2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Oorzaak olie in luchtfilter
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 07 augustus 2015 09:29 AM
  [ # 16 ]

Het was meer dan vettigheid; er stond een klein laagje olie in, al een beetje ingedroogd doordat er niet veel met de auto wordt gereden. Ik heb er een foto van gemaakt, maar helaas lukt uploaden niet.

Profiel  
 
jmta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 21-12-2011

- C5 Exclusive tourer v6
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- HY H78
Gepost: 07 augustus 2015 10:38 AM
  [ # 17 ]

Rougefurio,

Dit is echt heel normaal, de olie komt mee met de carterdampen die terug de motor in worden geleid.  Het lijkt veel maar in werkelijkheid is het maar heel weinig. Zelfs veel moderne autos hebben dit! Zolang je geen gek olieverbruik hebt en de uitlaat niet blauw rookt zoals al gezegd is, niks aan doen! Je kunt t ff schoonmaken als je een beurtje aan de auto doet, je kunt t ook laten.

Dus niet meer van wakker liggen, lekker rijden met die bak!!

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 07 augustus 2015 11:19 AM
  [ # 18 ]

Je moet een auto gewoon berijden met de mogelijkheden die hij heeft, dus gewoon met de 5. En een lange rit is altijd goed. Als je toeren wilt maken ga je richting Duitsland voor een lang weekend of de Ardennen, meer hoogte verschillen dus meer toeren en vaker schakelen Wink

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 07 augustus 2015 02:51 PM
  [ # 19 ]

Bedankt jmta en TRSarno.

Omdat ik nieuwsgierig was heb ik vanmorgen de door Waterman aangewezen slang (zie # 11) losgemaakt. Eigenlijk was ik teleurgesteld, want ik zag geen spoor van sludge en kon moeiteloos door de slang heen blazen. De behuizing kreeg ik niet los -wel de bout waarmee hij vastzit, maar toen zat er nog geen enkele beweging in- maar toen ik er door de tamelijk ruime opening in keek, zag ik ook daar geen verontreinigingen, dus heb ik alles weer gemonteerd.

Goed nieuws zou je zeggen, maar feit blijft dat de motor al bij stationair behoorlijk blaast als je de olievuldop eraf hebt, wat toch niet de bedoeling is. Een dezer dagen daarom maar eens het andere scenario geprobeerd: een lange rit om de zaak eens goed door te blazen. Ik beloof dat ik op de snelweg in vijf zal rijden.

Groeten Rougefurio

PS: ervan wakker liggen doe ik niet, maar ik wil wel graag wéten wat er aan de hand is.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 augustus 2015 02:58 PM
  [ # 20 ]

Dat blazen waar jij het steeds over hebt is geen graadmeter. Iedere cx of ds blast door de oliedop, en best wel behoorlijk ook. Nogmaals, zonder hoog olieverbruik, roken, walmen of vermogens cq compressieverlies is er niets aan de hand. Maar, als je je ongerustheid 100% wil wegnemen zou je natuurlijk je motor kunnen laten reviseren…...........

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 07 augustus 2015 03:13 PM
  [ # 21 ]

Oké, ik hou op met blazen, maar zal nog wel laten weten of er verschil is na een lange rit. Overigens loopt de motor mooi rustig.

Rougefurio

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 07 augustus 2015 03:35 PM
  [ # 22 ]

Succes!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 07 augustus 2015 06:06 PM
  [ # 23 ]

Hou op met denken in doemscenario’s , gewoon lekker rijden.  Wink

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 09 augustus 2015 10:49 AM
  [ # 24 ]

Gisteren heb ik de aangekondigde lange rit van het Land van Maas en Waal naar Groningen gemaakt (met een kleine omweg in totaal 430 km), meestal met een snelheid van 120 à 130. Af en toe een stukje in vier gereden (3800 toeren bij ongeveer 115 km/u), in de stad gereden en eventjes in de file gestaan.
De motor loopt prima, mijn uitlaatgassen zijn niet zichtbaar en tussen het oliepeil voor en na de rit zag ik praktisch geen verschil. Het blazen met de olievuldop eraf is wel hetzelfde gebleven, maar daar leg ik me dan maar bij neer. Wat mij betreft daarom einde draadje. Iedereen bedankt voor zijn bijdrage, in het bijzonder Waterman.

Groeten Rougefurio

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 augustus 2015 11:02 AM
  [ # 25 ]

Nog even voordat je sluit:
Is het echt blazen of is het pulseren? Want dat is normaal…
Als je je hand op de opening houdt blaast het er dan echt langs?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 09 augustus 2015 11:16 AM
  [ # 26 ]

Hans, ik neem aan dat je met ‘pulseren’ bedoelt dat het niet één constante stroom is, maar dat hij op het ritme van de motor blaast. Dat laatste is inderdaad het geval. Met mijn hand op de vulopening is het blazen weg, zonder dat ik hard hoef te drukken.

R.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 augustus 2015 11:22 AM
  [ # 27 ]

Volgens mij is er dan niets aan de hand… Smile

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 18 augustus 2015 05:58 PM
  [ # 28 ]
waterman schreef:
Rougefurio schreef:

Een rit naar bijvoorbeeld Groningen en weer terug (samen 400 km) in de vierde versnelling doet misschien al wonderen!

Groeten Rougefurio

Waarom in hemelsnaam in z’n vier? Moet ie stuk? Laughing Gewoon verse olie en een nieuw filter, motortje lekker warm rijden en dan in z’n 5 met wisselende snelheid naar Grunn. En dan kun je er best 140 mee cruisen hoor. Of 160. Als ie maar goed warm is!

Vanmorgen de bekende paars-witte envelop van het CJIB in de bus: 40 euro boete wegens te hard rijden ter hoogte van Assen… Kan ik die bij jou declareren, Waterman?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 augustus 2015 06:06 PM
  [ # 29 ]

Zelf heb ik ze nooit, die bonnetjes en bij mij gaat het gas er flink op Laughing  Kortom, je hebt niet goed opgelet. Gelukkig maar 40 euro Wink

Maare, snelheidsmeter stuk?

Rougefurio schreef:

meestal met een snelheid van 120 à 130. Af en toe een stukje in vier gereden (3800 toeren bij ongeveer 115 km/u),

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook