Verwijderen van het dashboard eerste model ID19
Sentimanel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 15-06-2006

- ID/DS D-Super
- Traction Avant 11BN
- ID/DS ID 19 Confort
- C6 (2005-2012) 3.0 hdi v6
- 2CV Charleston
Gepost: 05 juli 2015 08:18 PM

Ik wil mijn restauratie van mijn ID19 confort eerste neus van 1961 verder zetten.
Momenteel bezig: aanpassen van het nieuwe carrosserie op het opgelaste chassis.
Daarna spuiten chassis, velgen.

Daarvoor moet enkel nog het dashboard uit elkaar, heeft iemand dit al eens gedaan of heeft iemand ervaring?
Ik wil graag zo veel mogelijk voorbereid zijn om geen brokken te maken.
Op de schema’s staat het niet duidelijk genoeg.
Ook wil ik de gechromeerde onderdelen herchomeren.

Afbeelding Bijlagen
dbid19.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

ICCCR UK 2012 Here we come!! 

Profiel  
 
hen123drik
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 188
Geregistreerd: 17-01-2011

Gepost: 08 juli 2015 01:58 PM
  [ # 1 ]

tot hoever moet ie los? het dashboard zelf is niet zoveel werk. je begint met het handschoenenkastje, boven en onder (totaal 4 schroeven) los te maken. dan komt bakje eruit. dan nog 2 schroefjes losmaken die onder het bakje zitten en dan kan het klepje eraf. daarna het midenstuk, dat zit vast met een schroef in het zwarte rubbertje waar het deksel van het handschoenenkastje tegenaankomt. Dan zitten onder de rand (dus net boven de schakelaartjes op die chromen strip 2 of 3 schroefjes die los moeten en dan kun je het middenpaneel eruit nemen. daarna komt het deksel voor de tellerplaat boven de stuurkolom; 2 schroefjes naast de stuurbuis en die is los. (richting het stuur eruit schuiven, pas op dat je niets afbreekt van dit ding wat die zijn niet meer te krijgen). nu zie je nog meer schroeven waaronder 2 aan de onderkant van de tellerbak en twee schroeven in het plafondje boven de tellerbak, allemaal loshalen. volgens mij kun je dan het plastic gedeelte wat om de tellerbak heen zit loshalen en kun je daarna de tellerbak eruit nemen. Het stelt qua werk en tijd niet zoveel voor als bij andere auto’s, alles van het dashboard zit op een stalen frame gemonteerd wat deel is van de carosserie. (eigenlijk net zoals het exterieur van de auto, allemaal losse paneeltjes die geschroefd en niet geklikt zitten. Als het niet losgaat zit het meestal nog met een schroefje ergens vast of blijft het achter een ander dashboarddeel hangen wat je eerst moet verwijderen.
gewoon beginnen met schroefjes losmaken (die zitten soms goed verstopt en op onhandig te bereiken plaatsen, die van de ventilatieroosters hebben een schroefje aan de bovenkant maar vanwege de voorruit kom je daar niet lekker bij met een schroevendraaier) en goed kijken waar het vastzit. Van rechts (passagierskant) naar links (bestuurderskant) werken want dan kun je de kabeltjes en draadjes achter het dachboard goed zien en makkelijk losmaken. Misschien dat die chromen strip waar alle knopjes op zitten (heb ik er zelf nooit afgehaald) wel zit gelijmd trouwens, maar verder zijn het alleen maar schroefjes en zit voor zover ik me kan herinneren zit niets vastgeklikt zoals bij hedendaagse auto’s.

succes!

ID 19 P ‘63
2cv6 club ‘87
oui, oui, la bonne vie!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook