Motor loopt sneller te warm…
WitteBX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2011

- BX 16 tzi
Gepost: 15 juli 2015 01:48 PM

Nooit problemen gehad met de motortemperatuur en koeling maar 2 wkn geleden in weliswaar bijna 40 grdn in Z-Fr ging het temp-lampje af en toe branden, natuurlijk dacht ik meteen aan het thermocontact, wat de ventilator niet doet aanspringen, klopt , deze werkte niet, daarna een directe verbinding gemaakt, zodat ie constant aan staat, ....maar ook nu weer in NL , ik heb een stuk snelweg gereden en in de stad weer t lampje,
wat zijn andere vaker voorkomende factoren die de motor te warm kunnen laten lopen?

bovendien toen ik na de terugreis de auto de volgende morgen wilde starten…, geen vonk, dus op goed geluk bobine vervangen en hij deed t weer,

kan t een complexer geheel van problemen zijn die elkaar aansteken en verergeren?

hoe weet je of de ontsteking verkeerd staat ?, hij loopt op zich prima…een 16tzi uit 1990, magneti marelli inj,
en hoe de radiator en waterpomp controleren??

... is zo een themocontact trouwens nog ergens te krijgen?

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 15 juli 2015 05:28 PM
  [ # 1 ]

Defecte thermostaat, te weinig KVS, luchtbel in het systeem?

Het kan van alles zijn

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 15 juli 2015 09:24 PM
  [ # 2 ]

Loopt ‘ie te warm nadat je een langere periode snelweg hebt gereden en daarna de stad in gaat? Zo ja, gok ik op het thermocontact. Het thermocontact stuurt namelijk je fan aan. Thermocontact is overal nog gewoon verkrijgbaar voor een tientje ofzo.

Als je thermostaat kapot is heb je na ong 15 min een te warme motor. Als je waterpomp niet werkt heb je volgens mij ook al heel snel een te warme motor.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 15 juli 2015 09:49 PM
  [ # 3 ]

Thermostaat kan ook maar half open gaan (defect)

Heb het gehad bij een daihatsu applause en dat gaf rare effecten

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
WitteBX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2011

- BX 16 tzi
Gepost: 16 juli 2015 10:34 AM
  [ # 4 ]

ok, ik zal de thermostaat en de koelvloeistof eens bekijken, wel moet ik het regelmatig bijvullen, misschien dat daardoor een luchtbel in het systeem is gekomen,

aan een verkeerde ontsteking kan het niet liggen?  is bij deze ook niet veel aan af te stellen….

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 16 juli 2015 11:37 AM
  [ # 5 ]

De vraag is dan een beetje hoeveel je moet bijvullen. Als je iedere keer weer tot de rand bijvult gooit ‘ie altijd kvs eruit. Het hoort namelijk een stuk lager te zijn dan de rand. Het koelsysteem ontluchten is natuurlijk nooit een slecht plan. En volgens mij, maar dat weet ik niet zeker, is het zo dat als je motor te warm wordt hij zelf ook kvs eruit gaat gooien. Dan moet je dus inderdaad bijvullen. Als ik jou was zou ik eens beginnen met het thermocontact vervangen, of de fan op halve snelheid doorverbinden en kijken wat ‘ie dan doet. Waarschijnlijk is de oplossing voor dit probleem veel makkelijk dan een verkeerd tijdstip van de ontsteking.

En nogmaals, hoe lang rij je tot je motor te warm wordt? Die tijd geeft een indicatie waar je moet gaan zoeken. En heb je een disbobine of bobine + verdelerkap? Als je verdelerkap heb, haal eens die kap eraf en kijk eens naar de contactjes. Als je disbobine hebt valt er weinig af te stellen.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
rehc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 442
Geregistreerd: 17-04-2009

- XM V6.24V
- BX 16Valve
Gepost: 16 juli 2015 12:43 PM
  [ # 6 ]

Ik zou om te beginnen gewoon eens voelen of je radiateur in z’n geheel wel flink warm wordt. Die moet goed heet worden als de radiateur lauw blijft (thermostaat, lucht of pomp defect) of maar half warm is (rad dichtgekoekt) weet je al een stuk meer. Thermocontact had je doorverbonden of niet?

Renault 5 Alpine Turbo | Renault 21 Turbo ph1 | | Renault 21 Turbo ph2 | Renault 25 Baccara V6 Turbo | en div Alpines en RS

Profiel  
 
Kooijman
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 118
Geregistreerd: 22-01-2014

Gepost: 16 juli 2015 01:05 PM
  [ # 7 ]

Hoewel het klinkt als een kapot thermocontact, kan het ook zijn dat je temperatuursensor kapot is. Is je motor wel echt warm als het lampje aangaat? En je radiateur (zie bericht rehc? Ziet je temp sensor er groen uit? Ooit een keer hetzelfde gehad met een bx 14. toen op aanraden van mijn vader de sensor vervangen door een sensor waar je meteen een temperatuurmeter op kon aanzetten. Losse temperatuurmeter erbij gezet en je had ineens meer dan alleen een lampje. (maar misschien zit die al in jouw 16?)

Nu:
C5 2.0i-16v type 2 (2005)
C4 Cactus 1.6 blueHDI shine 100 (2014)
Voorheen:
CX Break Reflex
BX 1.9 D Deauville
BX 1.4 Deauville
Berlingo 600 D
Peugeot 205 Generation
Xantia 2.0i-16V Millésime
C3 1.4 Exclusive

Profiel  
 
WitteBX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 28-11-2011

- BX 16 tzi
Gepost: 16 juli 2015 01:19 PM
  [ # 8 ]

De thermocontact-stekker heb ik op hele snelheid doorverbonden met een schakelaar ertussen, die ik ooit op het dashboard heb gezet voor directe verbinding met de
kachelfan die niet aansloeg (maar intussen opgelost)....

ik moet echt wel een tijdje gereden hebben, een uur snelweg bv, en dan in de stad , wanneer ie warm loopt, soms ook met fan aan,
wat dan zou wijzen op een slechte koelcirculatie? radiator verstopt, luchtbel, thermostaat?

het gekke is dat ik me hiervoor niet bewust ben de koelfan ooit gehoord te hebben, maar dat ie ook niet warm liep…
maar dat kan komen omdat de fan ook uit gaat bij contact uit, het schijnt dat je dit ook kunt veranderen door het relais in
zekeringskastje door te verbinden…

ik heb bobine, net dus vervangen, plus verdelerkap, waar niet veel aan te zien is, behalve beetje olie aanslag, maar dat was jaren geleden ook al,
rotorhuis lekt beetje….

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook