Brandstofpomp vastgelopen?
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 27 maart 2015 05:39 PM

Beste forummers,

De Lucas pomp van mijn Berlingo 1.9D, motorcode D9B lijkt te zijn vastgelopen. Er kwam een klein stukje half vermalen metaal uit en de inwendige as was net na de splines finaal in tweeën gebroken (zie foto).
Het gebeurde op de snelweg en, wonder boven wonder, de distributie (net nieuw) was nog heel en stond nog correct getimed. Nu wil het geval dat ik vlak voordat de pomp de geest gaf de pomptiming heb afgesteld door te meten met een meetklokje via het gat in het dekseltje. Zou het kunnen dat daar iets is fout gegaan? Er was niets van het meetapparaat afgebroken en er is niets in het gat gevallen dus het stukje metaal (op de voorgrond op de foto) moet van de pomp zelf afkomstig zijn.
Heb ik het gemold? Iemand een idee?

O ja, uiteraard zoek ik een ander pompje klik.

Met vriendelijke groet, Arnt Scholtens.

Afbeelding Bijlagen
IMG_20150327_161743.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
arntscholtens
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 19-12-2012

Gepost: 02 april 2015 10:53 PM
  [ # 1 ]

Voor geintersserden, ik ben er inmiddels achter wat er (waarschijnlijk) is gebeurd. Het stukje metaal is het pennetje waarop je de timing geacht wordt te meten. Doordat de voelerpen die ik heb gebruikt een beetje krom was is hij waarschijnlijk naast het pennetje terecht gekomen en klem komen te zitten tussen het metalen pennetje en de behuizing van de pomp waardoor het pennetje is afgebroken. Dat afgebroken pennetje heeft een paar dagen rondgezworven in het vervroegingsgedeelte van de pomp totdat er waarschijnlijk een schilfertje van in het plunjergedeelte is geraakt. Het plunjergedeelte is vastgelopen en heeft de as gebroken.

Pas dus op met het timingkitje voor Roto/Lucas/Delphi, beter dan ik deed in elk geval, zeker als het er mishandeld uitziet.

Ik heb inmiddels een andere pomp gevonden en gemonteerd.

Grtz, Arnt

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook