Onderhoud 2.7 HDI
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 23 september 2012 11:34 PM

De eerste beurt voor mij, inclusief garantieafloopkeuring:
120.000 beurt, uitgevoerd bij 130.000 km en 6 jaar, test:

Accu 67%
Remmen voor en achter 50%
Roetfilter 60% (dicht)
Eolys nog ongeveer 25%
Veerbollen voor 100% druk
Veerbollen achter 50% druk
Hulpveerbollen 100% druk

1x onderste fuseelager zeer kaduuk (msaar niks van gemerkt), zie foto.

Enigzins tevreden, alhoewel voorophanging en bollen toch wel vroegtijdig slijten.

gr. Ronald

Afbeelding Bijlagen
800 DSCF2902.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 210
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 16 oktober 2013 11:34 AM
  [ # 1 ]

Wat betreft Eolys, nog geen melding gehad inmiddels Ronald?

Ik las op het Franse forum waar ik af en toe post dat Eolys de merknaam is en dat in de c6 INFINEUM F7995 gedaan moet worden. Op de tank staat dat aangegeven met een groen plastic plaatje. Overigens geen werkje om zelf te doen vanwege brandgevaarlijkheid van het spul maar ook vanwege gezondheidsrisico’s. Vergiftiging bij contact met de huid, gevaarlijk voor de ogen etc.

Wat waarschijnlijk ook niet bij iedereen bekend is, is dat er bij iedere tankbeurt een kleine hoeveelheid bij de diesel wordt gedaan. Het maakt dus niet uit of je 7 liter tankt of 70. Voor het behoud van de additief vloeistof in het reservoir dus raadzaam om grote slokken te nemen. Een refill kostte me ongeveer 240 euro bij een concessionaire (205K Km.) Ik dacht dat dat een hoop euroos waren was maar het blijkt een schappelijk bedrag te zijn.

Momenteel wordt bij de 2.2 de veercilinder RV voor vervangen. Zou het graag zelf willen doen maar heb geen zin om in zo’n DIY garage te gaan klooien.
GrWinus

mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 oktober 2013 04:41 PM
  [ # 2 ]

Vertel eens wat meer over Eolys, geen idee waar dat over gaat. Staat ook niet in het instructieboekje.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 16 oktober 2013 04:43 PM
  [ # 3 ]

Van http://www.mijngrossier.nl/Eolys-regeneratievloeistof.html:

Eolys regeneratievloeistof

Het dieselpartikelfilter (DPF of roetfilter) houdt de roetdeeltjes uit de uitlaatgassen vast. Zodra zich een bepaalde hoeveelheid roet heeft verzameld, wordt dit via verbranding (regeneratie) omgezet in kooldioxide. Om dit proces te versnellen maakt het Romaxroetfilter gebruik van een additief: Eolys® regeneratie vloeistof.

Het in het roetfilter verzamelde roet vermindert de motorprestaties en het filter dient daarom regelmatig geregenereerd te worden om de motorprestaties optimaal te houden. Om tot een goede verbranding van het verzamelde roet te komen, moet de temperatuur in het roetfilter omhoog worden gebracht. In de meeste gevallen gebeurt dit door inspuiting van extra brandstof. Een exothermische reactie in de oxydatie katalysator direct voor het roetfilter zorgt voor de vereiste temperatuur voor het verbrandingsproces. Het gebruik van de Eolys®-regeneratievloeistof, door een doseersysteem met de brandstof vermengt, verlaagt de voor het regeneratieproces vereiste hoeveelheid energie aanzienlijk. Een complete verbranding kan dus al bij een lagere temperatuur plaatsvinden en daar is dus minder brandstof voor nodig.

Constante regeneratie

Indien het roetfilter een temperatuur van meer dan 450?°C heeft bereikt (snelweggebruik) is er sprake van een constante regeneratie. Bij rijden in de stad komt de temperatuur niet boven de 450?°C en zal er geforceerd door middel van extra brandstofinspuiting worden geregenereerd. Dit duurt slechts twee of drie minuten en gebeurt automatisch tussen de 500 en 1.000 km. Door de onvermijdelijke neerslag van de additiefoxiden zal met het oplopen van de kilometerstand de tegendruk stijgen. Dit leidt tot een hoger brandstofverbruik. Als de tegendruk te hoog wordt, moet het roetfilter vervangen worden. Meestal is dat bij een kilometerstand vanaf 80.000 km, bij de nieuwere modellen vanaf 120.000 km.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 16 oktober 2013 04:44 PM
  [ # 4 ]

Dat is die vloeistof die het roetfilter gebruikt voor de regeneratie Jan.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 16 oktober 2013 05:02 PM
  [ # 5 ]

Als ik het goed begrijp regelt dat systeempje zijn zaakjes zelf en krijg ik een melding als het spul moet worden bijgevuld.
Staat bij mijn weten niets over in de gebruiksaanwijzing.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
citrohanxm
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 210
Geregistreerd: 13-06-2006

- C5 break exclusive
Gepost: 16 oktober 2013 06:58 PM
  [ # 6 ]

nee, er staat wel van alles in over de radio en zo maar niet dat er iedere keer als er wordt getankt een hoeveelheid met de gazole mee gaat. Laughing

mia macchina è presto per rubare

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 15 januari 2014 07:49 PM
  [ # 7 ]

Zo, de 150k beurt laten doen.
Twee bandjes, twee contourlichtjes en wat sapjes, das alles.
Erg saai bericht, maar ik ben er content mee.

gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 22 januari 2014 10:20 AM
  [ # 8 ]
Ronald_Xantia schreef:

1x onderste fuseelager zeer kaduuk (maar niks van gemerkt), zie foto.

gr. Ronald

Net links voor laten vervangen door Johan Oldenhage. Die kreeg een tip van een collega om te voorkomen dat de rand van het fuseelagerhuis (verder) roest. Die roest zorgt er voor dat de afdichting tussen fuselages en fuseehuis kapot gaat.

Om dat te voorkomen zet hij daar midden onder een haakse smeernippel op. Zo nu en dan een lik vet en je voorkomt gedoe.
Weer terug naar de DS, had ik ook altijd een vetspuit achterin liggen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 28 januari 2014 10:43 PM
  [ # 9 ]

Jan, dat is mooi om te horen. Ter behoud van mijn rechter, want ook bij mij was de linker kapot.

Gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
robbedoes
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 08-12-2004

Gepost: 29 januari 2014 09:44 AM
  [ # 10 ]

bij mij is het ook links. Is het niet bijzonder dat we hier voornamelijk linkerzijdes horen…?

DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012

Profiel  
 
Gepost: 04 februari 2014 10:54 AM
  [ # 11 ]

Door de konstante druk van het hydro-actieve veersysteem is fusee schade veel moeilijker te herkennen dan bijv bij een overeenkomstige Peugeot 407. Het fusee lager is een heel speciaal lager (een-rijig tonlager)
met hele goede eigenschappen maar vuil doet alles kapot gaan. In de latere versie is er meer rand aan het fusee zodat het vuil er niet zo makkelijk meer bij kan komen.

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 09 februari 2014 11:23 PM
  [ # 12 ]

UPDATE:

Een lekkende slangklem ergens tussen het mistlicht en het rechtervoorwiel heeft mij langzaam en ongemerkt LDS laten verliezen.
Toen de pomp voor de hydroliek toch echt gekke geluiden ging maken bij het draaien aan het stuurwiel moest er 2,7 liter bij.  snake
Alles fijn opgelost zonder gevolgschade.
Maar het is wel van de zotte dat de C6 wel een waarschuwingsindicator heeft voor een laag ruitensproeierniveau, maar niet voor een te laag niveau van de elementaire LDS olie.  Grrrr

Af en toe toch maar zelf controleren:
1. Open de dop van de LDS tank.
2. Start de motor.
3. Zet de auto in de LAAGSTE stand (dus niet in de hoogste zoals bij HP)
4. Het zeefje dat je ziet in de dopopening moet z’n bodem nat hebben, maar niet meer of minder dan dat.

gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 27 juni 2014 11:40 PM
  [ # 13 ]

UPDATE:

50.000 en 1 1/2 jaar later ook onderste fuseelager andere kant (rechts) kapot.
Zat eraan te komen natuurlijk.
Keurig verholpen door een grote C-dealer in de Provence.

gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 11 juli 2014 07:33 PM
  [ # 14 ]

UPDATE

Twee nieuwe Primacy´s 3 achter, na 2 jaar en ongeveer 60k.
Voor is het stel bij 48k vervangen.
Niet gek gezien de horrorverhalen die je wel eens hoort.

Gr. Ronald
Ps. Nieuwe Primacy´s 3 hebben inderdaad een profieldiepte van 7mm, niet 8

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 11 maart 2015 11:07 PM
  [ # 15 ]

UPDATE

180k beurt.

Na aanschaf bij 100k nu voor de tweede keer bak preventief laten spoelen bij GJO.
Geen schakelklachten ervoor of erna.
Lek in retourleiding stuurbekrachteging, daardoor LDS verlies, opgelost.
Zwetend LDS-retourleiding achter, preventief vervangen (gewoon een rubber slangetje).
Nieuwe accu. Mag bij een 2006.
Tankklepje gaat wat lastig open. Gesmeerd.
Dempers achterklep laten vernieuwen, klapte wel hard naar beneden.

Deze dame gedraagt zich uitmuntend, zeer blij mee na 80k op mijn conto.

gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook