De HD-pomp van mijn ID 19 F (1969) lekt bij stilstand. Hoe kan ik dit het best aanpakken? Is reviseren moeilijk?
groet
Jan












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tsja… Wat is moeilijk..
http://www.schaalbouw.nl/citroen/pumpoverhaul.htm
Of koop een gereviseerde. Of een gebruikte CX pomp.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3449
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Waar lekt dat ding?
Langs de as? Die afdichting is te vervangen zonder die hele pomp uit elkaar te halen, als ik zo op die tekening kijk.
Tussen huis en achterdeksel?
Bij de aansluitingen?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heel vaak scheurt de aluminium behuizing van de plunjers. Dan krijg je em nooit meer dicht. Chyparse o.a. vervangt dat deel door RVS.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3449
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Overigens: een simpele list om het achterdeksel er af te krijgen:
Perslucht op de olietoevoer.
Wel zorgen dat je uit het schootsveld staat wat het gaat met een rotgang.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Dit is een leuk evenement voor het najaarsevenement van idds club: wie schiet zijn pompdeksel het verst! Een soort carbid schieten.






















Totaal aantal Berichten: 3449
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Bijna goed, die Double Chevron! Er zit nog iets achter wat er niet hoort en ze staan nog niet in de juiste hoek.
Ik vind dat we hier heel precies mee om moeten gaan, net zo als met onze troetels.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JanSr schreef:Overigens: een simpele list om het achterdeksel er af te krijgen:
Perslucht op de olietoevoer.
Wel zorgen dat je uit het schootsveld staat wat het gaat met een rotgang.
Slim!
Hoeveel druk zou je nemen? 5 bar?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>






















Totaal aantal Berichten: 3449
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gewoon wat er in je slang zit. Dan gaat hij gegarandeerd.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop














Totaal aantal Berichten: 1362
Geregistreerd: 30-11-2009
- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Kan me nog een swivel herinneren waar een pig doorheen werd geperst, dwars door de ruiten van het lab.
Sorry voor de ontzettende OT .
Adri














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Montage van een CX pomp is snel, simpel, goedkoop, een verbetering én betrouwbaar!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






















Totaal aantal Berichten: 3449
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dit lijkt volstrekte geheimtaal voor niet ingewijden.
Adri en ik waren 40 jaar geleden collega’s. Als jonge broekies mochten wij proeven doen op het gebied van baggerwerktuigen en off-shore constructies. Dat is forse, hufterige techniek.
Soms waren de effecten niet helemaal voorspelbaar maar wel spraakmakend. Zo vluchtte eens een complet kantoor leeg nadat we een fors ding door een bochtig pijpleiding circuit heen joegen met waterkracht, je moet dan denken aan een leidingdiameter van 40 cm en een vermogen van 15 kW.
Het ding kwam er met dusdanig geweld uit, met een enorme plens water er achter aan dat het naburig kantoorpersoneel het achter het bureau niet langer veilig achtte.
En daarvoor kreeg je dan niet eens op je lazer.
Mooie tijden.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Overtuigd door de reacties ga ik op zoek naar een CX-pomp. Heeft iemand er nog één in de aanbieding of een tip waar ik er het best één kan vinden?












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
JanSr schreef:Dit lijkt volstrekte geheimtaal voor niet ingewijden.
Adri en ik waren 40 jaar geleden collega’s. Als jonge broekies mochten wij proeven doen op het gebied van baggerwerktuigen en off-shore constructies. Dat is forse, hufterige techniek.
Soms waren de effecten niet helemaal voorspelbaar maar wel spraakmakend. Zo vluchtte eens een complet kantoor leeg nadat we een fors ding door een bochtig pijpleiding circuit heen joegen met waterkracht, je moet dan denken aan een leidingdiameter van 40 cm en een vermogen van 15 kW.Het ding kwam er met dusdanig geweld uit, met een enorme plens water er achter aan dat het naburig kantoorpersoneel het achter het bureau niet langer veilig achtte.
En daarvoor kreeg je dan niet eens op je lazer.Mooie tijden.
WHOEHAHAHAA
Een CX pomp haal je bij de CX specialisten. zoals daar zijn: Dibert, D’oro, Hydraulique, Beau Wouda…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt, ik ga op zoek…