niet werkende ventilator
thjeu
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 10-11-2014

Gepost: 23 juni 2015 07:35 PM

Hallo allemaal!
ik heb een probleem met mijn ventilator wat ik niet opgelost krijg, ik hoop dat jullie de verlossende tip kunnen geven!

Het probleem: ventilator draait niet om te koelen

Gechecked en vervangen:
-alle zekeringen zijn oke
-thermostaat vervangen (bleek niet nodig want de oude bleek te werken)
-thermoswitch vervangen ( oorspronkelijke doorgemeten met een multimeter (in heet water) en leek niet te werken)
-ventilator getest, electro motor werkt gewoon

Nu heb ik vandaag het contact relais vervangen, die leek niet te werken na doormeting met multimeter.
Had een stuk gereden, toen ik parkeerde en de motor stationair liet draaien, deed de ventilator het nog steeds niet, terwijl het zeker nodig was

Ik snap echt niet meer waar het aan kan liggen.

Iemand enig idee?


Alvast ontzettend bedankt!

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 23 juni 2015 10:44 PM
  [ # 1 ]

Ook het relais gechecked dat naast de ventilator zit? Zouden er twee moeten zitten, eentje voor aan/uit en eentje voor laag/hoog.

Precies weet ik het niet in jou geval. Mijn ZX had airco, dus twee ventilators, dus 3 relais, een voor elke ventilator en een voor laag/hoog

Bij mij had ik eens het probleem dat de ventilators alleen nog in de hoge stand wilden draaien bij 100 graden, het relais dat tussen laag/hoog hoorde te schakelen had slecht contact op 1 aansluiting en zat dus vast in hoge stand. Neem dus beide relais bij de ventilator los en check even of er contacten zijn die terug gedrukt zijn in de houder waar het relais hoorde te zitten. Dat was bij mij het probleem.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
thjeu
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 10-11-2014

Gepost: 24 juni 2015 05:58 PM
  [ # 2 ]

bedankt voor je reactie FastFred!

had misschien mijn type ZX moeten vermelden Smile

Het is een ZX 1.4 reflex E2 uit ‘94, deze heeft geen airco en dus maar een ventilator.
Zover ik weet zit er bij mij maar één relais tussen en die heb ik vervangen. Ik zal nog eens goed zoeken of er meerdere zitten en of deze misschien slecht/geen contact maken.

mvg
thjeu

Profiel  
 
jurjenz
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 11-05-2014

- AX GTI U9
Gepost: 24 juni 2015 10:55 PM
  [ # 3 ]

Zijn je massapunten in orde? Wellicht ergens draadbreuk?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook