Rook
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 25 april 2015 08:50 AM

Na 12 jaar rookt mijn motor, hij stinkt uit de uitlaat. Motor versleten? Enkelen tonnen mee gereden, ik denk twee. Wat te doen om juiste diagnose te stellen, compressie meten, kunnen het de klephoedjes zijn? Wilde eerst wat dingen testen voordat ik alles uitelkaar haal. Het gaat om een 23 carb

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 25 april 2015 08:51 AM
  [ # 1 ]

Kleur rook? Wanneer rookt ie enz. is wel handig om te weten voor een diagnose.

Profiel  
 
pietjan
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 29-03-2008

Gepost: 25 april 2015 08:59 AM
  [ # 2 ]

Hij rookt altijd en het is geen water want het koelvloeidtof niveau blijkft constant, rook is niet wit dus maar donkerder en stikt heel duidelijk naar olie

Profiel  
 
ijcobar
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 435
Geregistreerd: 12-05-2014

Gepost: 25 april 2015 09:24 AM
  [ # 3 ]

Dan ga je toch denken aan versleten olieschraapveren. Draai eerst eens je boegies eruit, kleur zegt veel.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 april 2015 01:44 PM
  [ # 4 ]

Olieverbruik geeft blauwe rook en stinkt. Zwarte rook is een te rijk mengsel en witte rook is KV.

Ik neem aan dat de rook blauw is als de ochtend in juni en ook in een garage blijft voor langere tijd.

Als de motor goed warm is en je rijdt op een windstille dag op een stille weg, dan maak je wat snelheid in bijvoorbeeld zijn derde, laat het gas los voor een aantal seconden, geeft weer gas en kijkt in je spiegel. Zie je nu een blauwe wolk, dan heeft hij olie opgezogen langs de klepstelen en dat betekent dat er ruimte is op de klepgeleiders en dat de klepseals zijn verdroogd en mogelijk gescheurd.

Rookt hij eigenlijk constant, maar nog meer na de bovenstaande procedure, dan moet je denken aan zowel de klepgeleiders als de zuigers en veren. Mogelijk zelfs aan gebroken veren en groeven in de cilinder(s) Dus een motortje uit elkaar sleutelen en mogelijk reviseren. Of een andere motor zoeken waarvan je zeker weet dat die goed is.

Een goede endoscoop gunt je een blik op de cilinderwanden.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook