Wat na 13 jaar stilstand…
*thomas*
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 22-05-2009

Gepost: 01 mei 2015 04:39 PM

Hoi allen,

‘Waar ben ik aan begonnen’ had ook een goede titel voor dit draadje geweest, maar was me iets te onduidelijk. Al enkele jaren ben ik op zoek naar een BX Break. Ik groeide op op de achterbank van een rode break uit 1989 met een 1.9D blok. Vaderlief was ‘verliefd’ op deze wagen die hij in 10 jaar tijd tot de 440 000km heeft gereden. Daarna was het voor hem goed geweest en werd de wagen meegegeven met de schrootboer, jammer Sad.

De zoektocht werd telkens wel verstoord door iets anders wat op mijn pad kwam, maar deze week was het dan eindelijk zo ver. Door toeval kwam ik terecht bij een rode 1.9D break die één jaartje jonger was (1990) dan die van mijn vader. De wagen heeft jammer genoeg 13 jaar stil gestaan en zal dus héél wat werk nodig hebben. Ik had eigenlijk verwacht om een rotte wagen aan te treffen, maar wielkasten, dorpels, raamlijsten, deuren etc lijken op het eerste zicht zo goed als roestvrij. Ook met een schroevendraaier konden geen gaten worden geprikt.

Maar nu, de wagen staat al 13 jaar onbewogen op intussen lekke banden. Motor draait niet en dat heb ik niet willen proberen. Takelen wordt een hele uitdaging, maar dat zal hopelijk wel lukken. Als iemand daar tips voor heeft, ik hoor het graag.

Dan de volgende fase, de motor starten. Ik heb wel ervaring met auto’s, maar zo’n lange stilstand boezemt toch wat terughoudendheid in. Ter info, het blokje heeft - aantoonbaar !!! - 150 000km gelopen. Dit was mijn stappenplan:

- voorgroeikaarsen verwijderen en cilinders inspuiten met 2 takt olie of diesel
- motor met hand laten rondgaan
- motorblok voorzien van nieuwe olie en filter
- voorzien van nieuwe luchtfilter
- voorgloeikaarsen doormeten en eventueel vervangen
- distririem even controleren op haarscheuren (of erger…)
- brandstoffilter vervangen
- leidingen brandstof nalopen
- oude diesel uit tank verwijderen (hopelijk heeft een bx een aftapplug)
- nieuwe diesel
- nieuwe accu
- starten
- blok voorzien van spoelmiddel
- opnieuw nieuwe olie en oliefilter

Als het blok draait komt het volgende aan bod, de pneumatiek en remmerij. Tips altijd welkom.

Bedankt

Thomas

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 mei 2015 05:05 PM
  [ # 1 ]

Zet er even volle bandjes onder en zoek de HD pomp. Haal de snaar eraf en vervang door een hele lange die je dan met een boormachine kan aandrijven. liefst met een kleine poelie erop.
90% zeker gaat de auto dan gewoon omhoog en kan je hem op een kar lieren!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
*thomas*
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 22-05-2009

Gepost: 01 mei 2015 05:11 PM
  [ # 2 ]

Wat een goede tip! Bedankt!

Hoe lang blijft een bx normaal op hoge pootjes staan eens de pomp niet meer is aangedreven?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25379
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 01 mei 2015 05:16 PM
  [ # 3 ]

Half dagje. Maar als je stuurt is ie in20 seconden wel beneden.

Ga je slepen, dan kan je zonder kaarsen de motor mee laten lopen in zn versnelling en daarmee draait dan de pomp ook.. moet ie wel los zitten.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
*thomas*
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 22-05-2009

Gepost: 01 mei 2015 05:21 PM
  [ # 4 ]

Is inderdaad ook een optie, maar zou de auto gewoon graag op de aanhanger willen en thuis rustig willen losmaken…

Profiel  
 
mbender
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007

- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Gepost: 01 mei 2015 05:32 PM
  [ # 5 ]

Hoe is deze BX 13 jaar geleden weg gezet? Als deze netjes binnen is weg gezet kan het zomaar zijn dat het starten en lopen is hoor. Eerst een beurt geven lijkt mij zeker wel een goed plan, maar voordat ik daar aan zou willen beginnen lijkt het mij handig om te weten dat het blok wel los zit.

Foto’s zijn hier op het forum altijd heeeeeeeel welkom

Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973

Profiel  
 
*thomas*
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 22-05-2009

Gepost: 01 mei 2015 05:36 PM
  [ # 6 ]

Ze is in een garagebox gezet, zonder poort… Mijn verbazing is dan ook enorm groot dat ik geen rotte plekken, laat staan roest kon vinden.

Over het leidingwerk spreek ik me niet uit. Foto’s volgen van zodra ik de wagen kan ophalen, ben nu met wat transportbedrijfjes aan het mailen om te kijken wat de mogelijkheden zijn, ben wat angstig een een bx die niet draait door iemand te laten vervoeren die weinig verstand heeft van bx/pneumatiek…

Profiel  
 
veertien E-tje
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 649
Geregistreerd: 22-12-2007

- BX 16 TGI
Gepost: 01 mei 2015 06:23 PM
  [ # 7 ]

Zou de motor zeker niet gaan starten met een distributieriem van 13 jaar of ouder.

BX, gewoon daarom

BX 16TGI 1991
Kleur ETPcR
Orga 4993
93000 km
Gallerij

Profiel  
 
*thomas*
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 22-05-2009

Gepost: 01 mei 2015 06:26 PM
  [ # 8 ]

Daar was ik nog niet over uit, maar hoe langer ik erover nadenken, hoe verstandiger het me lijkt de distri, waterpomp en looprollen gewoon te vervangen. Heb het ooit als tiener eens gedaan samen met mijn vader op een 405 1.9D, dus zou wel moeten lukken lijkt me.

Profiel  
 
Gepost: 01 mei 2015 11:24 PM
  [ # 9 ]

De truuk met de boormachine is nog best lastig, weet ik uit ervaring. Je zult er flink aan moeten hangen om de snaar voldoende strak te krijgen. Maar het kan. Zelf heb ik zo’n break achter een auto gebonden en al slepend op hoogte gekregen. Dan heb je ook gelijk remdruk. Maar… dan moet het blok rondgaan, het leidingenwerk nog wel fris zijn en de remmen gangbaar natuurlijk.
Een berger met een kantelbaar plateau plus een lier op de vrachtwagen zou ‘m zonder schade mee moeten kunnen nemen. Banden verwisselen kan namelijk ook een ‘uitdaging’ zijn als de wagen niet omhoog wil. Of een lage aanhanger met lier wellicht (goedkoper dan een berger). Aanhanger aan de voorzijde omhoog (zodat de achterkant zakt) en voorzichtig op de kar lieren. Dat moet in ieder geval kunnen.
Iets omslachtiger: lange balk onder de auto schuiven tot achter het blok. Zelf helemaal aan de andere kant gaan staan en de voorzijde optillen (heb ik al eens moeten doen, is haalbaar). Zet een blok klaar voor onder de balk. Let op dat je de voorbumper niet van onderen in elkaar drukt. Kijk of de wielen willen zakken en plaats veerpootklemmen om de veerpoten aan de voorzijde. Achter kan de wagen eenvoudiger op houten blokken (in het subframe) om de boel omhoog te houden. 

Succes in ieder geval.

Hendrik Colijn: ‘Er is voorshands nog geen enkele reden om werkelijk ongerust te worden’

Profiel  
 
thomasc3vtr
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 27-04-2010

- C3 VTR 1.6 HDI
- BX Millesime
- BX 16V MK2
- XM V6 24V
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- C25 2.5 Diesel Mobilehome
- CX Laagdaks prestige
Gepost: 01 mei 2015 11:39 PM
  [ # 10 ]

Ik heb nog een BX met een lekke hydrauliek leiding op een autotransport die kan kantelen vervoerd, deze ging er zonder problemen in de laagste stand op.

BX zei ik, toen lachten ze, 16 kleppen voegde ik er snel aan toe maar ze bleven lachen. Dan heb ik ze laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen.

Profiel  
 
streetfighter
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 271
Geregistreerd: 25-03-2009

Gepost: 02 mei 2015 10:33 AM
  [ # 11 ]

ik zou hem eigenlijk gewoon proberen te laten rondgaan op startmotor, deftige batterij erin en proberen.
ev voor de zekerheid de kap van de distributieriem eraf om even te inspecteren maar de kans dat ie gewoon mooi rondgaat is vrij reeel.
niet zwaar belasten maar even laten rondgaan om de hydrauliek op druk te krijgen moet kunnen.
met wat geluk slaat ie nog aan ook.
van even te draaien gaat ie niet ontploffen hoor.
kijk wel na of er voldoende olie inzit.

bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4

Profiel  
 
*thomas*
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 22-05-2009

Gepost: 02 mei 2015 02:02 PM
  [ # 12 ]

Dat de motor in de soep loopt, daar ben ik zelf in feite niet zo bang voor. Maar als het blok toch onderhoud nodig heeft, wilde ik dat doen vooraleer de motor te starten.

Ik denk dat ik best een andere batterij plaats en inderdaad de motor laat rondgaan ZONDER gloeikaarsen. Beetje diesel in de cilinders spuiten zal het proces wel ten goede komen.

Profiel  
 
vinnie
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 121
Geregistreerd: 02-04-2006

Gepost: 02 mei 2015 06:18 PM
  [ # 13 ]

Ik heb hetzelfde eens gehad toen zat de dynamo hartstikke vast, riem eraf geknipt starten en lopen….

Profiel  
 
*thomas*
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59
Geregistreerd: 22-05-2009

Gepost: 16 mei 2015 04:11 PM
  [ # 14 ]

Wagen staat intussen bij mij, transport is zonder problemen verlopen:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/224343/#1904202

Van mij mag hier een slotje op.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 16 mei 2015 04:36 PM
  [ # 15 ]

Dan gaan we daar verder.

Succes!

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook