3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
lege accu CX
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 04 maart 2015 05:30 PM
  [ # 31 ]

The problem with Calcium/Calcium occurs when they are deep discharged. The reduced water loss on these batteries is gained by reducing the gassing during recharge. Unfortunately this gassing helps to mix the acid. As a result the Calcium/Calcium batteries very often experience stratification, i.e. uneven acid weight height wise. The acid weight could be 1.17 or lower at the top and 1.35 or higher in the bottom for a battery that seems fully charged. This could cause sulphation and grid corrosion, which leads to underused capacity and premature end-of-life.
The larger CTEK models have a unique RECOND mode for these batteries. The battery is fully charged with a normal charge cycle. After that the RECOND step kicks in, where:

1. The voltage is increased to 15.8V to get gassing and therefore mixing of the acid.
2. The current is decreased to control the gassing.
3. The time is computer controlled to 4h if the battery started as being deep discharged, otherwise 30 minutes.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 04 maart 2015 05:52 PM
  [ # 32 ]

Mijn ervaring is dat met een dynamo die gewoon 14.4 levert, bij normaal gebruik geen probleem heeft met sulfateren. Het probleem is echter vaak dat CX Dynamo’s niet verder komen dan een schamele 13.7/13.8 volt. Dan blijf je dus aan het klooien.

Waarschijnlijk is deze dynamo al eens gereviseerd en/of voorzien van een goede regelaar. Natuurlijk zijn er moderne auto’s die om dit sulfateren tegen te gaan in staat zijn om tijdelijk een hogere laadspanning af te geven. Maar genoeg moderne auto’s met calcium calcium accu’s hebben dit niet en doen het ook gewoon met een 14.4 laadspanning.

Topicstarter heeft 14.4 volt als laadspanning, dus ik verwacht geen probleem. Zeker niet als je een paar keer per jaar d’r een goede lader ophangt…...

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 maart 2015 09:41 AM
  [ # 33 ]
CEE-IKS schreef:

Mijn ervaring is dat met een dynamo die gewoon 14.4 levert, bij normaal gebruik geen probleem heeft met sulfateren..

De ervaring van de collega’s van de wegenwacht is dat de calcium/calcium accu’s sneller geest geven dan de “hybride” (calcium/lood) accu’s. De accu’s die de ww’ers nu leveren zijn dan ook bij voorkeur van dat “hybride” type, om garantiegevallen te voorkomen.

Overigens, het eens in de zoveel tijd doorladen van een calcium/calcium accu met een fatsoenlijke lader kan de levensduur aanmerkelijk verlengen, dat is zeker waar. Maar, als je dat niet doet of niet kunt doen dan zou ik persoonlijk voor een andere type accu kiezen, zoals de genoemde calcium/lood accu.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 09 maart 2015 09:51 AM
  [ # 34 ]

Even dit actuele topic kapen: Ik ben aan het koekeloeren naar een druppellader voor madame, en nou is m’n oog gevallen op een Ctek MXS 5.0
Simpele vraag: doen, of een ander type nemen? Ctek levert nogal wat verschillende laders, dus ik laat me graag door jullie adviseren Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 09 maart 2015 10:17 AM
  [ # 35 ]

Die Ctek is toppie hoor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
CXreflex1980
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 347
Geregistreerd: 15-02-2013

- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Gepost: 19 maart 2015 12:58 PM
  [ # 36 ]

Ik heb intussen toch maar preventief de accu vervangen van mijn CX voor een lood calcium accu. Er zat een 55 ah accu in wat op zich volgens mij voldoende is voor een CX 20 met verder weinig stroomvreters/ bijzonderheden. Ik heb er nu toch maar een 60 ah accu ingezet. Moet wel zeggen dat na de wissel de auto vlotter start dus dat is wel fijn. Hiermee is dit hoofdstuk dus ook weer afgesloten voorlopig.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook