Verwijderen homokineet ivm vervanging stofhoes aandrijfas wielzijde
ejmsmeets
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 13-02-2014

Gepost: 31 mei 2015 10:11 PM

Beste forummers,

Ik heb een C6 2.7 HDI uit 2008. Tijdens de APK kwam aan het licht dat links (wielzijde) de hoes van de aandrijfas gescheurd is.

Vandaag aan het sleutelen geweest en het viel me nog tegen. De wielnaafmoer zat absurd vast, maar het is uiteindelijk gelukt m.b.v. de krik.

Ik zou graag de as in de bak laten zitten en de homokineet eraf halen, maar ik krijg ‘m niet los.
In de reparatieset zit een borgringetje en ik had verwacht deze aan deze aan te treffen na het verwijderen van de gescheurde hoes, maar ik zie ‘m niet. De foto staat in de bijlage. Je ziet wel een stuk van een soort vertanding aan de binnenzijde.

Heeft iemand hier ervaring mee. Ik sta op het punt morgen een homokineet trekker aan te schaffen, omdat het met een hamer slaan op de homokineet niet goed voelt, maar misschien is dat wel de juiste methode.

Alle tips hoe verder te gaan zijn welkom.

Groet,
Eric

Citroen C6 2.7 HDI Exclusive
Citroen Xantia 1.8i 16V SX

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 31 mei 2015 10:15 PM
  [ # 1 ]

Op de duitse site gs-gsa-ig.de staat beschreven hoe te werk te gaan bij ashoeswissel bij GS-GSA.

Misschien heb je daar wat aan.

Ik weet niet of een C6 aandrijfas op dezelfde manier in elkaar zit.

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 31 mei 2015 10:17 PM
  [ # 2 ]

Zie nu pas de foto, de constructie lijkt mij zo te zien hetzelfde.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 31 mei 2015 10:55 PM
  [ # 3 ]

Precies. Het moeilijkste is om de as vast te houden terwijl je een dreun op de homokineet geeft. De borgveer zit in de homokineet om de as heen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
ejmsmeets
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 13-02-2014

Gepost: 31 mei 2015 11:05 PM
  [ # 4 ]

Dank jullie wel voor de snelle reacties.

Die Duitse site is inderdaad handig en mooi om te zien dat hij een griptang gebruikt om de as “vast te houden”.

Zou dan moeten lukken.

Ik had nu 1 hand nodig om de as vast te houden en met de andere kon ik niet gecontroleerd hameren.

Eric

Citroen C6 2.7 HDI Exclusive
Citroen Xantia 1.8i 16V SX

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 01 juni 2015 09:04 AM
  [ # 5 ]

Ik heb dat altijd goed kunnen doen , met de aandrijfas in de werkbank ...

Homokinet mooi recht houden , en een flinke mep met een plastiek hamer lukte ( vrijwel ) altijd .

Ik maakte van zulke aktie altijd gebruik om de bakolie maar gelijk een keer te verversen .

In de auto heb ik dat nooit geprobeerd .

Succes , Walter   nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 01 juni 2015 02:57 PM
  [ # 6 ]
ejmsmeets schreef:

Dank jullie wel voor de snelle reacties.

Die Duitse site is inderdaad handig en mooi om te zien dat hij een griptang gebruikt om de as “vast te houden”.

Zou dan moeten lukken.

Ik had nu 1 hand nodig om de as vast te houden en met de andere kon ik niet gecontroleerd hameren.

Eric

Heb de aandrijfas ook wel eens “vastgebonden” met een paar dikke ty-rips

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook