Lekkende verstuiver/injector of niet, Citroën C4 1.6 HDI 90PK
Tennie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 17 mei 2015 07:40 PM

Bij het reinigen van het inlaattraject van mijn Citroën C4 met 2 ton op de teller, dacht ik dat het makkelijk was als de verstuivers er uit werden gehaald alvorens ik met het project bezig kon. Na het verwijderen van de meest rechtse (als je ervoor staat), bleek al gauw dat de andere 3 er eigenlijk totaal niet uit wilden. Uiteindelijk kon het inlaatspruitstuk er ook wel makkelijk af als de verstuivers gewoon waren blijven zitten.

Nu keek ik bij de verstuiver even de schacht in waar hij in geplaatst zit en zag ik eigenlijk allemaal olie in de buis zitten (niet aangekoekt, gewoon natte olie of misschien dieselachtige substantie). Eerst dacht ik dat het niet zo erg zou zijn, maar hoe meer ik op internet lees, hoe meer dat mij misschien lijkt op een lekkende verstuiver. Ik wist opzich ook niet dat je eigenlijk het brandplaatje opnieuw moet vernieuwen als je de verstuiver toch loshaalt.

Mijn vraag is, duidt de olie rondom de verstuiver op een lekkend brandplaatje? Of hoort hier olie in te zitten?

Daarnaast loopt de auto bij koude motor ook onregelmatig (lijkt wel op af en toe wegvallen van 1 a 2 cilinders), kan dit ook te maken hebben met een lekkende verstuiver(dit duurt ook nog geen 2 minuten)? Of kan dit eventueel ook te maken hebben met 1 of 2 slecht werkende gloeispiralen? (ik heb de auto vanaf 130.000 en sinds dien doet hij dit eigenlijk al).

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 18 mei 2015 01:56 PM
  [ # 1 ]

Hallo Tennie,

Bij slechte gloei-bougies zal de auto moeilijker starten. De olie in de schacht van de verstuiver kan inderdaad duiden op een defect verstuiver brandplaatje. En inderdaad de verstuivers gaan er soms moeilijk uit bij de 1.6 HDI, dit is een bekend iets. Wil je zeker weten waar de olie vandaan komt dan zul je alles moeten schoonmaken en na een rit kijken waar de olie daadwerkelijk vandaan komt. Bij mij was duidelijk hoorbaar toen de verstuiver aan het lekken was. Ook klopt het dat je bij loshalen/verwijderen van de verstuiver het brandplaatje moet vernieuwen.
Kortweg; Schoonmaken en na een rit kijken waar de lekkage vandaan komt.
      Slecht lopen kan duiden op een lekkend brandplaatje.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Tennie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 18 mei 2015 03:40 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie!

Ik zal dan toch voor de zekerheid even een nieuw brandplaatje plaatsen. Ik kan er toch wel redelijk van uitgaan dat hij dan wel weer dicht zit, of moet ik dan nog weer controleren of hij in de buis weer vuil wordt? Of bedoel je kijken na een jaar oid.

Ook zag ik , toen ik de verstuiver aan de onderkant kon zien, dat er een klein beetje kool in de kier zat waar de verneveling uit komt. Is er een veilige manier om dit te reinigen? (Ik durfde eigenlijk niets te doen, want ik weet wat een verstuiver kost).

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 18 mei 2015 06:13 PM
  [ # 3 ]

Als je het brandplaatje hebt vervangen dan zou ik na een paar dagen even controleren, maar eigenlijk zou het goed moeten zijn. Zorg dat je de schacht goed reinigt alvorens weer alles in elkaar te schroeven.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook