3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Elektronische ontsteking, eenvoudig zelf in te bouwen?
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 april 2015 10:47 PM
  [ # 31 ]

Gele spagetti is brezan kabels. Interne weerstand 20k.

Vermogen blijft min of meer gelijk. Primair 12volt 3amp = 36 watt. Secundair spanning is 20kilovolt dus stroom is 1,8 miliamp. Verlies door weerstand van 5k ohm is 9 volt van de 20.000…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 02 april 2015 01:54 PM
  [ # 32 ]

Kijk, nou ben ik onlangs 72 geworden, maar ik leer nog elke dag en graag zoveel mogelijk.
Wat ik graag zou willen weten is waar die ontstorende werking dan door wordt bereikt. Als je 20 kv hebt en met een superbobine kan dat zelfs tot 80 kv oplopen en je verliest 9 volt van die 20 k, of 36 van die 80 k, hoe ontstoort dat dan?

Toen ik als jochie van 17 in de garage werkte en op een brommertje rondraasde, kwamen de verplichte spatlappen die niet hielpen en de verplichte ontstoringsbougiekappen, die met die metalen buitenkantjes. En als dan thuis de radio op FM aanstond en er stond een brommertje voor de deur met lopende motor, dan stond de radio vrolijk te knetteren.

Natuurlijk begrijp ik dat de moderne auto met al die elektronica aan boord niet zit te wachten op stoorsignaleen, maar ik denk ook dat een 2CV zich er niets van aantrekt.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 02 april 2015 07:44 PM
  [ # 33 ]

zo’n metalen kappen kunnen echt ondingen zijn, heb mij er eens kreupel op gezocht waarom mijn bougie’s heel de tijd stuk gingen, bleken die koppen de warmte op te sparen (dat is mijn vermoeden), andere kappen (NGK) en gaan als een banaan.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
lucky
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 309
Geregistreerd: 20-03-2010

Gepost: 02 april 2015 10:22 PM
  [ # 34 ]
Han S schreef:

Wat ik graag zou willen weten is waar die ontstorende werking dan door wordt bereikt. Als je 20 kv hebt en met een superbobine kan dat zelfs tot 80 kv oplopen en je verliest 9 volt van die 20 k, of 36 van die 80 k, hoe ontstoort dat dan?

Bron NGK, Bougieleidingen

Elektromagnetische compatibiliteit (EMC)

Waar stroom vloeit, vormen zich elektromagnetische velden, zoals men ze van mobiele telefoons en radiogolven kent.

Zulke elektromagnetische velden ontstaan ook bij de ontsteking. De intensiteit van deze velden neemt op het tijdstip van elke “vonkonderbreking” aan de midden-elektroden van de bougie duidelijk toe - er ontstaan spanningspieken langs de bougieleiding.

Omdat te sterke elektromagnetische velden storingen in elektronische apparaten kunnen veroorzaken - in de radio, de transmissie- of motorregelapparaten of in het ABS - moeten ze zodanig beperkt worden, dat ze geen schade kunnen aanrichten.

Hiervoor beschikken bougieleidingen over elektrische weerstanden. Deze beperken de spanningspieken bij een vonkonderbreking en bij de ontlading van de bobine. Hierbij wordt energie uit de aanwezige spanning en stroomsterkte in een andere energie-tijdverhouding geplaatst.

http://www.ngk.de/nl/techniek-in-detail/bougieleidingen/

      >Grondbeginselen bougieleidingen

      >Elektromagnetische compatibiliteit (EMC)

      >De elektrische weerstand

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 07 april 2015 11:43 AM
  [ # 35 ]

Kijk, daar hebben we wat aan, bedankt!

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook