warmgelopen en start niet meer, maar diagnose?
olaphoto
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 16-09-2011

- C15 geel
Gepost: 06 januari 2015 09:25 PM

Hoi

Ik heb al even gezocht maar kan geen vergelijk vinden voor dit probleem/diagnose..

D9B Diesel motor is warmgelopen (olielampje werkt wel bij starten maar dus niet bij oververhitting)
bij horen dat de motor moeilijker ging lopen gelijk afgezet en heeft daarna niet meer gelopen.
Wel geprobeerd te starten maar na 2, 3 x was de accu bijna leeg…

Na afgevoerd te zijn: olie is niet karamel-kleurig, koelvloeistof is schoon (weer bijgevuld maar ook de motor handmatig gedraaid, dus die is niet vastgelopen)

bij hernieuwde poging van starten draait de motor wel maar start niet. uit de uitlaat komt lichtgrijze rook die enigszins naar ontbrande diesel ruikt.

Vooralsnog kan ik geen oliesporen ontdekken, b.v. bij de pakking etc..

Wat kan het nu zijn?
Compressie of zijn de (rubbers van de) verstuivers verbrand?
Is de klepspeling een indicatie of deze eventueel te heet zijn geweest?? (ik heb een klepspelingmeter-waaiertje maar weet de toleranties niet voor deze motor)

Ik hoop dat dit genoeg info is om een indicatie te geven waar ik weer iets verder mee kan…

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 07 januari 2015 11:54 AM
  [ # 1 ]

Wat meer informatie a.u.b. ?
Je zegt warmgelopen, maar hoe constateer je dit ?
Je olielampje geeft alleen de druk aan, als dit aangaat bij lopende motor heb je GEEN oliedruk meer ( minder dan 1/4 bar of zo !).
Als je geen temperatuur meter hebt, heb je een temperatuur lampje, als dat aangaat is de motor te heet geworden.
Klepspeling zegt vrijwel niets over warm lopen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
olaphoto
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 16-09-2011

- C15 geel
Gepost: 07 januari 2015 01:12 PM
  [ # 2 ]

Allereerst dank voor de reactie!
Hmmm, ik heb een D9B blokje: daar zit geen oliedrukmeter op geloof ik: het stomme is: het lampje van de olie doet het wel bij contact(wanneer alle lampjes branden ter controle en uitgaan als de motor start), maar dus niet bij oververhitting: ik denk dat de (niet eens zo oude) temperatuurmeter in het blok, niet ver boven de oliefilter, het niet meer deed/doet…
Als de stoom je opeens om de oren vliegt lijkt het me wat warm .... (en de motor ging dus zwaar lopen, op de snelweg, waarna ik ‘m dus direct heb gestopt), dit is me overdag ook al eens overkomen maar toen zág ik het en kon na afkoelen zonder problemen mijn weg vervolgen (na weer bijvullen uiteraard)(dit keer : nacht en natte sneeuw, dus ik zag niet dat er koelvloeistof op mijn ruit sproeide)
Nee klepspeling zelf niet,weet ik, maar ik hoopte dat je aan zoiets kan afmeten of ze verbrand zijn (dus ineens teveel speling hebben gekregen b.v.) . Ik probeer dus vóórdat de hele motor uit elkaar geschroefd wordt een beetje uit te vinden of het euvel, financieel haalbaar, te verhelpen is of er helazement ‘gewoon’ een andere motor in gehesen moet worden ... of: nog meer helaas: ik ‘m met bloedend hart moet gaan achterlaten voor de ijzergieren ....

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 januari 2015 01:51 PM
  [ # 3 ]

Klinkt als een overleden motor. Met mazzel alleen de koppaking er finaal uit, maar ik denk eerder aan compressieverlies wegens een (kortstondige) vastloper van één of meerdere zuigers wegens ernstige oververhitting.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 07 januari 2015 03:22 PM
  [ # 4 ]

O.K., zoals waterman zegt.
Je hebt dus 2 keer een echte “vastloper” gehad, dat wil zeggen, motor wordt te heet, koelvloeistof kookt eruit en daardoor wordt de motor nog heter.
Dan kom je aan het punt dat de zuigers zoveel uitzetten dat ze vast komen te zitten. Dan kun je de motor wel direct uitzetten, maar is het kwaad al geschied, want door dat vastlopen beschadigen je zuigers behoorlijk .... Je kleppen kunnen dat heel goed overleven, die zijn veel minder gevoelig voor zoiets.
Je zou de compressie kunnen meten, dan weet je misschien beter wat er stuk is, maar op z’n minst is de koppakking overleden dat wil zeggen kop er af, waarschijnlijk vlakken en dan weer monteren, meteen maar de distributie vervangen etc. Maar het is meer dan waarschijnlijk dat je blok “een flinke klap heeft gehad. Alles is natuurlijk te repareren, maar:
Het is denk ik gemakkelijker om er een ander blok in te hangen ( als je dat zelf kunt..), een D9B kwam veel voor ein veel PSA auto’s, als je zoiets moet laten doen is het waarschijnlijk te duur, dan is je C15 “economisch total-loss”.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
olaphoto
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 16-09-2011

- C15 geel
Gepost: 07 januari 2015 05:02 PM
  [ # 5 ]

Ik begin nu ook met grote vreze te vrezen…
Overigens was de eerste keer alleen warmgelopen en liep de motor nog normaal, dus toen kon ik aan de kant van de weg met lopende motor en kap omhoog de motor weer voldoende afkoelen tot het lampje weer uitging, toen af laten koelen en bijgevuld. Deze keer was het meeste koelvloeistof dus weg en motor begon moeilijk te lopen…
De motor is met de hand nog wel rond te draaien dus ik hoopte een beetje dat niet alles was vastgelopen, en dus , wellicht, ‘alleen’ de koppakking. (zelfs al is er geen karamel in de olie en de koelvloeistof na rondgang in de motor nog steeds helder)
Tjah, als ik thuis was geweest had ik er zelf weer een blokje ingehangen, nu ben ik waar er geen (zelfsleutel)garage is en heel koud op straat… het enige wat er in de buurt komt is een TD motor (ik vermoed A8A).. maarja, inderdaad het IS een beetje goedkoper hier in het oosten maar ook weer niet zó goedkoop om hun 10 uur te laten sleutelen (plus de aanschaf van de motor)

‘economisch’ is het beestje al lang overlevend (een 1992er-tje) meestal aan mijn zelfsleutel-kunsten i.s.m. vriendelijke garages die soms hun (speciaal)gereedschap & advies aan me uitlenen. Overigens had ik na 3000 kilometer, en rustig rijden, al dit D9B blokje erin moeten hangen aangezien de vorige eigenaar er de wervelkamers voor me had ‘losgeweekt’ (eruit geblazen met veel vermogen vragen op koude motor waarschijnlijk) best zuur voor een blokje wat nog geen 70duizend op de teller had !

Profiel  
 
olaphoto
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 16-09-2011

- C15 geel
Gepost: 07 januari 2015 05:20 PM
  [ # 6 ]

oh, en de ironie wil dat ik dus óók nog een watertemperatuurmeter had geïnstaleerd (na de eerste keer waterkoken op de weg) en waar ik, vooral bergop, erg trouw naar keek, maar daar was het lampje dus ook net van stuk gegaan, dus niet zichtbaar in de nacht… pechpechpech

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 januari 2015 05:33 PM
  [ # 7 ]

Kortom, of een ander motortje in (laten) zetten of de hele C15 de pers in…. tja, balen man.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
olaphoto
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 16-09-2011

- C15 geel
Gepost: 07 januari 2015 09:48 PM
  [ # 8 ]

balen is het zeker.. na wat gediagnostiseer van enkele (ook citroen-)mensen is er een kansje dat het alleen een kwestie van kop vlakken en nieuwe koppakking plaatsen… de hoop is ietsje gegroeid, een halve centimeter ongeveer Wink voor de rest is zo’n beetje alles van belang inderdaad de afgelopen 2jaar wel net vervangen.. assen, fusee/draagarmen, achteras-draagarm-lagers (!), etcetc c15-rijders kennen de euveltjes na 20 jaar (N.B.) rijden… maar goed de carrosserie is dus top .. (vanaf 1-ste gebruik was ze TOTAAL ge-ML-d dus vandaar geen roest van binnenuit Smile het is dus nu weer even afwachten geblazen…
Dank voor de support !

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 07 januari 2015 10:55 PM
  [ # 9 ]

Als de kop gelicht is kan men wel zien of het een echte vastloper was, kun je nog beslissen of het einde oefening is.
Ik heb zo’n D9A (denk niet dar er veel verschil is met een B)heet gereden, achteraan zwarte rook als een trekker trek, kreeg het in de mot omdat hij inhield, geen idee wat er juist aan de hand was geweest maar een dag later had ik hem terug (firma wagen), nog 100000 bij op de teller gezet, bij 260-270000 is hij verkocht wgens afgeschreven maar niet omdat hij stuk was.
Traag maar goed blok.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
olaphoto
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 16-09-2011

- C15 geel
Gepost: 03 juni 2015 04:50 PM
  [ # 10 ]

en toen… (nog even een reprise van het verhaal)

Was het dus een héél gestreept patroontje in de cylinders ... best wel verbrand&vstgelopen; en een compressie van 0.0 dus…
Dus:
Na het compleet reviseren van de onderkant van de motor (dit kan je alléén in OostEuropa laten doen met hun garageprijzen, en let wel: dat deden ze liever dan er een ander motortje in hangen .. een TD uit 1997 (...) ) is bij de APK 1.0 bij 1x gassen het resultaat… en dat voor een 23jarige Wink overigens.. ben ook meer zingende geluiden kwijt dus wellicht waren de krukaslagers ook al niet meer je van het… ik kan nu ook weer praten op de snelweg Very Happy

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 03 juni 2015 04:53 PM
  [ # 11 ]

Nou, vertel, wat voor oostblokprijs heb je betaald voor het opknappen van dat motortje dan?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
olaphoto
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 16-09-2011

- C15 geel
Gepost: 03 juni 2015 05:05 PM
  [ # 12 ]

minder dan hier in NL een héle motor laten inbouwen (€750/1000)... Forint140000 ongeveer €400 destijds… de Forint schommelt nogal in prijs… dus net als goud was het even wachten tot de wisselkoers preferabel was Smile scheelde van dag tot dag al gauw zo’n €30/50 ... en dat zonder zelf tot de oksels in de olie te hangen… en ja: ik hoor jullie al zeggen: sentimentele waarde , uiteraard maar ook dat het niet veel goedkoper was om zónder auto terug naar NL te kunnen komen (de ANWB schijft dit soort leeftijd toch écht af en van vervangend vervoer geen sprake meer omdat ik tijd kwijt was aan een betrouwbare (..!..) garage vinden .. )  ik moest trouwens nog wél even zelf de thermostaat vervangen want ‘ze durfden de boutjes niet los te halen’ (lees: oeps even vergeten…. )

oh en de kop is gevlakt ook nog !

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook