Storing stuurbekrachtiging Grand C4 Picasso
groteschilder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-05-2015

Gepost: 15 mei 2015 05:58 PM

Beste Citroenrijders.

Ik ben in het bezit van een Grand C4 Picasso uit 2007 (1.8 benzine). De auto heeft al een tijdje een vervelende storing dat de stuurbekrachtiging regelmatig uitvalt. Wat onderzoek door een drietal garages heeft nog niet tot een oplossing geleid. Misschien weet een van jullie raad?

De symptomen zijn als volgt:
-Het probleem treedt tot dusver alleen op bij het starten van de motor. Niet spontaan gedurende de rit.
-Er klinkt een piep van de storingsmelding na starten van de motor en het stop teken gaat branden.
-Vaak is de auto binnen 1 uur daarvoor gebruikt voor een kort stadsritje zonder problemen.
-Er lijkt een duidelijk een verband met de buitentemperatuur. Het is tot dusver steeds opgetreden bij zonnig en enigszins warm weer (>20 graden). Vaak als de auto ook even vol in de zon heeft gestaan. Mogelijk hebben we met energieslurpende? airco/blazers gereden in de rit ervoor.
-Soms na een tijdje rijden (meestal >50 km/u) springt de stuurbekrachtiging weer aan.
-De volgende ochtend of later op de dag (als de auto weer kouder is?) is het probleem in ieder geval weer weg.
- Het probleem is maar 3 keer opgetreden van juli 2014 tot maart 2015, ondank warme zomerdagen. Maar sinds maart al een keer of 10 (dus tijdens mooie dagen).
- Twee dealers en een garage hebben ernaar gekeken, maar geen duidelijke foutcodes uitgelezen.
- De BMI is vervangen bij de laatste reparatie zonder resultaat
- De auto heeft ook nog wat andere terugkerende elektronische storingen (mogelijk gerelateerd?): ESP of automatische handremstoring eens in de zoveel maanden (ik heb nu maar de remlichtschakelaar laten vervangen); en de cruisecontrol valt de laatste tijd uit bij gebruik.

Rara, wat is de oorzaak van dit probleem?
Bedankt voor het meedenken!

David

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 15 mei 2015 06:12 PM
  [ # 1 ]

meschien wel een rare vraag, (voor jou) maar hoe wordt de auto gebruikt, elke dag, of alleen bij mooi weer, en zijn het dan lange ritten of korte.

Profiel  
 
groteschilder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-05-2015

Gepost: 15 mei 2015 06:36 PM
  [ # 2 ]

Beste Beremans,

We gebruiken de auto voor ca. 40 stadsritjes per week van <5 km, ca. 4 ritjes per week van 10-20 km, 2 ritjes per maand >100 km.

Vriendelijke groet,

David

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 15 mei 2015 09:32 PM
  [ # 3 ]

david, ja korte ritjes daar houd de huidige generatie auto,s niet zo van, het probleem is vaak dat de accu niet genoeg ampere meer levert,  waar door dus de stuurbekrachtiging weg valt, en natuurlijk ook andere storingen op treed, want is deze storing er ook als je bv een lange rit hebt gereden, waarschijnlijk niet, de dynamo heeft dan de accu genoeg geladen, om een auto te starten, heb je zo maar 40% van de accu nodig, als dan ook nog even de kachel airco, en weet ik veel allemaal aan gaat, dan krijgt de accu het zwaar, en natuurlijk de dynamo, dus hoe oud is de accu???. is ie ouder dan 5 jaar, probeer dan eens een nieuwe, en een wat duurdere type die meer amp kan vasthouden. dit is waarschijnlijk ook waarom er geen fout meldingen zijn, omdat dit in de afdeling mechaniese storing valt, let wel dit is mijn logiese antwoordt, als boven staande dingen niet over een komen, met jouw auto, kunnen er ook andere dingen aan de hand zijn, maar dat betwijfel ik, en de accu testers die tegenwoordig worden gebruikt slaan nergens op, die dingen waar zo,n bonnetje uitkomt,

Profiel  
 
groteschilder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-05-2015

Gepost: 15 mei 2015 11:29 PM
  [ # 4 ]

Beste Beremans,

Bedankt voor de tip over de accu. Ik zal komende week bij garage #3 in elk geval vragen of ze de accu kunnen controleren. En deze misschien gewoon maar laten vervangen. Ik denk namelijk dat dit nog de eerste accu is (uit 2007).

Het enige wat ik me dan af vraag… had ik met een slechte accu niet juist bij vrieskou ook problemen moeten ondervinden? Kost het starten van de motor als het erg koud is niet nog meer stroom dan als het warm is?

Vriendelijke groet,

David

Profiel  
 
alwins
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 254
Geregistreerd: 16-11-2008

- Xsara Picasso 1.6 16V Caractere
- Xsara Picasso 2.0 16V Exclusive Automaat Panoramadak
Gepost: 16 mei 2015 10:03 AM
  [ # 5 ]

ik heb inmiddels wat ervaring met elektrische storingen.. helaas.. mijn c4gp uit 2006 heeft 2x langere tijd bij de garage gestaan om de bedrading te controleren. Spontane meldingen over de ESP, stuurbekrachtiging, nog maar 3 versnellingen beschikbaar op mn EB6V, handremstoring, automatische verlichting storing etc. Eigenlijk de hele set bij elkaar.. De eerste keer hebben ze na lang zoeken een deel van de bekabeling vervangen (er zit ergens bij de accu een rood kapje, daar schijnt nog wel eens wat te gaan oxideren), de tweede keer hebben ze een pomp oid vervangen. Kan ik nog even opzoeken als je wilt. Een tijdrovende klus om de oorzaak te achterhalen, omdat het defecte onderdeel niet de foutmelding genereerde, maar de rest van de keten wel.. Beide keren was de citroen dealer schappelijk met de kosten. Twee weken onderzoek is anders onbetaalbaar !

Dit jaar had ik weer een nieuw fenomeen, de cruisecontrol deed het vaker niet dan wel, mn radio versprong af en toe automatisch van zender en de scrolwieltjes leken ook een eigen leven te leiden.. Schijnt een bekend euvel te zijn, ze hebben twee weken geleden de vaste kern van het stuur vervangen. Alle knopjes werken weer zoals t moet !

Er zijn niet veel onderdelen overgebleven die ik nog niet heb laten vervangen, dus ik rijd er nog wel even mee door Smile

Nu: Xsara Picasso 2.0 Exclusive
Hiervoor: Xsara Picasso 1.6 Caractere - Grand C4 Picasso 2.0 Exclusive -  Xsara Picasso 1.8 Difference 2 - C4 Picasso 1.6 THP Business - C5 Break 1.8 Ligne Prestige- C2 - AX

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 16 mei 2015 11:29 AM
  [ # 6 ]

David inderdaad, bij koud weer heeft een accu het lastiger, maar bij de picasso zit ie onder de stoel, toch, dus lekker uit de kou, en daarom gaan ze vaak langer mee. Dan bij een auto waar ze onder de kap zitten,  maar op de vraag, gaat het beter na een lange rit, dus de volgende dag starten dan,  de electronica in auto,s blijft een lastig iets, en daar heeft niet alleen citroen mee te kampen, ford en vw hebben dit ook,  alleen de ene heeft altijd wat, en de andere niet,  wat ik altijd doe, als ik op bestemming kom, alles uit, airco, (eigenlijk moet deze 5 min van te voren al uit, ivm airco droog blazen anders krijg je algen, die vieze zweet voeten lucht😬) kachel , lichten, radio, en dan contact uit, de volgendekeer bij het starten, eerst contact aan 3 sec wachten en dan starten, hier mee voor kom je een piek spanning , omdat bij contact aan al alles aan gaat, wat je niet hebt uit gezet, bij starten valt overal de spanning weg, behalve bij je startmotor dan, want die heeft veel nodig, de 3 sec wacht, is voor de electronica, om alles in te stellen,  want alle sensoren op het blok, geven eerst een signaal aan bsii, van wat er moet gebeuren, ga nu niet zeggen dat dit het is, maar proberen kan geen kwaad, en belangrijkste het kost geen geld, kijk bij oude auto,s moest je zelf de dingen instellen, vaak zijn de electroniese storingen een ophoping van dingen,

Profiel  
 
groteschilder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-05-2015

Gepost: 17 mei 2015 09:39 AM
  [ # 7 ]

Bedankt Alwins voor de tip van de bedrading. Ik hoop dat er bij mijn auto iets minder onderdelen vervangen hoeven worden Smile

Profiel  
 
groteschilder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-05-2015

Gepost: 17 mei 2015 09:41 AM
  [ # 8 ]

Goed idee Beremans om te proberen om een paar seconden te wachten voor het starten. Hopelijk helpt dat al het probleem te voorkomen. (En is het een goede indicator dat de accu vervangen moet worden).

Profiel  
 
groteschilder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-05-2015

Gepost: 23 mei 2015 08:04 AM
  [ # 9 ]

Helaas… met nog een onderzoek en het vervangen van de accu is het probleem niet opgelost. Tijd en opties raken langzamerhand uitgeput.

Profiel  
 
groteschilder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-05-2015

Gepost: 30 mei 2015 12:26 PM
  [ # 10 ]

Nu het probleem regelmatig terugkomt, en wat andere mogelijke oorzaken zijn bekeken, kan ik denk ik iets preciezer zijn over de omstandigheden waarbij het optreedt.

De stuurbekrachtiging valt uit, alleen bij het starten, indien
1) de auto binnen een uur (misschien iets korter) een (stads)rit heeft gemaakt
2) het buiten warm is >20graden en/of de auto goed in de zon heeft gestaan

Het omgekeerde lijkt ook te gelden. De stuurbekrachtiging doet het weer of springt (wel eens) opnieuw aan tijdens het rijden indien
1) de auto weer een uur heeft stilgestaan.
2) bij het maken van een rit (typisch >50 hm/h, minder stoplichten/bochten etc)

Nou vraag ik me dus af, is er een temperatuursafhankelijk effect op het functioneren van de stuurbekrachtiging? Bijvoorbeeld op de olie van de bekrachtiging. Zou de pomp (door een defect in een drukregelaar? door te veel olie?) teveel druk kunnen opbouwen vlak na gebruik en bij warmte, zodat een sensor+computer het hele systeem afschakelt bij het starten? Of zou er juist te weinig olie kunnen zijn wat te vloeibaar wordt bij warmte? Bij lage snelheden (stilstand?) dan is de druk van de pomp het grootst toch?

Vriendelijke groet,

David

Profiel  
 
groteschilder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 14-05-2015

Gepost: 27 juni 2015 10:37 AM
  [ # 11 ]

Even een laatste update. De stuurbekrachtigingspomp is vervangen. Kost wat (1500 euro) maar dan heb je ook wat. Problemen lijken nu voorbij. Kunnen we weer even vooruit.

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 27 juni 2015 10:57 AM
  [ # 12 ]

Zo wat een geld zeg

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook