Contactpunten vervangen door electronische ontsteking in Douvrinmotor
formidable
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 14-10-2014

Gepost: 05 juni 2015 10:36 PM

Al maanden zoek ik een storing in mijn 2.0 liter Douvrinblok. Wel starten en aanslaan maar bij gas geven begint zij te sputteren en slaat zij af. Lang zoeken. Van alles geprobeerd. Carburateur schoongemaakt, distributie gecontroleerd, ontsteking gechecked met stroboscoop
etc. Alle deskundigen gesproken (waarvoor dank) incl. La Leo: het zou toch een brandstof- of ontstekingsprobleem moeten zijn. Uiteindelijk de boosdoener gevonden: een hagel nagelnieuwe ontstekingscondensator had besloten na 500 km als ZZP-er door het leven te gaan: alleen werken wanneer het je uitkomt. Jammer dat dit altijd op ongelegen momenten kwam. De oude condensator teruggeplaats, en ja hoor: lopen als een trein.
De latere Douvrin-motoren hebben een transistor ontsteking i.p.v. contactpunten. Nu wil ik graag overgaan op electronische ontsteking. Mijn vraag is of het iets uitmaakt of je een complete ontsteking van een 2.2 gebruikt of moet het echt een 2.0 zijn? Volgens de werkplaatshandboeken zitten er kleine verschillen in (module en vervroegingskromme). Heeft iemand hier ervaring mee?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 05 juni 2015 10:40 PM
  [ # 1 ]

Als je een 22 verdeler in een 20 zet heb je kans dat het kreng gaat pingelen. Ik zou persoonlijk de juiste verdeler zoeken: die voor de 20. Module en bobine zijn gelijk voor de 20 en 22 motor.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 05 juni 2015 11:25 PM
  [ # 2 ]

Neem als tussenoplossing een velleman kitje. Contactpuntgestuurde elektronische ontsteking. Condensator vervalt en punten slijten niet meer. 15 euro. Klaar.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
formidable
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 14-10-2014

Gepost: 07 juni 2015 12:04 PM
  [ # 3 ]

Een Velleman kit zou een oplossing kunnen zijn. Is veel goedkoper dan een ‘nieuwe’ electronische ontsteking. Maar ja, een echte van Citroen is natuurlijk wel origineel.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook