Vraagje versnellingsbak
serve_vliegen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 74
Geregistreerd: 08-02-2010

- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Gepost: 08 april 2015 09:12 AM

Beste mensen,

gisteren mij DS eens bekeken van onder, nadat ik een olielekkage had geconstateerd. Daar viel me op dat links en rechts uit de versnellingsbak twee pijpjes komen. Een van die pijpjes is op een plaats (waar hij langs de koeltunnel loopt) totaal doorgesleten doordat er contact geweest is tussen koeltunnel en pijpje.

Wie weet waar deze pijpjes voor dienen, waar ik deze nieuw kan kopen?

Hier nog enkele foto’s:

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 08 april 2015 09:55 AM
  [ # 1 ]

Deze slangetjes zorgen ervoor dat olie die langs de uitgaande assen van de versnellingsbak lekt niet op je remschijven kan morsen, maar naar onderen wordt geleidt.
Je kunt hier gewone slangetjes opzetten. benzineslang zal net iets te klein zijn.

Let op; dit is wat wij hier een burnt toast scraper noemen; het lost het gevolg op (olie op de remschijven), maar niet de oorzaak (lekke seals op je uitgaande assen)

Vaak lekt de versnellingsbak (BVM) langs de commandeur as bovenop, onder je koeltunnel; bij versnelling kiezen beweegt deze as haaks op de rijrichting in en uit je versnellingsbak. De O-ringen worden oud en de olie die in de bak wordt rondgeslingerd druppelt langs deze as naar buiten. Om ze te vervangen heb je 4 sterke handen nodig, een rol pleisters, en een plek waar vloeken niet als aanstootgevend wordt gezien.

Eerst de boel maar eens goed schoonmaken, klein stukje rijden (zonder koeltunnel) en dan kijken waar het nat wordt. Kan echt van alles zijn daar. Is je rondsel van je stuurbekrachtiging bijvoorbeeld droog?

Succes!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook