verandering van 2 massa vliegwiel naar vast vliegwiel
Vlamo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 11-05-2015

Gepost: 12 mei 2015 08:07 PM

Hallo,

In het bezit van een 1.6 hdi van 2005 (c5 break)

Ik heb enkele dagen geleden mijn volledige koppeling + massa vliegwiel laten vervangen bij een garage.
Oorspronkelijk zat er een 2 massa vliegwiel in. Nu een 4 delige kit van Valeo met vast massavliegwiel.

Bij vertrek in 1 ste, 2 de of achteruit trilt - hapert - springt de motor enorm. Onmogelijk om het aantal toerental en loslaten koppeling juist te doseren. het fenomeen is volgens mij zeer impressionant. Dit enkel bij vertrek vanuit stilstand. Niet al rijdend of in de andere versnellingen. Dan gaat alles heel normaal.

Dit is niet normaal. De garage en ikzelf hebben gebeld naar Valeo. Volgens hen is dit ook niet normaal.
Het feit van een vast massa vliegwiel te hebben geplaatst kan volgens mij niet dit effect geven. Een aantal garages bevestigen dit ook.

Mijn vraag is:
- Heeft iemand dit al toegepast op dezelfde motor van hetzelfde jaar?
- Kan de oorzaak liggen aan een slecht geplaatste koppeling, een koppeling met olie op, een fabricagefout in de koppeling….

Met de garage begint het dialoog moeilijk te verlopen. Zij geven de oorzaak aan iets anders…

Nu wil ik zeker zijn dat er ergens iets is fout gelopen bij de montage.

Als iemand mij hiermee kan helpen, super!

Mvg,

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 12 mei 2015 08:51 PM
  [ # 1 ]

Kan het zijn dat de drukgroep of het vliegwiel (deels) vet is, of dat er wat olie op zit?
Dan grijpt een koppeling niet meer geleidelijk maar schokkend aan.
Kan bijvoorbeeld komen als de krukaskering lekt.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
Gepost: 12 mei 2015 09:33 PM
  [ # 2 ]

Dat duomassa vliegwiel zit er natuurlijk ook niet zomaar op…

Profiel  
 
Vlamo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 11-05-2015

Gepost: 12 mei 2015 10:24 PM
  [ # 3 ]

Als de drukgroep of vliegwiel wat vet is, moet de koppeling toch steeds dit verschijnsel tonen, dus in alle versnellingen en niet enkel in de 1 ste of achteruit. Of vergis ik mij? Iemand heeft me ook verteld dat deze onderdelen met wat ‘vet of olie’ worden geleverd en dat dit er eerst moet worden afgehaald vooraleer de montage. Als dat zo is zouden ze dat wel gedaan hebben lijkt me. Is een correcte garage.
Als de krukaskering zou lekken, hadden ze dat ofwel gemerkt, ofwel had ik dit probleem ook al vooraleer de vervanging.

Ik begrijp dat het duo massa vliegwiel er voor een reden opzit. Maar om resultaten als deze te beletten lijkt me toch eigenaardig…Zelfs het duo massa vliegwiel kan deze schokken niet opvangen

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 mei 2015 10:51 PM
  [ # 4 ]

Zo’n “dual mass” wordt gebruikt om de loop van de motor te dempen bij het koppelen. Vooral een diesel heeft daar last van, een “ontsteking, even niets’ dan weer een, en zo kom je tot een niet gelijkmatige loop. Daarnaast kan het ook nog zo zijn dan de drukgroep druk van de “dual”-mass” niet overeen komt de nieuwe, en als de drukgroep te hard aangrijpt schokt het nog harder.
Ik denk niet dat je olie op de plaat hebt, dat zou gaan slippen en verbranden, en dat ruik je zeker.
Wat nog wel kan zijn is dat de koppelingsplaat zelf niet goed schuift op de prise as, dan werkt het ook schokkerig.

Wat gebeurt er als je de motor op 3500 toeren laat lopen en je laat dan langzaam de koppeling opkomen? Zoals je zou doen om met een slippende koppeling weg te rijden. Bij zo’n hoog toerental schokt de motor minder, maar krijgt de koppeling het wel zwaarder te verduren. Als het dan nog schokt denk ik dat je koppeling niet goed werkt. Als dat wel goed werkt, probeer het dan eens bij een lager toerental. Net zolang totdat het gaat schokken ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Vlamo
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 11-05-2015

Gepost: 13 mei 2015 02:43 PM
  [ # 5 ]

Het schokt nog steeds bij een hoog toerental rond de 3500 toeren. Ook bij laag toerental. Ook bij vertrek zonder gas te geven. Dus kortom altijd.

Wat je beschrijft over een verschil in drukgroep druk tussen vroeger en nu begrijp ik niet aangezien de volledige kit is vervangen + vliegwiel.

Dat de koppeling niet goed schuift op de prise as lijkt me een piste.

Nu zou ik graag van 1 zaak zeker willen zijn: kan een vast vliegwiel, speciaal ontworpen door Valeo voor dit type motor, dit erg schokkend effect geven, ongeacht het toerental, sportief of rustig rijden? (enkel bij vertrek vanuit stilstand).

Ik zou sterk moeten staan tegenover mijn garage dat er hier iets is mis gelopen en zij dat moeten oplossen.

Merci!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 13 mei 2015 03:39 PM
  [ # 6 ]

Je staat sterk, maar je moet niet in discussie gaan.
Je hebt bij een garage een compleet nieuwe drukgroep met vliegwiel en koppeling , zelfs inclusief druklager ( dat zit ook bij zo’n kit van Valeo) laten plaatsen.
Na deze montage werkt je koppeling niet naar behoren. Dus terug en het hen laten oplossen, met Valeo als leverancier van het product erachter.
Als je een technisch discussie aangaat verlies je altijd: Citroen zal zeggen “kan niet” voor het vliegwiel, en Valeo zegt ” dat is O.K.” ( want wij leveren het…). Als je met een deskundige aan moet komen moet je die ook betalen… en die kan ook niets zeggen zonder de boel uit elkaar te halen….( Ik vindt daar het mijne van, maar dat helpt je toch niet verder). 
Je garage EN Valeo hebben je al gezegd “dit is niet normaal”, dat is al een belangrijke erkenning: dus nu zeg je: Ik heb het even aangekeken, maar dit is niet acceptabel, ik wil een oplossing van jullie!.
Die garage moet op z’n minst instaan voor z’n werk, als ze niet meewerken zou ik maar een korte maar duidelijke aangetekende brief sturen dat je een oplossing voor het probleem wilt, naar de garage met een kopie aan Valeo. ( Je hebt alleen een “contract” met de garage). In die brief schrijf je duidelijk dat ze ( naam van persoon en tijdstip) al aangegeven hebben dit niet normaal te vinden… en dan vraag je om een oplossing binnen redelijke termijn. Als ze niet reageren binnen een week nog een brief er over heen dat je het probleem elders zult laten oplossen en de kosten op hen zal verhalen inclusief de huur van een vervangende auto etc.
Als je lid bent van de ANWB of de VAB of zoiets kun je die misschien eerst eens om hulp vragen, als zij bellen legt dat vaak wat meer gewicht in de schaal.

Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook