VTS onderstel? / Centrale vergrendeling
Kunderax
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 04-09-2015

Gepost: 05 september 2015 12:11 PM

Hallo, ik zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Jeroen uit Groningen en pas in bezit van een heule mooie Saxo 1.4 VTS.
Helemaal nieuw op dit forum ben ik niet aangezien ik in een ver verleden een Xantia heb gehad en mijn belevenissen/vragen op dit forum postte.

Maar goed, nu een Saxo dus: Een 1998 exemplaar, metallic blauw en pas ingereden (182.000 km.). Auto rijdt erg lekker. Je kan er best snel mee als het moet, maar wat mij betreft moet dat niet altijd.

Vragen:
1. Het viel mij wel op dat ze heel stug en stevig aanvoelt. Mijn vraag is:
Zit onder de 1.4 VTS een sportonderstel? Ik dacht dat dat alleen gold voor de wat zwaarder gemotoriseerde versies (1.6 VTS/VTR).
Ik vind het persoonlijk wel prettig rijden, al zijn sommige klinkerwegen wel heel erg een aanslag voor je vullingen.

2. De achterklep gaat niet automatisch op-/en af het slot met de centrale vergrendeling. Iemand suggesties?

3. Heeft iemand nog een boekje liggen (technische gegevens, gebruiksaanwijzingen enz) die ik kan overnemen?

Alvast bedankt voor de reacties.

Saxo 1.4i VTS (‘98)
Xantia 1.8i

Profiel  
 
mth55
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 19-09-2013

Gepost: 05 september 2015 02:48 PM
  [ # 1 ]

hallo jeroen
1 zitten er misschien sportschokbrekers onder deze kun je misschien afstellen is hij ook verlaagd ?

2 kan wezen dat er een breuk in de kabel zit ter hoogte van het scharnier of het motortje is stuk

3 ja , ik heb nog een vraagbaak liggen van de saxo

vr gr maarten

Profiel  
 
X8NT14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015

- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Gepost: 05 september 2015 02:57 PM
  [ # 2 ]

Hoi Jeroen,

Het lijkt wel of ik mijn eigen verhaal lees Smile

Ik ben ook overgestapt van de Xantia en rij nu in een oranje 1.4 538 Saxo. De naam is anders maar verder gelijk aan die van jou.

1) Ook ik vind de vering wat stug en ik stoor mij daar wel aan, dus daar ga ik nog wat aan doen.
2) ik heb hetzelfde probleem met de achterklep op mijn 5drs Saxo. Ik heb nog niet gezocht naar een oplossing, omdat ik meer met de andere bezig ben. Volgens mij gaat de klep ook niet op slot met de sleutel.
3) ik zal nog eens zoeken naar een instructieboekje. Ik heb die van mij uit een sloop auto gehaald, dus ik denk niet dat ik er een over heb.

Ik ga straks naar een sloop in Lelystad, ik zal kijken of er nog een boekje te vinden is

Profiel  
 
Kunderax
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 04-09-2015

Gepost: 05 september 2015 04:41 PM
  [ # 3 ]

Even een foto..

Heb net even gegekeken. Er blijkt echter geen motor meer in de achterklep te zitten! Tja, dan gaat hij ook niet automatisch dicht!

Afbeelding Bijlagen
vtsik.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Saxo 1.4i VTS (‘98)
Xantia 1.8i

Profiel  
 
X8NT14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015

- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Gepost: 05 september 2015 06:58 PM
  [ # 4 ]

Ik ben net terug van de sloop en heb een mooi blauw velour interieur naar huis gesleept, incl. vloerbedekking.

En… Ik heb een instructieboekje voor je meegenomen Smile waar kan ik hem naar toe sturen? (Via pb)

Profiel  
 
Kunderax
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 04-09-2015

Gepost: 05 september 2015 07:17 PM
  [ # 5 ]

Leuke dingen vaak te vinden op de sloop idd.

Je hebt een mailtje van mij.

Saxo 1.4i VTS (‘98)
Xantia 1.8i

Profiel  
 
Kunderax
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 04-09-2015

Gepost: 09 september 2015 07:48 PM
  [ # 6 ]

Dat is wat ik noem een warm welkom op het citroen forum. Ik ben net koud aangemeld en medeforummer X8NT14 stuurt mij kosteloos een intructieboekje op! Bedankt X8NT14!

Saxo 1.4i VTS (‘98)
Xantia 1.8i

Profiel  
 
Dick_Citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 14-09-2015

Gepost: 14 september 2015 02:39 PM
  [ # 7 ]

Hallo Jeroen,

Kunderax schreef:

3. Heeft iemand nog een boekje liggen (technische gegevens, gebruiksaanwijzingen enz) die ik kan overnemen?

Je bent inmidels al voorzien, maar voor alle anderen:
http://nl.scribd.com/doc/163184247/Gebruikershandleiding-Citroen-Saxo-Nederlands#scribd

Kunderax schreef:

1. Het viel mij wel op dat ze heel stug en stevig aanvoelt. Mijn vraag is:
Zit onder de 1.4 VTS een sportonderstel? Ik dacht dat dat alleen gold voor de wat zwaarder gemotoriseerde versies (1.6 VTS/VTR).
Ik vind het persoonlijk wel prettig rijden, al zijn sommige klinkerwegen wel heel erg een aanslag voor je vullingen.

Als je in de gebruikershandleiding op pagina 101 kijkt zie je bij afmetingen dat de VTS, ook de 1.4, 1 cm lager is dan een standaard Saxo. Trek zelf je conclusies maar.

Groet,
Dick

Saxo VTS 1.4 uit 2000

Profiel  
 
X8NT14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015

- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Gepost: 14 september 2015 10:30 PM
  [ # 8 ]

Is de hoogte van de fase 1 gelijk aan de fase 2? Want dit vind ik niet terug in de handleiding van de fase 1.

Profiel  
 
Dick_Citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 14-09-2015

Gepost: 16 september 2015 10:38 AM
  [ # 9 ]
X8NT14 schreef:

Is de hoogte van de fase 1 gelijk aan de fase 2? Want dit vind ik niet terug in de handleiding van de fase 1.

Bedoel je dat in de handleiding van de fase 1 geen afmetingen staan?

Saxo VTS 1.4 uit 2000

Profiel  
 
X8NT14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015

- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Gepost: 16 september 2015 11:45 AM
  [ # 10 ]

In de handleiding van de fase 1 staat wel een tabel met afmetingen, maar er wordt geen onderscheid gemaakt in de verschillende versies. Hierdoor is niet te zien of de VTS (of 538 Sport) inderdaad lager is.

Als ik onderdelen via de internet wil bestellen, dan zie ik ook geen onderscheid. Nou maakt de hoogte mij niet zo veel uit, maar ik zou wel ‘zachtere’ vering willen. (tja, die oud-Xantia rijders… Wink)
Mijn tweede Saxo is een 1.4 Exclusive en deze veert duidelijk ‘zachter’.


Op mijn 538 Sport heb ik inmiddels vervangen:
- Draagarm links, ivm fuseekogel (APK)
- Katalysator, midden demper en achter demper (APK)
- Luchtfilter weer origineel, er zat zo’n sport ging op
- 4 bougies vervangen, motor liep op 2 of 3 cilinders. 2 bougies bleken de polen ‘weggebrand’
- Koppeling hoger afgesteld, stond afgesteld om ‘sportief’ weg te komen
- Aandrijfas rechts was versleten (kraken bij de rotondes)
- 2 Toulouse velgen gericht, ivm instabiliteit tgv kromme velgen achter
- 4 nieuwe banden (Michelin Energy Saver+ (4 x 2.3 bar)
- Achterste motorsteun, ivm kraken van de uitlaat tijdens gas geven/los laten


De 538 Sport rijd nu weer heerlijk op de snelweg, ik durfde eerst niet harder dan 80…
Maar: als ik door de wijk rij vind ik hem toch nog te veel ‘hobbels’ doorgeven, terwijl de Exclusive hier duidelijk minder last van heeft.

Nu heb ik een 1.1 538 spot tbv plaatwerk (met originele 538 stickers), maar ik overweeg ook de vering over te zetten. Dan komt ie mogelijk wel iets hoger te staan, maar dat is niet zo erg.
Aangezien de vorige eigenaar er alles aan gedaan heeft om de auto ‘sportief’ te maken vrees ik dat hij ook de vering/demping heeft aangepast en daarmee misschien zelfs verder verlaagd heeft. (hopelijk niet in de veren gezaagd, lijkt er overigens niet op).
Daarom ben ik best benieuwd wat de hoogte hoort te zijn.

Profiel  
 
X8NT14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015

- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Gepost: 19 september 2015 07:24 PM
  [ # 11 ]

Inmiddels ben ik er achter.

Ik heb de hoogte van mijn Exclusive vergeleken door te meten vanaf de velgrand tot het voorscherm. Beiden staan op 14” velgen. Voor de 538 sport kwam ik uit op 15 cm en voor de Exclusive is dit 16 cm. Door onnauwkerigheid kan het een mm schelen, maar het komt goed genoeg overeen met de specs van de fase 2 vts. De 538 sport (en de fase 1 vts) staat dus ook 1 cm lager.

Ik was eerst ‘ongerust’ dat hij mogelijk extra verlaagd was, maar dat valt dus mee.

Wel overweeg ik nog steeds de vering van een 1.1 over te zetten, voor meer comfort.

Profiel  
 
X8NT14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015

- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Gepost: 22 september 2015 12:22 PM
  [ # 12 ]
Kunderax schreef:

Even een foto..

Heb net even gegekeken. Er blijkt echter geen motor meer in de achterklep te zitten! Tja, dan gaat hij ook niet automatisch dicht!

Ik heb even in mijn haynes boek zitten snuffelen en aan de afbeeldingen te zien zijn de motoren van de deuren gelijk aan die van de achterklep.
Een vervanger vinden zou dan een stuk eenvoudiger worden. Maar… Dit zeg ik op basis van het boek, niet de praktijk Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook