Verklaring type-goedkeuring gezocht!
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 13 april 2015 10:37 AM

Op mijn kentekenbewijs staat bij max aanhangwagengewicht 0 kg. Ik heb zonet met de RDW gebeld hoe ik hier de juiste gewichten op kan laten zetten aangezien mijn auto wel sinds jaar en dag over een trekhaak beschikt. Zonder deze vermelding ben ik met aanhanger in overtreding.

De technische helpdesk geeft mij aan dat ik daarvoor een type-goedkeuring nodig heb, een universeel document dat per type auto bestaat en vaak beschikbaar is bij clubs. Met deze type goedkeuring kan ik dan naar een keuringsstation voor een vergelijking van document en voertuig om de overeenkomst vast te laten stellen. Weet iemand hier of en waar een type-goedkeuring beschikbaar is (ben lid IDDS club)?

Ik wil in de meivakantie met de ID break weg en er een aanhangwagen achter hangen.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 13 april 2015 10:47 AM
  [ # 1 ]

Je kunt via de klantenservice van Citroën Nederland een verklaring trekgewichten aanvragen. Daarmee kun je bij de rdw de trekgewichten laten vermelden.
Zie hier hoe:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/180845/P2175/#1641695

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 13 april 2015 10:52 AM
  [ # 2 ]

Super, dank Waterman! Ik had nog even zoeken op dit forum in oudere topic en daar vond ik nog onderstaand citaat:

“Indien het trekgewicht van de trekhaak niet op het kentekeken staat (of op een aanvullingsblad) is het maximaal 750 kg. Ook met een BE rijbewijs heb je je helaas aan de technische beperkingen te houden. Ook al zijn het in dit geval zuiver administratieve technische bpeerkingen, want als je het kentekenbewijs opstuurt naar de RDW met het verzoek het trekgewicht erop te zetten doen ze dat wel zonder meer.”

Geldt dat van die 750 kg nog steeds? Want in beide gevallen staat er 0 kg. In de meivakantie ga ik met een aanhangertje op pad, maar natuurlijk wil ik ook het max geremde gewicht op mijn kenteken hebben staan.

Ik ga in elk geval Citroen NL even bellen. Update: inderdaad, bekende procedure, scan kentekenbewijs mailen en dan zoeken zijn via hun homologatie-afdeling de juiste gegevens erbij. Ik wacht het af.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 13 april 2015 02:46 PM
  [ # 3 ]

Ik heb een brief naar de RDW gestuurd met de vraag om het kentekengewicht op het kentekenbewijs te vermelden. Oude kentekenbewijs meegestuurd. Weekje later kreeg ik een nieuwe set papieren met kentekengewicht erop.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 14 april 2015 09:13 AM
  [ # 4 ]

Tja, bijzonder dat men bij de RDW niet eenduidig is in de te volgen procedure. Ik heb gisteren al bericht gehad van Citroen NL met de max gewichten. Deze brief stuur ik naar RDW. Ben er voor nu echter niet veel mee opgeschoten: het max te trekken gewicht van ongeremde aanhanger is 500 kg. Hoewel ik maar een paar fietsen mee ga nemen, heeft mijn aanhanger een max laadvermogen van 750 kg. En dat laatste cijfer is bepalend, niet het daadwerkelijke gewicht. De aanhanger mag dus nimmer achter een DS…. Je bent dan ook niet verzekerd als het mis gaat. Ik moet dus op zoek naar een andere manier om 4 fietsen mee te nemen. Ik ga daar geen peperdure Thulesystemen voor aanschaffen want wij hebben verschillende soorten fietsen en mijn zoontjes groeien als kool, elk jaar grotere fietsen.
Onze vouwwagen is wel geremd, en heeft een mooi fietsendraagsysteem. Maar we hebben in de meivakantie een huisje geboekt. Geen camping… En om nu 1100 km met 500 km extra voor Jan Doedel te gaan meeslepen…

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 14 april 2015 09:37 AM
  [ # 5 ]

Bij de door mij gevolgde procedure verscheen er 700 kg ongeremd en 1250 kg geremd op het kentekenbewijs. Dit destijds zowel voor de DS23 en de DSuper5 die ik toen als lease auto reed.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 14 april 2015 09:37 AM
  [ # 6 ]

Een break, fietsen op het dak?

knuffel

Profiel  
 
askii
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 274
Geregistreerd: 03-10-2007

Gepost: 14 april 2015 10:44 AM
  [ # 7 ]

Raar dat break minder zou mogen trekken dan die 750? Kun/kon je niet een kopie van iemand met zelfde auto opsturen (die wel 750 erop heeft staan), dat accepteerde RDW in het verleden volgens mij ook wel. Of is een brief van de fabrikant nu opeens de enige manier geworden.

Ik houd ook niet van peperdure systemen maar zo’n simpel schaarding kost een paar tientjes, hang je zo al twee fietsen op je trekhaak. Kinderfietsen rijd ik in mijn familiale gewoon door de achterdeuren staand naar binnen maar daar heb jij niet zoveel aan Smile ..maar die duw je dan toch op je dak?

[Break 20 Familiale ‘71]

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 14 april 2015 12:15 PM
  [ # 8 ]

Volgens mij zijn er meer mensen die aanhangergewicht hebben aangepast met behulp van kentekengegevens van vergelijkbare auto’s. Het lijkt me raar dat een ID break maar 500 kg ongeremd mag trekken.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 14 april 2015 08:42 PM
  [ # 9 ]

Heb ik weer. Ik heb altijd auto’s die minder mogen trekken dan dezelfde auto’s van buurman of collega. Zo had ik een lease Peugeot 5008 1.6 hdiF van tegen de 1600 kg en die mocht geremd maar 1.050 kg trekken. Dezelfde van collega’s 1200. Heb er destijds een uitvoerig topic over gehad op het Peugeorforum. Mysterieuze materie.
Omdat onze Holtkamper lichter is heb ik het nooit laten aanpassen.

Ik heb een drager voor 2 fietsen voor op de trekhaak. Moet dus even kijken hoe ik de kinderfietsen weg werk. Op het dak is de meest logische oplossing. Ik heb 4 fietsendrahers voor op een dak (ik gebruik ze op de vouwwagen). Moet dus 2 passende dakdragers hebben of imiteren en de klembeugels nabestellen waarmee de dragers op de dwarsbalken gemonteerd worden. Of ik kies ervoor een fiets achterin te leggen en de ander bij mijn ouders in de auto. Ben nooit zo’n voorstander van zware objecten lis in een auto.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 14 april 2015 09:53 PM
  [ # 10 ]

Nou, volgens mij met jou iedereen met een id20f in NL.

Ik heb net even voor je gezocht op afbeeldingen ‘citroen id 20 f’ en ‘citroen id 21 f’. Dan kom je genoeg foto’s tegen met kenteken, bijna allemaal NL. Ik denk dat ik wel 30 kentekens heb gehad, één voor één ingevoerd bij de RDW. Er was er eentje die 1450 geremd / 500 ongeremd had, eentje met 1200 geremd / 630 geremd en de rest ALLEMAAL met 0/0. Terwijl ze bijna allemaal een trekhaak hadden. Uit deze steekproef zou je kunnen concluderen dat zo ongeveer iedere ds break rijder met een ongeremde aanhanger erachter in overtreding is.

-edit- nee, ik lees hierboven dat je zelf schrijft dat als er niets staat het maximum 750kg is. Dan is het nu toch slimmer om je kentekenpapieren niet te wijzigen?

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 april 2015 10:41 PM
  [ # 11 ]
IDealist schreef:

Ben er voor nu echter niet veel mee opgeschoten: het max te trekken gewicht van ongeremde aanhanger is 500 kg. Hoewel ik maar een paar fietsen mee ga nemen, heeft mijn aanhanger een max laadvermogen van 750 kg. En dat laatste cijfer is bepalend, niet het daadwerkelijke gewicht. De aanhanger mag dus nimmer achter een DS…. .

Ik dacht toch echt dat als er 500 kg staat dat je dan een ongeremde aanhanger tot een totaal gewicht van 500 kg mag trekken, of die aanhanger zelf zwaarder belast mag worden doet niet ter zake. Het leeggewicht van die aanhanger en die 4 fietsen zijn bepalend. Die fietsen wegen waarschijnlijk rond de 100 kg maximaal ( tenzij je 4 elektro fietsen hebt), dus heb je 400 kg voor de lege aanhanger over?

Misschien dat je bedoelt dat je aanhangen een maximum toegelaten gewicht heeft van 750 kg ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 14 april 2015 11:14 PM
  [ # 12 ]

Nee, lees maar even op de website Vd RDW of ANWB. Niet het daadwerkelijke gewicht Vd aanhanger is bepalend, maar het maximum laadvermogen van de aanhanger. Het max trekgewicht vh voertuig dient dus minstens zo groot te zijn als het laadvermogen Vd aanhanger. Oom agent hoeft dus alleen maar naar het typeplaatje te kijken en niks te wegen. Tenzij hij wil weten of je het max laadvermogen Vd aanhanger niet hebt overschreden. Meestal zijn dat andersoortige wegcontroles.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 14 april 2015 11:24 PM
  [ # 13 ]

Misschien niet een betere bron van ANWB of RDW, maar hier stellen ze (onderaan de pagina) toch dat het niet om de maximale toegestane massa gaat van de aanhangwagen/caravan, maar de daadwerkelijke massa van de aanhangwagen op het moment van wegen.

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/trekgewicht_wet.php

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 14 april 2015 11:44 PM
  [ # 14 ]

Ik denk dat je bedoelt wat je met je Rijbewijs mag doen, B, B+ of BE. Maar dat is niet wat je auto mag trekken.

Om verwarring te voorkomen:
Voor wat je auto mag trekken even de wet lezen en niet het gewicht en de MMA door elkaar halen. 
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling12/2/Artikel5127/geldigheidsdatum_15-02-2014  en ook:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/Hoofdstuk5/Afdeling18/1/A/Artikel51818/geldigheidsdatum_15-02-2014

Daar staat toch echt: Lid 2: De totale massa van aanhangwagens mag niet meer bedragen dan de voor het betrokken voertuig in het kentekenregister of op de kentekencard dan wel het kentekenbewijs vermelde toegestane maximummassa. en Leden 1 tot en met 3: bij twijfel wordt het voertuig gewogen. Aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
Oom agent mag dus niks zeggen als hij niks gewogen heeft ( tenzij het leeggewicht volgens het typeplaatje van de aanhanger het maximum trekgewicht al overschrijdt natuurlijk).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 18 april 2015 11:23 PM
  [ # 15 ]

Dank, verhelderend! Zoal hier geformuleerd was ik dus inderdaad niet in overtreding. Nu nog de wisselende berichten mbt het laten opnemen van max trekgewichten op kenteken door RDW: de medewerker die ik sprak stelde dat ik mrt brief importeur naar RDW keuring moet voor een schouwing. Hirrboven lees ik dat het opsturen vd verklsring vd importeur naar de RDW met verzoek opname al voldoende is. ??

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook