) en vervolgens naar je toe kantelen. Stekkerblok verwijderen et voila: klokkenwinkel op schoot.

Aan de achterkant zitten 7 kleine torxjes (T10) en als je die los hebt haal je de uurwerken uit de kast. Maar dan zitten ze nog vast omdat de wijzerplaat tussen wijzer en uurwerk zit. Ik heb voorzichtig geprobeerd of die wijzer ook los wil van het uurwerk, maar dat is me niet gelukt. Ik heb wel kunnen constateren dat er geen vervangbare lampjes te zien zijn. De signaallampjes zijn leds, die op het moederboardje gesoldeerd zijn, dus daar kun je al helemaal niks mee.


Hoop dat iemand er wat aan heeft. Ik heb fotos!

 

 

groeten,


johan

~~~/\___Flevoland___/\~~~

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 06 november 2010 07:04 PM
  [ # 7 ]

Graag foto’s!
Ik heb ook kapotte lampjes in mijn Berlingo 2 uit 2004 met 100.000km..

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
Christian3471
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 06-11-2010

- C3 1.4HDi
Gepost: 06 november 2010 10:30 PM
  [ # 8 ]

Ik kan je enkel maar de (Engelstalige versie) van het Haynes werkplaatshandboek aanbevelen. Gewoon besteld via het web voor £ 19,99. Staat boordevol foto’s en uitleg.
Kijk hier:
en hier: http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay?catalogId=10001&storeId=10001&productId=34201&langId;=-1

Zeker doen!

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 06 november 2010 11:07 PM
  [ # 9 ]

Dat boek staat in de boekenkast met wat vette vingers erop, maar op pagina’s 11.24 en 12.13 staat niet zo veel..
Maar met jou uitleg zal het wel lukken.

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 07 november 2010 11:27 PM
  [ # 10 ]

Zowel de Haynes als revue technik zijn te downloaden. Ik heb ze beide wel als pdf. Heb overigens nog wel een vraag over het lampjes circus. Als ik het dus goed begrijp kun je bij het tweede type berlingo in het dashboard, (mn de tellerunit)de lampje niet meer vervangen. Mocht dit het geval zijn, heeft iemand dan ervaring met de leds c.q. of deze te verkrijgen zijn. Een soldeerbout is immers snel gepakt.

teveel citroenen

Profiel  
 
Berliner Bol
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 28-11-2010

Gepost: 28 november 2010 04:15 PM
  [ # 11 ]

Allereerst bedankt voor de handleiding, ik zit met hetzelfde probleem in het middenconsolle en met de wijzerplaatverlichting. Maar voordat ik 1 en ander openschroef, kunnen jullie mij vertellen welke lampjes of eventueel ledjes er weer in moeten. Ik doe dit op het werk in de loods doen (lekker warm en droog) en het is dan handig om de lampjes alvast erbij te hebben.

Groet ikke

Berlingo 1,9D 600
1997

Profiel  
 
Wouter P
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 30-11-2014

Gepost: 30 november 2014 07:55 PM
  [ # 12 ]

Vanmiddag heb ik ook de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met de vervanging van de lampjes in het midden console. Daarvoor moest eerst de ombouw van de handrem losgemaakt worden. Daarna de ombouw van de versnellingspook. Vervolgens kon het front van de midden console eraf. De 3 knoppen zitten vast in een plaatje dat er in zijn geheel uitgewipt moet worden. Bij mij waren alle lampjes stuk. Ik ga ze vervangen door led-lampen die in het t10 voetje passen. Deze heb ik besteld en kosten ongeveer een euro per stuk. Ik verwacht dat die mijn auto gaan overleven.

Profiel  
 
uncels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 18-02-2015

- Berlingo Multispace 18i
Gepost: 22 februari 2015 01:52 AM
  [ # 13 ]
Wouter P schreef:

Vanmiddag heb ik ook de stoute schoenen aangetrokken en ben begonnen met de vervanging van de lampjes in het midden console. Daarvoor moest eerst de ombouw van de handrem losgemaakt worden. Daarna de ombouw van de versnellingspook. Vervolgens kon het front van de midden console eraf. De 3 knoppen zitten vast in een plaatje dat er in zijn geheel uitgewipt moet worden. Bij mij waren alle lampjes stuk. Ik ga ze vervangen door led-lampen die in het t10 voetje passen. Deze heb ik besteld en kosten ongeveer een euro per stuk. Ik verwacht dat die mijn auto gaan overleven.

Mag ik weten welke leds je precies besteld hebt? bij mij zijn ze allemaal stuk en dit zou een mooie gelegenheid zijn om er led-lampen in te bouwen.  Het T10 voetje is dat de fitting die er nu in zit?

Wat een fijne auto, ook al is hij al wat ouder

Profiel  
 
uncels
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 18-02-2015

- Berlingo Multispace 18i
Gepost: 22 februari 2015 01:55 AM
  [ # 14 ]
wim schreef:

Zowel de Haynes als revue technik zijn te downloaden. Ik heb ze beide wel als pdf. Heb overigens nog wel een vraag over het lampjes circus. Als ik het dus goed begrijp kun je bij het tweede type berlingo in het dashboard, (mn de tellerunit)de lampje niet meer vervangen. Mocht dit het geval zijn, heeft iemand dan ervaring met de leds c.q. of deze te verkrijgen zijn. Een soldeerbout is immers snel gepakt.

Is er en link waar deze pdf’s te DL zijn?

De franse versie heb ik inmiddels 39,2mb deze wil ik indien belangstelling graag delen. (Mijn frans is erg slecht)

Bij voorbaat dank.

Wat een fijne auto, ook al is hij al wat ouder

Profiel  
 
Wouter P
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 30-11-2014

Gepost: 22 februari 2015 11:30 PM
  [ # 15 ]

Ik dacht toen dat het t10 voetjes waren in he dashboard, maar het zijn t5 voetjes
Deze zijn te bestellen bij abc-led
Succes

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook