reviseren gasklephuis
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 04 september 2015 10:00 PM

Ik rij een Xsara Picasso 2006 met een AG SGI installatie. De auto is in prima staat en ik doe mijn best dat zo te houden. Dit voorjaar heb ik de remschijven/blokken en airco-condensor vervangen. Afgelopen week heb ik de verdamper gereviseerd, lucht/interieur/olie en brandstoffilter vervangen. Omdat ik het luchtfilter eraf had liggen, besloot ik ook om het gasklephuis preventief schoon te maken, immers maar drie inbusboutjes. Er zat wat zwarte smeer op de bekende plekken en die heb ik zorgvuldig verwijderd met remmenreiniger. Daarna liep de motor merkbaar nóg iets soepeler dan ie altijd al deed. Ik merkte wel subtiel verschil onder de rechtervoet bij het maken van een proefritje.

Echter, nu krijg ik soms een P0121 melding en gaat het oranje lampje aan. De motor loopt verder prima. Ik heb de ECU gereset maar de P0121 blijft na enige tijd terug komen. Dit is waar de melding over gaat.
http://www.obd-codes.com/p0121 en aangezien ik “iets doe” in elektronica/mechanica, snap ik precies waar dit over gaat.

Nu kom ik erachter dat bij dit gasklephuis de sensor en stappenmotor integraal onderdeel zijn van de unit. Daar waar je bij andere gasklephuizen alleen de sensor kunt vervangen, dien je nu een heel nieuwe gasklephuis te kopen. En dat terwijl een potmeter 3 euro kost…

Welnu, is het mogelijk om het gasklephuis te openen/reviseren, te voorzien van een nieuwe sensor zonder gelijk diep in de buidel te moeten tasten? wellicht doet contactspray wonderen?

in de bijlage een foto van een opengewerkt gasklephuis, wellicht géén Citroen. de andere afbeelding is wél beslist een gasklephuis voor een Xsara Picasso.

Graag commentaar Smile

Edit: de volgende dag kwam ik erachter dat het originele Citroen gasklephuis niet open kan, in tegenstelling tot andere merken. Grrrrmmmmbllll!

Afbeelding Bijlagen
psa-bosch-plastic-throttle-body[1].jpgthrottle4[1].jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
RogerM (verbannen)
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 695
Geregistreerd: 03-05-2012

Gepost: 05 september 2015 12:56 AM
  [ # 1 ]

Nou, en toen kwam ik dit tegen:
http://www.evilution.co.uk/engine/throttle_body_fix.htm
precies wat ik wilde weten. intussen ben ik er ook achter dat meerdere merken min of meer exact hetzelfde gasklephuis gebruiken. mercedes, alfa, vw…

Xsara Picasso 1.6i 16V, 2006

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook