airco condensor lekt
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 10 mei 2015 09:37 PM

Hallo,
wij hebben een Xsara Picasso N68 uit 2006. eind zomer ‘14 heb ik de airco laten bijvullen want die werkte niet. in het late najaar kreeg ik de indruk dat de airco wederom niet werkte. ik hoorde geen “tik” bij het inschakelen en de motor begonniet zwaarder te lopen. uiteraard kwan er ook geen koele lucht uit de roosters. afgelopen week moest ik voor de APK en heb ik aansluitend de airco laten nalopen. de monteur kon niet met zekerheid stellen of er een lek (heeft verder ook niets bijzonders gedaan) en heeft de airco opnieuw afgetopt. het ding heeft welgeteld één dag goed gewerkt maar vanochtend wederom niets. er lag wel een plas vette prut onder de radiator en het is wel duidelijk dat dit de olie uit het systeem is.

enfin, nu ga ik zelf de condensor maar vervangen. ik begrijp dat er ook manieren zijn die minder intensief zijn dan de hele voorzijde te demonteren. ipv daarvan de koelradiator lossen en dan de condensor eruit wurmen.

ik heb wel wat praktische vragen:
- moet ik het syteem alsnog leeg laten zuigen?
- lukt het bij een Xsara om via die weg de condensor te vervangen?
- moet ik ook de droger vervangen, en waar zit die? of zit die aan de condensor vast?
- ik zie verschillende condensors maar volgens mij moet ik deze hebben
http://www.slimparts.nl/airco-condensator/63988-condensator-airconditioning.html
met origineel citroen nummer 09005173

klopt dit alles?

dank!

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 10 mei 2015 11:20 PM
  [ # 1 ]

Weet je zeker dat het (alleen) de condensor is?
Grote kans dat het klopt, maar je kan fluorescerend spul laten toevoegen, dan weet je na een tijdje rondrijden exact waar het lekt…

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 10 mei 2015 11:37 PM
  [ # 2 ]

...tja, het zit (vanaf de bumper gezien) rechtsonderin en daar loopt geen airco-leidingwerk. je ziet rechts duidelijk een spoor van olie op de balk onderin. ik heb alle leidingen met de hand nagelopen en alles is droog. ik twijfel er niet aan.

als ik ‘m nu weer laat afvullen, betaal ik wéér 60 fop. en straks nóg een keer om ‘m -na reparatie- weer af te toppen. gaat in de papieren lopen zo. en om eerlijk te zijn: de garage is me te duur en ik ben handig genoeg. we krijgen een kleintje over een maand en het zou fijn als die airco het dan doet. ik doe nagenoeg alles zelf aan de auto. sleutelen ben ik niet vies van.
maar ik wil het wel goed doen, vandaar mijn vragen. en ik wil óók zuinig zijn op het milieu. ik baal nu dat het systeem leeg gelopen is om niet.

enfin, ik weet vrijwel zeker dat het een condensor is waar de droger aan vastzit. heb ‘m gevonden voor 70 fop.

kun jij (of iemand anders) nog iets roepen voor ik aan de slag ga?
oh ja, moet ik ‘m nu nog leeg laten zuigen of gewoon fixen en dan weer afvullen?

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
ronjo
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 15-07-2008

Gepost: 11 mei 2015 01:51 AM
  [ # 3 ]

In de advertentie staat als aanvullende informatie met droger.
Citroen kent het nummer 09005173 niet.

Afbeelding Bijlagen
cond-.gifcond-1.gif
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 11 mei 2015 08:45 AM
  [ # 4 ]

-slik-
ik heb mij vergist in de wereld van de partnummers. echter, wat jij laat zien lijkt er verdacht veel op Wink  volgens diverse (aftermarket) fabrikanten past dit onderdeel op de hele serie Xsara’s.
daarmee lijkt de kwestie van de juiste condensor opgelost.
probeer eens:
6455CN
9645964780
of
16-9702

wat rest is de wijze van inbouwen en leegzuigen en de evt noodzaak daarvan.

iemand nog tips daarover? zou fijn zijn als de truc met de radiator werkt Wink
mocht er nog verwarring over zijn: het kenteken is 61-ST-GH

groet!

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 25 mei 2015 05:13 PM
  [ # 5 ]

Intussen heb ik de juiste condensor in huis. Het wachten is nu op een geschikt moment (vrouw & kind van huis Smile ). Ik heb me ook laten vertellen dat ik de o-ringen die aan de slangen zitten die in de condensor geschoven wordt, dien te vervangen. Nou, die zaten er natuurlijk niet bij. Heeft iemand een nummer van die parts zodat ik geen modderfiguur sla bij het magazijn van de dealer?
en dien ik ook de o-ring tussen de schakelaar en condensor te vernieuwen?

dank!

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 01 september 2015 02:01 PM
  [ # 6 ]

...over de afloop:

na een half uur bij het citroen magazijn doorgebracht te hebben, bleken de ringen niet helemaal op voorraad te zijn. men kon de bewuste afdichtingen niet vinden. ook de database van citroen liet ruimte voor interpretatie en bleek onduidelijk.

uiteindelijk ben ik naar een willekeurige airco-specialist gereden, en die trok gelijk een hele bak met allerlei ringen en afdichtingen tevoorschijn. “Ah, u zoekt deze!” en hield me direct de juiste afdichtingen voor de neus.

na het vervangen van de condensor (koelvloeistof afgetapt, radiator uitgebouwd, condensor erin etc etc) af laten persen met fluor. het is een vrij eenvoudig klusje waar geen specialistisch gereedschap voor nodig is. het is weer heerlijk genieten van de airco Smile

let wel op: koelmiddel heeft negatieve gevolgen voor het milieu. als je twijfelt over de juistheid van je diagnose (maw; wat is er precies kaduuk) en je reparatie, laat het dan aan de specialist over VOOR je weer gaat afpersen. koelmiddel leent zich milieutechnisch slecht voor trial and error…

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
Marcelvg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 02-09-2014

Gepost: 01 september 2015 08:43 PM
  [ # 7 ]

Netjes en goed zelf opgelost
tegenwoordig zit er milieu bewust koelmiddel in je airco
Wat was je nu in totaal kwijt?

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 01 september 2015 11:35 PM
  [ # 8 ]

condensor via internet, in NL was 80 euro,
afdichtingen 7,50 en
afpersen nog eens 50 fop.
al met al een ochtend werk, incl het ge-utter bij citroen Wink

in mijn auto -en nog steeds heel veel voorkomend- zit R134a en bij mijn weten is dat echt niet goed voor het milieu… Tis ook niet voor niks dat het verboden is/gaat worden in nieuwe auto’s.

http://www.knvvk.nl/user/file/2kl20097.pdf

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 02 september 2015 09:22 AM
  [ # 9 ]

Als je niet zeker weet of je systeem dicht is na herstel kun je ook afpersen met stikstof. Dat scheelt je een vulling r134a..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 02 september 2015 09:41 AM
  [ # 10 ]

Is ook de gebruikelijke methode in de koudetechniek.
Afpersen met stikstof, indien niet lek, vacumeren en dan vullen met koudemiddel.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 02 september 2015 10:38 AM
  [ # 11 ]

...zo had ik het ook willen doen, maar de specialist begreep dat ik het systeem heel nauwgezet had nagelopen. omdat ik direct na het lek constateerde waar het het precies lekte, ging hij er vanuit dat met vervanging van de condensor het systeem weer dicht zou zijn. overigens besliste hij dat voor mij en stond de pomp te draaien voor ik er erg in had. spraakzaam was hij niet… overigens had het systeem in de afgelopen tijd wel gewerkt dus er was ook geen sprake van langdurig droogstaan.

tja, het zou netter zijn geweest om eerst met stikstof af te persen. enfin, weer iets geleerd!

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook