Allen,
zo net voor het begin van 60 jaar DS, toch nog even een vraagje ter voorbereiding op latere werkzaamheden. In mijn DS van 67 hoort een binnenspiegel op een mooi pootje bovenop het dashboard. Helaas heeft de vorige eigenaar die weggehaald, en vervangen door de gelijmde van de latere jaren. Deze komt in aanraking met het openen van de dashboardkastje, en is niet mooi. Ik wil dat dus weer terugbrengen zoals het was, maar hoe krijg ik die gelijmde er non-destructief af? Iemand ervaring hiermee?
Thanks en tot morgen,
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Uiteindelijk valt het ding een keer naar beneden - maar hoe je dat kunt versnellen, geen idee.
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Nieuwe voorruit
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zit ie met lijm of met dubbelzijdig tape?
Ik zou proberen met een heel dun fileermesje en warm maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Lijm wordt afgeraden in verband met uitzetten door de warmte en mogelijke breuk van de ruit daardoor.
Is de spiegel toch gelijmd dan kan je proberen een blokje hout tegen de ruit en de voet van de spiegel te leggen (vanaf de zijkant) en dan een ferme tik met een nylon hamer te geven (kans op ruitbreuk is aanwezig maar door vanaf de zijkant te slaan komt alle kracht op de lijmverbinding en niet op de ruit), er zijn weinig lijmsoorten die echt heel goed op glas hechten dus dat risico kun je nemen.
Dubbelzijdig tape met een afbreekmesje doorsnijden zoals bogaart zegt.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Proberen met een snijdraad (vervang door vislijn, metaaldraad, ...) de lijm lost te snijden?
Volgens mij krijg je daar nooit een zo’n draad achter…
Ze zeggen wel eens verwarmen met een verfföhn, maar http://www.volksforum.com/forum/showpost.php?p=1516243&postcount=14
Een heel dun mes misschien?
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Lijm is niet geschikt voor de alu beugel op glas te zetten, de ruit breekt vroeg of laat (in mijn geval na 2 maanden).
Het moet dus wel dubbelzijdige tape zijn. Ik zou niet teveel warmte toevoegen (géén verfbrander). Wellicht dat sticker-verwijderaar erboven op druppelen helpt, daarna met een scherp mesje erachter steken. Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Dank allemaal! Helass zit -ie cht gelijmd, en nog met goed spul ook. Wijkt geen millimeter. Ik zal maar verder rommelen. Eventueel ooit eens de ruit vervangen, ik moet toch eens de rubbers doen een keer.
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik zou carglass eens bellen of langs gaan. Hun zouden het moeten weten.
Succes !
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Je kan ook wachten totdat ie er spontaan af sodemi*tert…
Misschien duurt dat wel tot na je pensioen…
Dat is misschien wel de reden geweest van de vorige eigenaar om de originele spiegel er af te halen…
Ooit ruit kapot, alleen maar nieuw type ruit op de sloop kunnen vinden met de spiegel er nog op…
En die eigenaar kreeg de plakspiegel er ook niet af…
Ik dacht nog even aan aceton, maar Bison schrijft dit over glaslijm:
Vlekken/resten: Natte lijmresten direct verwijderen met aceton. Opgedroogde lijmresten zijn alleen mechanisch te verwijderen.
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Tip van een kennis; Bahco op de voet en draaien, niet trekken.
Weet niet hoe je verzekerd bent maar als glas ook mee verzekerd is kan er natuurlijk altijd iets op je voorruit terechtkomen tijdens een ritje ...... , waardoor de ruit vervangen moet worden .
Stef Sep schreef:Tip van een kennis; Bahco op de voet en draaien, niet trekken.
In mijn BX zat er ook een voetje van een spiegel gelijmd op de ruit, en die heb ik er op deze manier af weten te krijgen!
Het voelt wel heel eng, want het geeft niks mee en opeens heb je het ding in je hand..
Lijmresten die achter bleven kreeg ik met geen mogelijkheid weg, alle middeltjes geprobeerd.
Uiteindelijk met vlijmscherpe beitel hele kleine stukjes per keer weg kunnen schrapen/snijden.
echte troep dus :p succes!
Geniale tip Stef en Bas!
Net behoorlijk gewrikt, met een waterpomptang. Bahco past niet. En, na een beetje eng gedoe, flopte het ding er zo af. Lijmresten gingen vervolgens redelijk makkelijk met een schuurspons eraf. Geen krasje te zien!
De nieuwe oude er alweer in,gescoord op Montlhery afgelopen zaterdag. Ziet er een stuk mooier uit. En mn dashkastje kan weer normaal open!
Thanks!
Hilko
Citroen DS19A Pallas 1967, BVH
Citroen C4 Grand Picasso EAT8 Blue HDi 2022
Citroen C4 Grand Picasso EAT6 Blue HDi 2014
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dank voor de feedback! Altijd leuk om te horen.