Bak niet goed, probleem met differentieel
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 25 februari 2015 10:13 PM

Voor wie het zich nog herinnert, ik verdacht mijn versnellingsbak van een kapot differentieel.
Het schokte nogal bij halfgas en gas los. Ook zong hij wat.
Ook piepten de banden in een scherpe bocht bij de meest lage snelheden in zn een.

De banden sleten supersnel af en dan vooral op de buitenkanten. Die arme XVS-en… kunnen nu bij het vuil.
Vandaar in de bochten dat piepen dus.

Ik heb de bak eraf liggen nu en er ligt een 5 bak naast die er in gaat.

Opmerkelijk is het verschil als je aan een aandrijfasflens draait.
De oude kan je met 2 vingers makkelijk rond draaien en de andere kant draait metteen ertegenin.
Bij de ‘nieuwe bak’ draait het allemaal flink stroever. De andere kant draait maar ietsje mee en het geheel draait veel zwaarder.
Lijkt erop dat de voorspanning van de lagers van het differentieel van de oude bak te laag is. Door wat van reden dan ook.

Voor wie interesse heeft om te zien wat hier mis is, hij/zij mag de bak gratis ophalen.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 26 februari 2015 01:55 PM
  [ # 1 ]
maxcitro schreef:

De banden sleten supersnel af en dan vooral op de buitenkanten. Die arme XVS-en… kunnen nu bij het vuil.
Vandaar in de bochten dat piepen dus.

Dat is een verschijnsel dat naar mijn idee te maken heeft met veel te veel toespoor en helemaal niet met een differentieel.
Dus ook maar even uitlijnen. Zie de video van de DS-TT http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/227492/

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 708
Geregistreerd: 13-01-2007

Gepost: 26 februari 2015 04:57 PM
  [ # 2 ]

Jan, het meest irritante euvel was het schokkerige ritmische schokken van de aandrijving of vertraging bij het gas loslaten. Ook zingen was er in hetzelfde tempo.
Dat lijkt me geen sporing geval.

Nu de bakken naast elkaar liggen is er ook een groot verschil in hoe stroef het dif draait.

Maar hoe het ook zij, de sporing ga ik ook nog controleren.

Ik ben er redelijk van overtuigd dat de bak de schuldige was.
Ik houd je op de hoogte van het resultaat als ik straks weer stuur.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook