Voor mijn BX-aankoop eerst wat vragen
Sander O
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 18-06-2015

Gepost: 18 juni 2015 04:51 PM

Hey BX liefhebbers,

Mijn eerste post en wellicht ook meteen mijn belangrijkste: want ik wil namelijk in dezer dagen een BX 1.4 Deauville (1993) als eerste auto aanschaffen. (Natuurlijk altijd al gewild!)

Ik heb er al een aantal op het oog en heb ook al flink op het forum rondgesnuffeld naar allerlei aankooptips en oplossingen. Toch kom ik met elke proefrit weer op nieuwe vragen en vroeg me af of jullie mij hiermee kunnen helpen:

- Een van de bekeken BXen stottert als ik mijn voet van het gaspedaal af haal. Nu lees ik dat een beetje stotteren normaal is, maar dit voelt toch wel wat overdreven. Iemand een idee wat dit kan zijn?

- Het raampje van de passagiersdeur valt naar beneden als ik deze open wil draaien. Deze BX heeft geen elektrische ramen, dus ik vroeg me af of dit anders of juist op dezelfde manier kan worden opgelost als in deze post: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209697/#1389430

- Het gevarenlicht-knopje is in 2en gebroken. Is dit makkelijk te vervangen of ik hiervoor het hele dashboard eraf halen? zoals hier: http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/Dashboard-7.html

- Oh en last, but not least: kunnen jullie me een goede citroen garage in de buurt van Amsterdam aanbevelen?

Thanks!

Sander

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 18 juni 2015 06:10 PM
  [ # 1 ]

Welkom hier. Wink

 

- Een van de bekeken BXen stottert als ik mijn voet van het gaspedaal af haal. Nu lees ik dat een beetje stotteren normaal is, maar dit voelt toch wel wat overdreven. Iemand een idee wat dit kan zijn?

-Stotteren is nooit normaal, een klein schokje kan dat wel zijn als je abrupt je gas los laat.
Maar de 1400 injecties hebben wel vaker last van stotters, als dit niet te verhelpen is met een rondje bougies, kabels en verdelerkap, dan is vaak het monopointinjectiehuis gaar.

 

- Het raampje van de passagiersdeur valt naar beneden als ik deze open wil draaien. Deze BX heeft geen elektrische ramen, dus ik vroeg me af of dit anders of juist op dezelfde manier kan worden opgelost als in deze post: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209697/#1389430

Waarschijnlijk wel. En als het niet de rail onderaan de ruit is, dan is er iets stuk aan het raammechanisme. Ook niet spannend, want die zijn makkelijk en goedkoop te krijgen. En ook het vervangen ervan is niet moeilijk.

 

- Het gevarenlicht-knopje is in 2en gebroken. Is dit makkelijk te vervangen of ik hiervoor het hele dashboard eraf halen? zoals hier: http://www.citroenbx.nl/bx/techniek/Dashboard-7.html

Appeltje-eitje. De knop zelf kun je gewoon uit het dashboard pielen zonder er iets voor hoeven te demonteren.
Wel hebben ze soms hebben ze een beetje overtuiging nodig om eruit te komen.  Wink

Profiel  
 
Sander O
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 18-06-2015

Gepost: 19 juni 2015 01:45 AM
  [ # 2 ]

Thx voor het warme welkom en de antwoorden! Dit ziet er nog wel behapbaar uit..
Op naar BX no.3, die ik overmorgen kan bezichtigen Smile

Weet iemand verder nog een goede BX specialist in de buurt van Amsterdam?

Profiel  
 
Michelangelo
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006

- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
Gepost: 19 juni 2015 02:50 AM
  [ # 3 ]

Welkom en een goeie keus, al zeg ik zelf. Een Deauville heeft geleerd van de fouten van de eerdere series en is bovendien lekker eenvoudig gehouden! Overigens volledig eens met wat BasisBX zegt. Onderdelen zijn moeilijk te vinden op de sloop, maar erg veel onderdelen liggen bij leden thuis. Heb ik ook ERG veel aan gehad.

Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 19 juni 2015 07:20 AM
  [ # 4 ]
Sander O schreef:

Weet iemand verder nog een goede BX specialist in de buurt van Amsterdam?

Ordas in Diemen

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Sander O
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 18-06-2015

Gepost: 21 juni 2015 12:30 PM
  [ # 5 ]

Welkom en een goeie keus, al zeg ik zelf. Een Deauville heeft geleerd van de fouten van de eerdere series en is bovendien lekker eenvoudig gehouden!

Dat is precies de reden waarom ik juist deze ga Wink

Ordas in Diemen

Thx!

Dit weekend een andere Deauville bekeken, waarbij meerdere ramen in de deuren zakten.. Ik denk dat dit te maken heeft met de vergrote opening van de raamrubbers?

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 21 juni 2015 01:15 PM
  [ # 6 ]

Niet echt, heeft meer te maken met doorgerotte strips die de ramen met het mechaniek verbinden. Wat vond je er verder van? Leuke auto’s he, zo’n Deauville!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 21 juni 2015 01:19 PM
  [ # 7 ]

De BX is ondertussen op een dermate leeftijd dat het enige dat echt telt een harde, strakke koets is. Al het andere is relatief.
Dingen als ramen die in deuren zakken, stukke knopjes, etc, is echt frullerij. Om een BX te rijden is het wel raadzaam om snel handig te worden in het (zelf) oplossen van zulke dingen.

Een BX is heer en meester in het verstopt houden van roestplekken. Bij een oppervlakkige bezichtiging kan het ding strak lijken en bij onderzoek zo rot als ik weet niet wat zijn. Heb je je al verdiept in de standaardplekken die rot kunnen zijn?

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 21 juni 2015 01:37 PM
  [ # 8 ]
ChrisB schreef:

Een BX is heer en meester in het verstopt houden van roestplekken. Bij een oppervlakkige bezichtiging kan het ding strak lijken en bij onderzoek zo rot als ik weet niet wat zijn. Heb je je al verdiept in de standaardplekken die rot kunnen zijn?

Daarom is het zeker raadzaam om met een BX-kenner te gaan kijken

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Sander O
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 18-06-2015

Gepost: 21 juni 2015 03:24 PM
  [ # 9 ]
ChrisB schreef:

De BX is ondertussen op een dermate leeftijd dat het enige dat echt telt een harde, strakke koets is. Al het andere is relatief.
Dingen als ramen die in deuren zakken, stukke knopjes, etc, is echt frullerij. Om een BX te rijden is het wel raadzaam om snel handig te worden in het (zelf) oplossen van zulke dingen.

Een BX is heer en meester in het verstopt houden van roestplekken. Bij een oppervlakkige bezichtiging kan het ding strak lijken en bij onderzoek zo rot als ik weet niet wat zijn. Heb je je al verdiept in de standaardplekken die rot kunnen zijn?

Yes! Heb ze allemaal (dit forum is geweldig!) grondig doorgenomen en bij de BX die ik dit weekend heb bekeken ziet het er positief uit. De huidige eigenaar vertelde me ook dat hij heel het interieur eruit had gehaald om te checken op roest. Dit zag er ook goed uit en kleine plekjes heeft hij gerepareerd en nabewerkt. Het enige minpuntje is dat de distributieriem (& waterpomp) al een tijdje niet is vervangen. En met nul sleutelervaring ga ik daar natuurlijk niet zelf aan beginnen..

(en met je opmerking over de frullerij heb je natuurlijk helemaal gelijk)

Leuke auto’s he, zo’n Deauville!

jazekers! én ze passen zo goed bij mn sneakers!! smile

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook