Demonteren oliepomp
Fritzzz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 12 juni 2015 11:19 AM

Goedemorgen,

Ik ben bezig een DS blok (DX2) te demonteren wat vast stond. De carterpan heb ik er gisteravond afgehaald en ik wilde ook de oliepomp los halen om de drijfstang te kunnen demonteren. Nu zit er aan de zijkant van het blok een bout met daarop een losse moer die de borging lijkt te zijn voor de oliepomp (heb ik er uit geschroefd) Aan de onderzijde (onder/in de buurt van de drijfstang) zit ook nog een beugel waarmee de oliepomp vast zit, die ik ook los heb gehaald. Desondanks zit de oliepomp nog steeds vast (lees krijg hem niet gedemonteerd). Ik heb het forum er al op nageslagen en de explosietekening in het manual, maar kan verder hier niets over vinden. Zie ik iets over het hoofd of zit de pomp na al die jaren gewoon erg ‘vastgekoekt’? Ik heb er voorzichtig met een hamer tegen aan getikt (geen beweging), maar durfde geen geweld te gebruiken. Ik hoor het graag. B.v.d.

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 juni 2015 12:51 PM
  [ # 1 ]

Zou los moeten gaan. Heb je al geprobeerd hem te draaien (heen en weer)?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Fritzzz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 12 juni 2015 12:56 PM
  [ # 2 ]

Wel met twee handen en dan draaiende beweging (geen beweging in), maar nog niet met een stuk gereedschap. Het is natuurlijk een vrij rare vorm met weinig mogelijkheden om iets op te zetten qua gereedschap. Enige dat ik zo snel zag is de hals van de pomp net boven de motorblokrand (wellicht daar tang op zetten?).

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 juni 2015 12:58 PM
  [ # 3 ]

Kun je inderdaad proberen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 juni 2015 01:11 PM
  [ # 4 ]

eerst maar eens heetstoken zou ik zeggen. Pomphuis is aluminium. knijp je zo kapot…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Fritzzz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 12 juni 2015 01:13 PM
  [ # 5 ]

De combinatie van beiden ga ik proberen. Wellicht dat na het warm stoken van het blok het handmatig dan al lukt.

Profiel  
 
Fritzzz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 14 juni 2015 03:39 PM
  [ # 6 ]

Verwarmen en/of de tang hielp niet, dus uiteindelijk die dop aan de bovenzijde van het blok verwijderd en vanaf bovenaf een smalle pijp op de pomp gezet en toen met de hamer voorzichtig tikkend de pomp naar beneden weten te tikken

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 14 juni 2015 04:42 PM
  [ # 7 ]

Kan je zien waarom hij zo vast zat? Want dat is erg ongebruikelijk. Vocht en corrosie?

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 14 juni 2015 04:43 PM
  [ # 8 ]

En dat lijkt me in alle gevallen de zekerste, veiligste en dus beste manier. Well done!

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Fritzzz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 29-04-2014

Gepost: 14 juni 2015 05:08 PM
  [ # 9 ]

@Egbert, blok zat vast toen ik het kocht en het stond zo al jarenlang, waarschijnlijk koppakking geweest. Dus dat zal ook zijn uitwerking wel op die pomp hebben gehad. Heb het blok helaas niet kunnen redden. Zuigers en bussen waren met geen mogelijkheid in beweging te krijgen, zelfs dus de bussen van onderaf niet, ook niet met grof geweld. Dus nu alle nog bruikbare onderdelen er vanaf gehaald en het gietstuk is helaas naar de oud ijzer boer gegaan. Snijbrander/ groter pers o.i.d. was de enige manier geweest om de zuigers en bussen er misschien nog uit te krijgen.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 14 juni 2015 05:31 PM
  [ # 10 ]

Om de zuigers in een blok los te krijgen mis ik hier de list die ik al enkele malen publiceerde:
Met een (tweetraps) oliehandpomp voor persen (bij voorbeeld Hydraudine, maar voor weinig ook bij HBM) druk zetten op de zuigers via een adapter die in een bougiegat past.
Tuimelaar as er af zodat alle kleppen dicht staan.
Cilinder na cilinder onder druk zetten.
De olie pers je precies op de plek waar je het hebben wilt: tussen zuiger en cilinderwand.
Druk maal oppervlak geeft je een enorme kracht. Dus de eerste twee rondjes een beetje oppassen.
Bovendien zie je meteen welke kleppen lekken.

Al meerdere malen een vastzitten motor mee losgekregen, zonder schade.
Zelfs een 6 cyl Mercedes OM 312.

Voor dit topic mosterd na de maaltijd.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 juni 2015 05:48 PM
  [ # 11 ]

Lijkt een goede tip Jan!
Waar schaft men zoiets aan?

Ik ga er vanuit dat er toch wel corrosieschade (invreten) op de zuigers/cilinders/zuigerveren achterblijft…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 14 juni 2015 05:58 PM
  [ # 12 ]

Ja als het te erg is doe je er niets meer aan.
Toch is een heel klein beetje vliegroest al genoeg om een motor lekker vast te laten zitten, vooral een diesel.
https://www.hbm-machines.com is een knollentuin voor goedkoop gereedschap.
Wel erg Chinees soms, maar dikwijls wel bruikbaar.

Zo’ adapter maak ik van een oude bougie en wat gedoe op de draaibank, en/of hardsolderen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook