Kogeldruk Citroen C4, bij 2.0 16V Exclusive of VTR
A_nouk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 30-07-2015

Gepost: 30 juli 2015 12:33 PM

Beste mensen van het Citroen forum,

Momenteel hebben wij de zoektocht gestart naar een auto waarmee we naast een fijn rijgevoel ook een 1 /1,5 paards trailer mee kunnen trekken.

Het gaat in dit geval om plezier ritjes eens in de zoveel tijd en niet over dagelijks gebruik van trailer + trekhaak.

Ons oog is gevallen op een Citroen C4 2.0 in de exclusive of VTR variant.
Trekvermogen geeft geen problemen, echter hebben wij nergens kunnen vinden wat nu daadwerkelijk de maximale kogeldruk van beide type auto’s is?

Advies kogeldruk bij het gebruik van een trailer is 75.

Hopelijk kunnen jullie ons voorruit helpen?

Gr. Anouk

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 30 juli 2015 01:59 PM
  [ # 1 ]

Bij wat ik zelf aan het zoeken ben voor een trekhaak voor mijn C4 (phase1) van 2005, kom ik uit op 65 - 75 kg kogeldruk afhankelijk van fabrikaat. Je trailer is een beetje grensgeval. Zou hulpveren een optie zijn? Daar heb ik geen kennis van.

Profiel  
 
A_nouk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 30-07-2015

Gepost: 30 juli 2015 02:50 PM
  [ # 2 ]

Laat ik allereerst zeggen dat ik een vrouw ben met een minimale kennis van auto’s, dus als ik domme dingen zeg of vraag corrigeer me a.u.b Smile

Zoals ik gelezen heb helpen hulpveren om het doorbreken van de auto naar de grond te corrigeren toch?
Het zorgt er voor de balans van de auto optimaal blijft ondanks het geladen of getrokken gewicht.

Maar hoe zit het dan verzekeringstechnisch ( en wat vind oom agent van een dergelijke aanpassing)?
Is het nu zo dat de maximaal kogeldruk een gegeven is vanuit de fabrikant, of is dit een gegevens wat afkomstig is vanuit de fabrikant van de trekhaak?

Ik kan me namelijk voorstellen dat mijn verzekeraar bij een ongeval kan reclameren dat ik met een aanhanger reed welke boven de specificaties kwam en mij daardoor eventuele schade niet uit keert. Daarnaast wil ik het niet riskeren om een levend wezen te vervoeren met een combi die technisch niet haalbaar is.

Als de trekhaak de boosdoener is van een te lage maximale kogeldruk, is het dan een optie om een andere trekhaak te plaatsen om zo toch de gevraagde kogeldruk van 75kg te hebben?

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 30 juli 2015 06:47 PM
  [ # 3 ]

Je moet dan shoppen dat je er een vindt, die die kogeldruk wel aangeeft.
Mogelijk moet je bij gelaste trekhaken kijken ipv die met bouten in elkaar gezet worden.

Let wel: het zijn waardes die bij een typegoedkeuring van trekhaak en auto hoort.
Technisch zit er wel een behoorlijke veiligheidsmarge op, mits gemonteerd zoals voorgeschreven (aantrekkoppels van de bouten aan de wagen mn).

Hulpveren zijn meer om de auto recht te houden als hij wat zwaar doorzakt, bv. omdat de vering vd auto al wat zachter is van zichzelf, of al wat meer levenservaring heeft. Dat verandert je kogeldruk en treklast niet.

Je wil niet weten wat er nu op de weg zit met zware overschrijding van treklast en kogeldruk trouwens…
Vraag de ANWB maar.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook