Parkeersensoren werken niet meer na inbouw andere radio/navigatie
Erwin van Bussel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 17-01-2013

Gepost: 24 december 2014 08:44 AM

Ik heb in mijn C4 uit 2007 de originele radio vervangen door een 1-din navigatiesysteem en nu werken de parkeersensoren niet meer. Weet iemand hoe ik dat kan omzeilen zonder de originele radio te gebruiken? Of een pieper aansluiten op de parkeersensor computertje. Of moet ik dan nieuwe pakeersensors inbouwen compleet met speaker etc?

C4 1.4 16V Coupe Ligne Seduction 2007 (verkocht)
C3 1.6eHDI Airdream Dynamique 2011   (verkocht)

C3 1.0 puretech 68 2014
DS3 1.6BlueHdi 100 2015

Profiel  
 
Frie
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 528
Geregistreerd: 16-02-2011

Gepost: 24 december 2014 09:47 AM
  [ # 1 ]

Ik vrees dat je jezelf problemen hebt bezorgd.
Je mist de helft van het parkeersysteem. Je hebt alleen nog maar sensoren en die maken geen geluid.
Denk dat alleen een compleet los sensorsysteem je gaat helpen weer piepjes te horen.
Toch maar de originele radio terugplaatsen? Of een C4 compatible radio zoeken.
Dat werkt ook beter. Bij mij komt het geluid uit de speaker aan de kant waar de botsing dreigt.
Dat krijg je volgens mij met die aftermarkt dingen niet.

Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4

Profiel  
 
snah1954
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 06-10-2005

Gepost: 28 december 2014 05:25 PM
  [ # 2 ]

Typisch geval van bezint eer gij begint.
Tegenwoordigs is er sprake van een boardcomputer aangevuld met modules naar gelang de uitrusting. De radio/nav is een module evenals de parkeermodule. Het zal duidelijk zijn dat e.e.a. aan elkaar is gekoppeld. De oplossing geeft Frie terecht: zoek een compatible systeem, die is er vast tweedehands ook te vinden voor je C4.Heb ik nog een vraag: gaat je servicelamp niet branden nu je parkeersensoren het niet doen?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 28 december 2014 06:00 PM
  [ # 3 ]

erwin ook al hebben de citroen’s. gewoon een din aansluiting voor de radio’s. maar dit klopt niet citroen is gewoon eigenwijs.en als het goed is wist je dit al en heb je een verloopstekker gemonteerd, zodat de +draad van de bsi, niet meer is aangesloten, dit om verdere storingen voor te wezen, beste is even naar een goede inbouw station te gaan, en daar om raad te vragen. of zoals de andere schrijven een compatible set kopen wat het beste is natuurlijk, en een orgineel uiterlijk behoud.

Profiel  
 
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 05 maart 2015 08:08 PM
  [ # 4 ]

Dag Erwin,

jouw probleem is vrij simpel te verhelpen. Je schaft je een parkeer sensor recup module aan. Dit is een klein doosje , hierop sluit je +12 volt, massa EN de canbus signalen van je auto aan. Wanneer je nu in achteruit schakelt ,LEEST dit doosje de originele code uit die je parkeersensoren uitsturen en zetten dit om in een audiosignaal dat je hoort via het bijgeleverde speakertje. Ik zelf gebruik hiervoor de PASER SLIMKEY CF0006UNSC21/PS, werkt op alle peugeot en citroen modellen met CANBUS. Kostprijs; 62 euro.

Wil je liever dat de geluiden via de luidsprekers komen bestaat er de DIETZ 61165, deze module geeft je ook de stuurbediening terug, je moet daar dan het adaptersnoertje bij bestellen voor je radiomerk. De prijs voor deze laatste module bedraagt 165 euro, adapterkabeltje +/- 15 euro. Dit systeem is plug and play, je plugt eerst deze module in en vervolgens plug je uw radio erop.

Beide systemen gebruik ik voortdurend bij m’n klanten, momenteel kan je enkel achterste sensoren terug gebruiken. Er wordt gewerkt aan een module die ook de voortste sensoren terug doet werken.

Hoop dat dit je verder kan helpen, allebei verkrijgbaar in de betere caraudio zaak.

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
Erwin van Bussel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 17-01-2013

Gepost: 23 mei 2015 11:28 AM
  [ # 5 ]

Dank jullie voor de tips…..ga eens zoeken.
Met de camera werkt op zich goed maar een piepje blijft welkom.
Bij mij ligt wel een kastje in de kofferbak van de parkeersensoren.
Is het niet mogelijk om daar wat mee te doen?
En nee het service lampje gaat niet branden @SNAH1954
En @Bart waar zit je ergens dan dat je het bij je klanten gebruikt?
Misschien woon je niet zover weg

C4 1.4 16V Coupe Ligne Seduction 2007 (verkocht)
C3 1.6eHDI Airdream Dynamique 2011   (verkocht)

C3 1.0 puretech 68 2014
DS3 1.6BlueHdi 100 2015

Profiel  
 
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 26 mei 2015 11:25 AM
  [ # 6 ]

Ik zit in Halen, Belgie. De oplossing waarover ik spreek werkt enkel indien de parkeersensoren de originele fabrieksinbouw zijn, dit werkt niet bij achteraf ingebouwde parkeersensoren. Normaal zit er dan geen doosje zichtbaar in de koffer ,maar zit de software in het boordsysteem. Origineel veroorzaakt de originele radio de geluidjes die je hoort via de luidsprekers. Deze zijn terug te recuperen via deze canbus modules.

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
Erwin van Bussel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 17-01-2013

Gepost: 26 mei 2015 11:38 AM
  [ # 7 ]

Het zijn originele inbouwsensoren van Citroen. Zo is ie afgeleverd want ze werkten voorheen wel via de boardcomputer.
IN in de kofferbak zit wel degelijk een kastje waar de 4 stekkers van de sensoren inzitten en vandaar een kabel die via de middentrein naar voren loopt.

C4 1.4 16V Coupe Ligne Seduction 2007 (verkocht)
C3 1.6eHDI Airdream Dynamique 2011   (verkocht)

C3 1.0 puretech 68 2014
DS3 1.6BlueHdi 100 2015

Profiel  
 
Bart CSD
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 124
Geregistreerd: 27-04-2010

- BX 16 TRS
- C5 Exclusive plus 2.0 HDI 160
- BX SPORT
- Visa GT TONIC
Gepost: 26 mei 2015 07:12 PM
  [ # 8 ]

Ok, als ze via het canbussysteem werkten dan kan het via het Paser toestelletje. Dat kan je als je een beetje handig bent zelf monteren. Je moet enkel een paar draadjes aansluiten op de stekker van de radio. Liefst solderen om goede contacten te bekomen. Het kastje meet ongeveer 3 cm op 4 cm en de buzzer is ongeveer zo groot als een stuk van 1 euro. Meestal plaasten we deze in de inham van de stuurkolom, dan hoor je hem duideljk piepen. Ik vermoed dat je Paser ook wel in Nederland kunt vinden bij de betere caraudiozaken, of een ander merk dat ongetwijfelt ook wel zal bestaan. Ik hoop dat je hiermee wat verder kunt.

BX? Omdat ie lekker fout is….

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook