APK keuring verlopen… Boete
GoofdeWijze
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 91
Geregistreerd: 16-06-2006

Gepost: 21 mei 2013 01:04 PM

Goeiendag,

Half (17) februari was de APK van mijn CX verlopen… Enkele dagen ervoor had ik mijn CX naar de garage gebracht voor in orde maken van APK.
Nadien bleek dat er meer aan de hand was, namelijk op 3 plekken motorlekkage’s plus nog wat meer. Ik heb ruim een maand in dubio gezeten met de vraag om het wel/ niet repareren. Wegens omstandigheden heb ik uiteindelijk in april besloten het niet meer te doen.
Sinds half februari zat mijn CX tot 18 april bij de garage (op eigen terrein), waarna ik het naar hen heb overgeschreven.
Nu heb ik inmiddels een boete, a raison van 137 eurootjes, gekregen van RDW gekregen, omdat mijn CX op 17 april niet APK gekeurd was.

Mijn vraag aan jullie is of dit correct is en of dit mag? Of ik dit inderdaad moet gaan betalen, ondanks dat mijn CX sinds 17 februari niet op de openbare weg is geweest.Wat zijn jullies ervaringen hiermee? Advies?

Hartelijke CX groeten!

Jan-Pieter Govers

Profiel  
 
Visa 1.4 TRS
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006

- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Gepost: 21 mei 2013 01:08 PM
  [ # 1 ]

De auto dient APK gekeurd te zijn als de auto NIET GESCHORST is, ongeacht of deze op de openbare weg staat of in een afgesloten garage of bij een garage bedrijf.

Dus dit wordt gewoon betalen!

De enige manier om een APK bekeuring te voorkomen is om de auto te schorsen voordat de geldige APK-termijn afloopt. Indien de auto geschorst is mag deze overigens niet op de openbare weg staan.

Profiel  
 
Robin Visser
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5231
Geregistreerd: 29-08-2008

Gepost: 22 mei 2013 12:55 AM
  [ # 2 ]

Volstrekt kansloos hier wat tegen te doen.

Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.

Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl

Profiel  
 
luc4
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 09-10-2011

Gepost: 23 juni 2013 12:32 PM
  [ # 3 ]

Bij de RDW is (inmiddels) alles gekoppeld. Maw periodiek haalt men een x-aantal kentekens ‘door de molen’ en als er iets niet tijdig is geregeld, zoals een APK dan val je in de prijzen. Zo ook met de verzekering. Ook deze is inmiddels gekoppeld. Bij de ‘periodieke naslag’ of hoe je het ook noemen moet, kan het dus maar zo zijn dat je een ‘transactie voorstel’ thuis krijgt.

Wacht je nog even omdat je baalt of geen tijd hebt, kan het maar zo zijn dat het de volgende maand weer gebeurd….. Je hebt van die “katvangers” die dus een giga bedrag open hebben staan vanwege het feit dat ze een niet verzekerd- of een niet gekeurd voertuig op naam hebben staan ........ met alle gevolgen van dien.

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 23 juni 2013 04:57 PM
  [ # 4 ]

Heel snel betalen, geen enkle kans om hier onder uit te komen.
En heb je de CX inmiddels verkocht of geschorst?
Je hebt kan op tweede boete en dis is veel duurder.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Jay-Jay...
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007

- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Gepost: 23 juni 2013 06:01 PM
  [ # 5 ]

De RDW beboet automatisch na 2 maanden na verlopen APK. Of je nu op de weg bent geweest of niet.

Voor de duidelijkheid: Dit wil niet zeggen dat je dus ongestraft 2 maanden over de APK heen kunt gaan.
Er zijn 3 manieren waarop de RDW een boete uit kan schrijven:

1 - Bij controle op of langs de weg
2 - Bij een steekproef in het kenteken bestand
3 - Automatisch 2 maanden na het verstrijken van de APK

Daarnaast heb je 2 maanden de tijde VOOR het verstrijken van de APK om de auto tijdig te laten keuren zonder dat de vervaldatum gewijzigd wordt.

Dus helaas, niks aan te doen…..

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 759
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 03 maart 2015 01:04 PM
  [ # 6 ]

Zaterdag is de datum dat mijn eend gekeurd moet zijn (7 maart). Er moet nog wat gebeuren, dat kan ik zaterdag zelf doen. De 2cv kan dan pas maandag naar de dealer voor afmelden. Twee vragen:

Gaat dat automatisch een boete opleveren? (dat kan als ik bovenstaande lees op basis van een steekproef).
Mag ik er dan zaterdag nog mee rijden? Volgens mij wel want pas na zaterdag is de apk verlopen toch?

Profiel  
 
BX19trs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 21-10-2005

- BX 19 trs
Gepost: 03 maart 2015 01:18 PM
  [ # 7 ]

Als de APK verlopen is mag je alleen rijden met de auto van en naar het APK station, een paar dagen over de APK keuring heen is overigens niet direct een boete, het KAN wel maar meestal niet.

Profiel  
 
Walon
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 03-11-2007

Gepost: 03 maart 2015 02:01 PM
  [ # 8 ]

En check dan gelijk even je verzekering. Ze zullen een schade dekken, maar als een eis in de polis is dat het voertuig APK gekeurd moet zijn zal men het op jou prive verhalen.
Zelf had ik een verzekering in de goede oude tijd dat een jaar over datum niet zo’n probleem was maar in geval van schade zou het voertuig wel onderzocht worden. In geval van gebreken (die aanleiding zouden kunnen zijn tot…) was het mijn probleem. Daarbij valt een APK boete in het niet.
Nou is een eend niet zo’n krachtpatser, maar als je in aanvaring komt met een mens van vlees en bloed kan het schadebedrag toch fors oplopen.
Als dit in orde is zou ik van een APK boete niet zo wakker liggen.

Profiel  
 
Willeam
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 759
Geregistreerd: 09-10-2006

- 2CV 6 Club
Gepost: 03 maart 2015 02:50 PM
  [ # 9 ]

Als de vervaldatum 7 maart is, mag je er dan op 7 maart nog wel mee rijden? Ik vermoed van wel want komt dit tegen: ‘De dag dat uw auto gekeurd moet worden kunt u de auto gewoon gebruiken’. Maar ik zoek zulke info op een officiele overheidssite maar zie dat niet staan.

Volgend x breng ik de eend overigens weken van tevoren naar de garage. Dat geeft wat meer armslag om e.e.a. nog zelf te doen. Kortom, je leert elke dag nog bij.

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 03 maart 2015 03:17 PM
  [ # 10 ]

Wat ben ik voor een keer blij in Belgie te wonen !

Ga volgende week met een wagen naar de technische keuring die al twee jaar aan de kant staat met een kapotte motor .

Hij is heel die tijd ingeschreven gebleven ( wegenbelasting 45 euro per jaar ) en verzekerd ( oldtimerpolis 115 euro ) ,

Nu eindelijk naar de keuring na een harttransplantatie : boete 15 euro wegens laattijdig aanbieden cheese

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 03 maart 2015 06:54 PM
  [ # 11 ]

Zal als ik jou was gewoon even bellen met rdw, want naar mijn weten is het alleen zo je mag niet rijden met een verlopen apk, het systeem van hun werkt automaties, de garage had natuurlijk wel de auto moeten melden, dus gewoon afgekeurd , het systeem zegt immers niks anders dan dat ie gekeurt had moeten worden, en of dat dan af, of goed is, maakt dan niks uit,  dus even bellen weet je het zeker,

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 03 maart 2015 08:27 PM
  [ # 12 ]

Zie https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Uitstel-van-APK-plicht.aspx . Met een verlopen APK mag je, mits je de afspraak op papier bij je hebt, gewoon naar de garage rijden. Dat staat los van de boete, die krijg je automagisch na x weken.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook