In mijn DS 21 IE ging jaren 20W50, of dat mineraal was of 100% synthetisch dat weet ik eigenlijk niet eens precies.
Nu zit er sinds een tijdje 10W60 in. Nu zit ik mij af te vragen:
- Ik heb het vermoeden dat hij nu meer verbruikt, zou dat door de olie kunnen komen? Ik rij met name lange ritten en rij dan veel constant 120km/u.
- Ik wil dat toch eens uitproberen of dat uitmaakt en dus de 10W60 weer vervangen door 20W50. Hoe zit het met wisselen van olie? Synthetisch na mineraal of andersom, wat is goed en wat is slecht?














































Totaal aantal Berichten: 43357
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat voor 10w60 heb je dan? Merk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Een motor van de DS hoort op 20W50 mineraal. Tenzij hij zeer uitgebreid gereviseerd is.
10W60 lijkt me zowiezo te dun.
Synthetische olie heeft als hebbelijkheid dat het bijna niet meer plakt aan metalen. Daardoor wordt na een week of 2 stilstaan de nokkenas al redelijk droog en dat wil je niet.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43357
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Een motor van de DS hoort op 20W50 mineraal. Tenzij hij zeer uitgebreid gereviseerd is.
10W60 lijkt me zowiezo te dun.Synthetische olie heeft als hebbelijkheid dat het bijna niet meer plakt aan metalen. Daardoor wordt na een week of 2 stilstaan de nokkenas al redelijk droog en dat wil je niet.
10w60 is niet sowieso te dun. Het mooie is dat ie koud vrij dun (de 10)is waardoor je snel overal olie hebt en warm juist dikker (de 60) is wat betere bescherming kan bieden. Maar, in een ongereviseerde DS motor zou ik zelf niet zomaar overstappen op een synthetische of half-synthetische olie
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Er zit Valvoline Racing 10W60 in.
Ik wil om naar 20W50 om uit te testen of dat substantieel uitmaakt in het verbruik. Zou Synthetisch 5W50 niet een goed idee zijn? Dun als koud (dus snel overal) en niet te dik wanneer warm.














































Totaal aantal Berichten: 43357
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die Valvoline Vr1 racing is in 10w60 idd een syntheet. Die moet je niet in een ds motor doen als ie niet helemaal gereviseerd is en niet is ingelopen op zo’n soort olie. Ik zou er ook geen 5w50 in doen, die is koud erg dun. een 1ow50 of 20w50 mineraal is de beste keuze. Eventueel in de winter een 15w40. Maar altijd mineraal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is er een probleem als je gaat wisselen van synthetisch naar mineraal? Dat wil zeggen moet de boel gespoeld worden of zo? Of is het niet erg dat er wat resten Valvoline in zitten als je er daarna een minerale olie in gooit?
Gerben














































Totaal aantal Berichten: 43357
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, dat maakt niet uit. Wel even een vers oliefilter monteren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Die Valvoline Vr1 racing is idd een syntheet.
Weet je dat zeker?
Op diverse websites wordt het toch als mineraal benoemd…
http://www.gpmotorolie.nl/valvoline-vr1-racing-20w50.html
http://www.valvolineeurope.com/english/products/engine_oils/vr1_racing/cid(7558)/vr1_racing_20w-50
De 10W60 is een syntheet:
http://www.valvolineeurope.com/english/products/engine_oils/vr1_racing/cid(7557)/vr1_racing_10w-60
Wim,
Disciplus Simplex
Ow sorry,sloeg op de 10W60
Dacht al, Waterman heeft ‘t niet vaak mis…
Wim,
Disciplus Simplex
Ik hou de 10W60 er toch in. Het hogere verbruik komt waarschijnlijk door problemen met de injectie (te hoge druk).
Het voordeel van 60 is dat bij een injectie er altijd wat benzine in de olie terecht komt en de 60 blijft wat dikker, dus een beter bescherming op hoge temperatuur. 10 is handig bij koude start dan komt het snel overal.














































Totaal aantal Berichten: 43357
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gctwnl schreef:...bij een injectie er altijd wat benzine in de olie terecht komt…
Wie heeft je dat verteld?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10464
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
gctwnl schreef:Ik hou de 10W60 er toch in. Het hogere verbruik komt waarschijnlijk door problemen met de injectie (te hoge druk).
Het voordeel van 60 is dat bij een injectie er altijd wat benzine in de olie terecht komt en de 60 blijft wat dikker, dus een beter bescherming op hoge temperatuur. 10 is handig bij koude start dan komt het snel overal.
Waarom sla je nu het belangrijkste advies in de wind? DS motoren zijn niet gemaakt voor synthetische olie. Iets nieuws betekent niet automatisch iets beters.
Spoelen hoeft niet. Gewoon de 10W60 er uit en Valvoline racing VR1 20W50 er in. Is mineraal. Gebruik ik ook in mijn sm en volgens mij deed Waterman dat ook.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.