Citroen xsara 1.6i, druklager/groep aanslepend geluid vrijloop
lexvdpoel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 07-04-2015

- Xsara 1.6i Berline
Gepost: 08 april 2015 12:13 AM

Goedenavond,

Ik zal me even voorstellen, ik ben lex woon in friesland & half in utrecht. ben sinds gisteren net 19 jaar, en ben ruim een maand trotse eigenaar van een citroen xsara 1.6i ( mijn eerste auto Smile ):

Heeft net 188xxx op de teller en heb er zelf nu al bijna 2500km mee gereden. De auto rijd geweldig (beter dan m’n vaders saab naar mijn mening lovecitro )
Nadat ik de auto gekocht had voor de schijn prijs van 500 euro het koelsysteem leeg laten lopen schoongespoeld en opnieuw gevuld met een flesje van ~ 13 euro radiator dichtmaak troep want hij begon na de eerste trektocht van 160km wat te druppen Sad maar tot de dag van vandaag kurk droog!  Laughing
En de temperatuur blijft ook altijd net onder of net op de 90 graden Smile

Binnenkort ook even de motorolie verversen ( heb nog redelijk wat staan ) kan vast geen kwaad Smile

Alleen al sinds ik de auto heb, is er een aanslepend geluid op het moment dat de auto stationair draait, in zijn vrij en de koppeling los. Nu heb ik mij laten wijsmaken door de verkoper dat dit een beetje speling is bij de drukgroep (of lager, weet het niet meer) en volgens hem zou dit geen kwaad kunnen.
De auto rijd verder goed de koppeling slipt niet voor zover ik kan vertellen en als ik de koppeling gewoon rustig laat opkomen is er ook geen spraaken van stotteren en of haperen.

Nu ben ik wel een echte doe het zelf’er die alles zelf eerst probeert voordat die het een ander laat doen ( en in de meeste gevallen met groot succes Laughing ) maar omdat ik toch mijn twijfels lichtelijk had heb ik met de verkoper afgesproken dat als dit motorisch problemen zou geven hij dit binnen twee maanden voor mij repareert.  Nu draait hij nog steeds als een trein maar ik wil toch langzamerhand de auto terugbrengen naar top staat dus wou ook graag kijken wat ik hier persoonlijk aan kan doen en hoeveel dit gaat kosten.

Ik heb een auto brug ter beschikking waar ik mijn auto bij wijze van twee weken op kan laten staan dus heb er alle tijd voor om het goed aan te pakken, Graag zou ik de wat meer ervaren mening willen horen om te weten wat slim en verstandig is om te doen, het blijft een goedkope auto maar ben er van overtuigd dat als die stuk is ik er weer een haal doei

PS: Ik heb al even rond geneusd op het internet maar bijna alles wat ik vind is een oplossing als vervang de koppeling en drukgroep of niet duidelijk omschreven met dezelfde klachten dus wou het zelf even vragen Wink

Afbeelding Bijlagen
auto.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
pap
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 15
Geregistreerd: 06-12-2013

Gepost: 08 april 2015 11:38 AM
  [ # 1 ]

als hij het doet met vrij draaien
wat gebeurt er als je de koppeling in trap
als het dan over is hoor je waarschijnlijk het lager
het type xsara wat jij heb is een super auto

Profiel  
 
lexvdpoel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 07-04-2015

- Xsara 1.6i Berline
Gepost: 08 april 2015 01:32 PM
  [ # 2 ]

Ja alleen als die vrij draait, als ik de koppeling intrap is het weg en voor zover ik kan horen ook als ik hem in een versnelling zet en hem op laat komen.

Dus dat zou betekenen dat de lager “gaar” is? zoja zou ik dat zelf kunnen vervangen met het juiste gereedschap Smile

En ben verder inderdaad zeer positief over de auto   Laughing

Profiel  
 
lexvdpoel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 07-04-2015

- Xsara 1.6i Berline
Gepost: 04 mei 2015 01:43 PM
  [ # 3 ]

Ik heb maar een afspraak gemaakt bij de lokale citroen garage om mijn hele versnellingsbak te reviseren, kosten ~€450,00-.

Lijkt me net een iets slimmer idee dan zelf de bak eronder uit te halen en de kans dat ik iets sloop, en aangezien de bak er dan toch onderuit gaat ook de platen en alles laten vervangen.
Scheelt weer montage kosten mochten die ook ooit vervangen moeten worden Rolling Eyes

Toch bedankt voor de reactie Smile

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 04 mei 2015 02:17 PM
  [ # 4 ]
lexvdpoel schreef:

Ik heb maar een afspraak gemaakt bij de lokale citroen garage om mijn hele versnellingsbak te reviseren, kosten ~€450,00-.

Voor dat geld mag hij mijn bak ook reserveren huh

Ik denk dat er niets met je bak aan de hand is. Gewoon andere koppeling en de drukgroep vervangen.


Dat je dat durft, die rommel in je radiateur. Ik zou persoonlijk bang zijn dat al die miniscule koelkanaaltjes ook verstoppen.

 

Profiel  
 
lexvdpoel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 07-04-2015

- Xsara 1.6i Berline
Gepost: 06 mei 2015 12:57 AM
  [ # 5 ]

Ja sorry bedoelde er een nieuwe koppelings set in te laten zetten, nieuwe lager en platen Smile
En had al bij meerdere mensen gekenen, die er ook in gereden hebben en die zeggen dat het aan de lager lag dus op hoop van zegen Laughing

en ja die “troep” ik was ver van huis dus moest even wat proberen, en het werkt hij blijft mooi rond onder de 90 graden en de vloeistof blijft mooi helder. het was ook niet het goedkoopste flesje wat ze hadden Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook