Paar kleine vraagjes
Hyronimus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-07-2015

Gepost: 13 juli 2015 11:50 PM

Hallo beste mensen,

Sinds enige tijd ben ik de trotse eigenaar van een BX 1.6 GTi uit 1993.
Aangezien dit karretje mij komend jaar enkele malen op en neer moet rijden naar Finland krijgt-ie momenteel een paar upgrades.
Een daarvan is een betere speakerset, in een gulle bui ben ik voor een componenten set met losse filters gegaan.
De woofers zitten al netjes op hun plek, de tweeters kunnen er zo in, ik weet alleen niet waar ik de filters het best kan laten. Heeft iemand hier tips voor? Dan hoor ik het graag.

Tweede punt; na een wat fanatiek bochtenwerk deze middag hing er ineens een onmiskenbare benzinelucht in de auto.
De geur ging vanzelf weer weg maar ik vraag me toch af of ik me zorgen moet maken.

Tot slot, (zie bijlage) Het oliepeil is nog niet laag (ongeveer een halve centimeter boven minimum) maar mocht ik het bij willen vullen; de dop bij de rode pijl is de vuldop toch?
Waarom gaan hier slangen in? Hoort dat? Ik heb halfslachtig geprobeerd de dop eraf te halen maar vooralsnog zonder succes.
Mijn technische achtergrond ligt meer in de scheepsdiesels dus plastic onderdelen maken me ietwat nerveus.
Kan het eventueel kwaad de olie bij te vullen via de peilkoker? Ik heb mezelf wel overtuigd van niet maar ervaring heeft mij geleerd niet altijd naar mezelf te luisteren.

Dus als iemand het antwoord op een of meer van deze vragen heeft hoor ik graag!

Afbeelding Bijlagen
IMG_20150713_181425.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 juli 2015 12:41 AM
  [ # 1 ]

Olievuldop zier er schematisch zo uit:

Zit soms wel eens wat vastgeplakt. Onderkant vasthouden en de dop er af wiebelen, moet lukken…

De benzinelucht kan verschillende oorzaken hebben.
Alles van rubber kan verteerd zijn.
Goed je neus gebruiken…

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 14 juli 2015 08:09 AM
  [ # 2 ]

Al die slangen zijn onderdeel van je carterventilatie, niks engs dus. De dop met beleid er vanaf wiebelen en dan komt t wel goed.

Nog even een aanvulling op het benzinelucht verhaal, hoe is je vuhals? Als je vulhals niet zo best meer is, komt alle benzine er na wat bochten weer vrolijk uit (vooral met volle tank)

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Hyronimus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-07-2015

Gepost: 14 juli 2015 10:55 AM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de reacties, ik zal vanmiddag dan nog es kijken naar die dop.

Wat die vulhals betreft, die zou inderdaad wel es op z’n eind kunnen zijn. Hij moet toch nog nagekeken worden door expert later deze maand, kan die dat mooi meenemen.
Tot die tijd de bochten wat minder fanatiek nemen dan maar Razz

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 juli 2015 08:17 PM
  [ # 4 ]

Die vulhals bekijken is geen rocket science hoor!
Klepje open, kijken of er roest zit… want dat wil nog wel eens gebeuren!
Met extra tankje zijn ze helaas niet meer nieuw te krijgen. En goed gebruikt ook bijna niet meer.
Bij de club wel een lange vulhals zonder tankje.
Niet goedkoop, maar beter dan niet te koop…

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 14 juli 2015 11:44 PM
  [ # 5 ]

Je schijnt bij de club ook alleen de metalen ring te kunnen kopen, kun je je eigen vulhals blijven gebruiken. De ring moet je dan wel op een of andere manier bevestigen aan de kunststof vuhals (blindklinknagels?) Maar ik gok dat een TGi (16 GTi?) geen bumpertank heeft en dus gewoon eentje bij de club kan bestellen

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Hyronimus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-07-2015

Gepost: 14 juli 2015 11:50 PM
  [ # 6 ]

Ik heb het even bekeken en het ziet er inderdaad roestig uit allemaal, zou best es aan vervanging toe kunnen zijn.
Maar de auto staat toch al voor onderhoud gepland bij een oud Citroën monteur dus ik denk dat ik het lekker aan hem overlaat. Loopt toch zo’n 35 jaar aan ervaring voor op mij dus..

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook