3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
1 maart: we mogen weer!
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 02 maart 2015 07:58 PM
  [ # 31 ]

Je hoeft toch niet zo’n jonge motor te nemen om te kunnen bewijzen dat de motor de carosserie overleeft? Laughing

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 02 maart 2015 08:34 PM
  [ # 32 ]
waterman schreef:

Nu al die belastingontwijkers en pekelzeurders weer de weg op mogen is het eigenlijk niet leuk meer. Er zijn weer veel te veel oldtimers en so-called-oldtimers op de weg. Ik ga mijn Mercedes nu op stal zetten en haal hem dan op 1 december weer naar buiten voor het pekelseizoen. Kan ik mijn moderne auto mooi sparen van de winter.

Laughing

Profiel  
 
dandelion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-10-2009

Gepost: 07 maart 2015 03:06 PM
  [ # 33 ]

Mijn APK loopt in die 3-maands termijn af. Ik heb begrepen dat je gewoon de weg op kunt om te laten keuren, dit hoef je niet van tevoren te melden bij de belastingdienst/rdw en als je geflitst wordt en je kunt aantonen dat je onderweg bent van/naar de garage (verstandig om de afspraak vooraf te maken!) dan wordt je niet gestraft voor je aanwezigheid op de openbare weg (tjonge, wat een fijne regelgeving…)
Mijn Prestige is, met wat laswerk aan de dorpel, weer gekeurd en na de regen van de afgelopen week vandaag voor het eerst weer buiten. Nodige klusjes te doen (zie andere topics, hulp altijd welkom, vooral om die wagen eens waterdicht te krijgen onder de voorruit…)

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 07 maart 2015 08:37 PM
  [ # 34 ]

Mijn CX heeft heul geen ophokplicht want ‘t is ‘nen diesel. Toch staat ie binnen, maar dat heeft met werkzaamheden te maken. Wel heeft ie in januari en februari mogen rijden omdat m’n pekelbak/reserveauto/andere hobbyproject (Volvo 850 estate) stuk was Very Happy
Met de CX heb ik dusdanig grote plannen dat het me niks zou verbazen als ie binnenkort te koop komt… Wink

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 10 maart 2015 09:28 PM
  [ # 35 ]

van de voorpagina

Maart: de garagedeuren zwaaien open

Het is maart, de garagedeuren zwaaien open. Old- en youngtimereigenaren hebben altijd uitgezien naar het voorjaar, maar nu valt dit voor sommigen op de magische datum van 1 maart. Gert “GWHendriks2” ziet zelfs heel nieuwe lenterituelen ontstaan, waarbij groepen grijnzers klokslag middernacht naar de garage rennen.

Maart wordt ook wel lentemaand genoemd. Deze laatste wordt veelal geassocieerd met de vruchtbaarheid en voedselproductie, en laten we vooral de traditionele grote voorjaarsschoonmaak niet vergeten! Hoewel deze laatste mij persoonlijk weinig zegt, is het wel een bekende traditie van moeders. Ook de periode van het vasten begint na het carnaval, bedenk ik mij terwijl ik rustig nip van mijn kloosterbier Gerardus Dubbel.

Deze informatie vind je allemaal dankzij Google. Maar een ding vind je niet, of tenminste nog niet, via Google als je maart of lente intypt. Dat is namelijk de overgangsregeling voor oldtimers. Hoewel politiek streng verboden is op het forum, moet ik toch nog even noemen dat men in Den Haag op het lumineuze idee kwam om oldtimers jonger dan 40 jaar te gaan belasten. Deze zouden de natuur teveel verontreinigen was de officiële reden hierachter. Ik zie het vooral als een manier om de wegen saaier te maken met hedendaagse meuk door deze oldtimers van de wegen te verwijderen. 

Maar, nu komt het! Er is ook een overgangsregeling in het leven geroepen, zodat je slechts 25% van het MRB-tarief hoeft te betalen. Nadeel is dat deze auto’s gestald moeten worden in de maanden december tot en met februari. Dan mag je dus niet rijden, maar vanaf maart mag dat wel weer. Zo mogen in de lentemaand de oldtimers weer de weg op! Dat kun je niet vinden als je de betekenis van maart/lente opzoekt via Google. Toch maar eens een mailtje naar de dames en heren van Google sturen, denk ik maar.

Lente, de tijd waar men als oldtimerliefhebber reikhalzend naar uitkijkt! Kijkend op de klok naar de laatste uren, minuten, seconden van februari. Ongeduldig heen en weer lopend met de sleutelbos in de hand. Wachtend tot het middennacht is en maart begint! Ik zie het al voor me! Op dát moment loopt men, nee: rent men, naar de garage toe, waar onder protest de deur krakend opengaat en de maan op de oldtimer schijnt. Met een brede grijns waarop “De Joker”, de aardsvijand van Batman, jaloers zou zijn, loopt de eigenaar naar zijn oldtimer toe. En even later rijdt deze oldtimer het maanlicht tegemoet.

Het is lente; het oldtimerseizoen begint! Mensen laten massaal de moderne meuk achter op de plek waar hun oldtimers stonden. Met een gelukkige glimlach rijden ze in een auto die anders is als andere auto’s. Een auto waar je nog zelf aan kunt sleutelen, tot vloekend toe. Waar onderdelen zoeken een sport wordt. Een auto waar clubs en evenementen bij horen. Een auto waar men nog naar kijkt als die voorbij komt. Een auto die auto rijden niet saaier, maar leuker maakt. Een auto die het straatbeeld opvrolijkt. Moet ik nog even doorgaan qua positieve punten?

En ikzelf? Ik wacht nog even tot april tot ik de Karakterbak, lees: mijn BX, uit de schuur haal. In een donker schuurtje op een afgelegen plek klonk wel een V6. Die eist in maart ongeduldig de plek van een zekere Xsara op…

Reageren op de motorrijtuigenbelasting en de overgangsregeling voor oldtimers tot 40 jaar, kan alleen hier. Reageren op de start van het nieuwe oldtimerseizoen per 1 maart kan direct hier.

tekst en foto’s: GWHENDRIKS2

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook