ontluchtingsnippels koelsysteem
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 17 september 2015 06:28 PM

goedemiddag allen! Ik heb een Berlingo 1.6 16v op lpg(=toch 100% zelfde als Partner?) uit 2004, nu wil ik de koelvloeistof gaan vervangen; waar zitten de ontluchtingsnippels?
Ik zie er eentje op de slang naar de interieurkachel vlak bij het schutbord, wat ik weet moet er nog eentje zijn maar zie niets verder.(ook niets op radiateur)
En weet iemand waar ik op het blok zelf de koelvloeistof af kan tappen, vaak zit daar ook een bout.

Nog een allerlaatste vraag; tevens wil ik de motorolie en filter vervangen; ik las in het instructieboekje iets over synthetische olie; is dat een must?(dacht dat deze nogal flink aan de prijs was)

Dank voor reacties!
Groet,
Juriaan

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 19 september 2015 03:47 PM
  [ # 1 ]

niemand een idee? Te technische vraag misschien?

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 september 2015 02:28 AM
  [ # 2 ]

Van de 16V weet ik het niet precies, normaal inderdaad die voor het schutbord en op het thermostaathuis (en bij de 8V breekt die makkelijk, is van messing gemaakt)
Zelf trek ik onderaan de slang los op de radiator

Als hij vanaf nieuw met syntheet liep kun je dat verder gebruiken zoniet zou ik het niet doen, half syntheet is dan een betere keuze.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 20 september 2015 10:30 AM
  [ # 3 ]

Dank voor je reactie!
Wat de motorolie betreft; ik wilde bij het verversen er eerst een motorflush door gooien, dat schijnt voor de hydraulische klepstoters een goede reiniging te zijn.
Wat er voorheen voor olie in heeft gezeten weet ik niet maar wellicht dat het na een flush goed is om meteen synthetische te pakken? Enig idee?

Groetjes, juriaan

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 september 2015 01:19 PM
  [ # 4 ]

flush is niet nodig als je denkt dat hij al op syntheet liep.
Liep hij nog niet op syntheet dan is flush en syntheet dodelijk voor de dichtingen, krijg je een lekkend blok.
Wat zeker goed is voor de motor is om tijdig de olieverversingen te doen, telkens met filter.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 september 2015 03:41 PM
  [ # 5 ]

https://total-tls.nl/default.aspx?lang=nel

Hier even jouw kenteken invullen en je weet welke olie er in hoort.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 20 september 2015 10:39 PM
  [ # 6 ]

@Paso;
Aangezien er fabriekswege synthetische olie in dit blok moet zitten neem ik aan dat ik geen lekkages van de flush kan krijgen lijkt me.(alle rubbers bestand dan toch?)
Wel weet ik niet of er in het verleden misschien half synthetische of minerale olie in het blok gebruikt is, vandaar dat de flush wel verstandig is lijkt me.
Laatste wat ik natuurlijk wil zijn lekkages en alle ellende…..

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 september 2015 10:57 PM
  [ # 7 ]

Juriaan

Hetzelfde blok, de TU5JP4, ligt in onze Pluriel uit 2003.
Daar doe ik Total Quartz Ineo ECS 5W30 in, geheel volgens het boekje.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 20 september 2015 11:05 PM
  [ # 8 ]

Hallo Rene,

Dat is dan neem ik aan ook een synthetische olie?
Ik dacht dat flushen misschien verstandig was aangezien ik niet weet wat er in het verleden in dit blok allemaal gegooid is, het is een auto met nogal veel km’s.(lpg)

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 20 september 2015 11:28 PM
  [ # 9 ]

Yep, volsyntheet.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 september 2015 11:50 PM
  [ # 10 ]

Op LPG, dan heeft flushen al helemaal geen zin, die blinkt nog binnenin.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 21 september 2015 09:58 AM
  [ # 11 ]

Ik weet dat lpg motoren van binnen over het algemeen een stuk schoner zijn ja, zelfs in het verleden auto’s gehad waarbij de olie, die er al veel te lang in zat, nog steeds helemaal helder was.(minerale olie)
En dat is bij deze auto dus niet; de olie is helemaal donker; maar goed; dat zegt misschien ook niets. En wellicht is een flush inderdaad overbodig, het zou best kunnen.
Ik dacht er verstandig aan te doen gezien die hydraulische kleppen en eventuele vervuiling. Misschien moet ik hem ook niet flushen?

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 21 september 2015 11:14 AM
  [ # 12 ]

Als er nog geen problemen zijn met de hydraulische klepstoters zou ik niet flushen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook