Hoe test ik de werking van het achterraam/kofferklep en hoe fix ik het dak
www.citrofiel.tk
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 640
Geregistreerd: 30-03-2006

Gepost: 22 augustus 2015 01:54 PM

Hallo allemaal,

Na het lezen van alle documentatie hier over de werking van dak e.d. het volgende:

Vanmorgen maar eens begonnen met demontage van wat zaken om een begin te maken met reparatie van het dak.
De kofferklep (bovenkant) functioneert niet wanneer je op de knop drukt. Na op dit forum gezocht te hebben heb ik gezien dat het van binnenuit kan met de hand, dit is gelukt.

Nu wil ik testen wat er loos is.
1. Dit kan zijn (heb ik hier gelezen) dat het dak niet weet dat het dicht is en de elektronica voor bediening kofferklep niet vrijgeeft.
2. Dit kan zijn dat de schakelaar of het motortje wat de twee vergrendelingen aanstuurt kapot is (verwacht ik niet 1,2,3.

Jullie nog ideeën?

Graag zou ik wat testjes doen echter het dak functioneert helemaal niet, ik kan dus ook niet resetten, als ik op de knop duw of eraan draai gebeurt er helemaal niets en hoor ik ook niets.
Is de motor op de achterruit de bediening van het dak? Of vind ik die ergens anders?

Ik zal het stuk plastic met de bedieningsknop van het dak ook nog loshalen om te zien of de stekkers vastzitten (misschien is het onklaar gemaakt en heeft dit tot resultaat dat de achterklep niet werkt)?

Alle tips, stappenplannen, ideeen, testjes zijn welkom, uiteindelijk wil ik het dak weer werkend hebben, op dit moment in ieder geval de toegang tot de kofferruimte…

Ik hoor het graag.

Bedankt.

Hans

BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.

http://www.citrofiel.tk

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 23 augustus 2015 10:02 PM
  [ # 1 ]
www.citrofiel.tk schreef:

Is de motor op de achterruit de bediening van het dak?

Inderdaad!

Als de achterruit niet wil ontgrendelen met de druktoets, wordt dat veroorzaakt door het feit dat de besturing van het dak het niet als geheel gesloten of geheel geopend ziet.
Dan zal waarschijnlijk het tandwieltje op het bedieningsmotortje al versprongen zijn t.o.v. de trek/duw-kabels.

Als het motortje niet wordt aangestuurd, dan kan dat meerdere oorzaken hebben, o.a.:
. de bedieningsschakelaar is stuk of mogelijk al elektrisch losgehaald
. het motortje is stuk of mogelijk al elektrisch losgehaald
. kabelbreuk
. besturingsunit stuk
. enz.

Hier http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1909026/ staat beschreven hoe het mij al enkele keren is gelukt om de achterruit toch te kunnen openen.

Eigenlijk moet het dak opnieuw geïnitialiseerd worden, de procedure hiervan heb je wellicht al gevonden, maar dat is alleen mogelijk als zowel de kabels als het tandwieltje in goede staat zijn.

Edit: om de bedieningsschakelaar te demonteren hoeft niet de hele kunststof kap los, deze is er uit te wippen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook