Temperatuurmeter Dashbord kapot Berlingo 1.9d bj 1998
gijsheijden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 28-09-2015

Gepost: 28 september 2015 07:37 PM

Hallo,

Na veel googlen heb ik me uiteindelijk maar aangemeld bij dit forum. Hier ook gezocht maar geen relevante onderwerpen over mijn probleem gevonden.
Mijn berlingo uit 1998 heeft een temperatuurwijzer op het dashbord die niet meer werkt. Hij start prima, loopt prima, heeft voldoende koelvloeistof en olie. Ik kan er verder geen problemen aan herkennen behalve dat het metertje niet werkt.
Er gaat na het draaien van het contact even een lichtje branden bij de meter, tegelijk met alle andere lichtjes die dan branden (olie, handrem, accu, voorgloeien etc). Betekend dit dat hij kapot is? Of dat hij juist nog werkt (en dus aangeeft wanneer ie echt te warm is)?
Ik weet ook niet zeker of mijn fan aanslaat als de motor goed op temperatuur is omdat ik meestal op de snelweg rij met genoeg rijwind.

Ik heb de temperatuur sensor denk ik al gevonden, in de radiator rechtsvoor onder de motorkap. Daar loopt een draadje af dat aftakt naar de ventilator en de andere verdwijnt ergens onder de accu.

Iemand een stappenplan hoe ik te werk kan gaan met controleren waar het probleem zit?

Veel dank Smile Gijs

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 28 september 2015 08:25 PM
  [ # 1 ]

Gijs de geen die je vond bij de radiator, is waarschijnlijk van de aansturing van de fan, bij de radiator, die er voor zorgt dat ie aan en uit gaat,  jij moet op zoek naar de temperatuur zender, deze zit op het thermostaathuis, deze vind je door de slang vanaf de radiator terug te volgen naar de motor, nu is het even welk type je hebt,  of er zit er een, of twee, heb je er daar twee zitten, dan heeft een zender, dan ook maar een draad, deze stuurt dan het metertje op je dachbord, wanneer je de draad tegen massa houd zal de meter uit moeten slaan, laat iemand even kijken, zodat je niet te lang de draad tegen massa houd maar heel even, plm 1 sec, heb je alleen maar een sensor,  dan heb je een ohm meter nodig, trek stekker eraf, meet waarde, stekker erop startmotor en rijd hem warm, stekker er weer af en opnieuw meten,  er moet nu duidelijk verschil zijn, ben alleen even de waardes kwijt,  geloof van 4,2 naar 1,9 ohm

Profiel  
 
Gepost: 28 september 2015 09:07 PM
  [ # 2 ]

Oh dat dooie metertje, ja, dat heb ik ook al jaren Smile

Profiel  
 
gijsheijden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 28-09-2015

Gepost: 28 september 2015 09:12 PM
  [ # 3 ]

ok das dus niet heel ernstig (dat verwachte ik al hoor) maar toch. :d

ja ik heb wel t idee dat er 2 slangen zijn, een dikke vanuit de radiator rechts boven en een dunne die vanuit onder komt.. er zit een groene stekker op de plaats waar de dikke slang de motor in gaat, is dat m? kan ik die zomaar loshalen, loopt dan niet de hele rambam eruit?

edit: ik heb type 1.9d 600/5 (bj 1998)

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 28 september 2015 09:33 PM
  [ # 4 ]

Je hoeft alleen maar de stekker los te halen, en niet de hele zender uit het blok draaien, wanneer er twee aansluitingen op de zender zit, deze meten, en niet aan de kant van de bedrading,  maar ik merk al van gradus dat het een euvel is, die geen kwaat kan, want bij te hete motor gaat lampje branden, wat jij iederkeer ziet oplichten bij contact om, had gehoopt dat je nog twee Senders had, dus niet,  jij hebt dus een zender , en dan wordt het wat lastiger, omdat ie dan samen werkt met manegment, als zender dan niet werkt start de motor slecht, of loopt warm beroerd,

Profiel  
 
Gepost: 28 september 2015 09:38 PM
  [ # 5 ]

Mijn auto is van eind 98 en heeft nog geen motormanagement… Is een DW8.

Profiel  
 
gijsheijden
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 28-09-2015

Gepost: 28 september 2015 09:40 PM
  [ # 6 ]

ok mooi dat het in ieder geval niet kwaad kan ofzo.

de reden dat ik me dr zorgen om maakte is ook dat de auto kachel toch erg warm word, ook al heb ik die op 0 staan zeg maar (de rood naar blauw knop wel vol op rood, dat wel). Ik had dit nog niet eerder zo opgemerkt maar nu begon het ineens op te vallen.

Nu is er slecht licht, ik zal van de week nog eens kijken bij beter licht of ik 1 of twee stekkers vind.

Thanks tot zo ver

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 29 september 2015 05:24 AM
  [ # 7 ]
gijsheijden schreef:

ok das dus niet heel ernstig (dat verwachte ik al hoor) maar toch. :d

ja ik heb wel t idee dat er 2 slangen zijn, een dikke vanuit de radiator rechts boven en een dunne die vanuit onder komt.. er zit een groene stekker op de plaats waar de dikke slang de motor in gaat, is dat m? kan ik die zomaar loshalen, loopt dan niet de hele rambam eruit?

edit: ik heb type 1.9d 600/5 (bj 1998)

Dat is hem inderdaad, Als je hem wilt wisselen kun je dat zomaar doen bij koude motor, wel direct de andere erin draaien.
Probleem is niet dat er vloeistof uit gaat maar dat hij lucht kan happen.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Gepost: 29 september 2015 09:41 AM
  [ # 8 ]
gijsheijden schreef:

(de rood naar blauw knop wel vol op rood, dat wel)

Dan staat je kachel ook vol open. De 0 t/m 4 stand is alleen voor de aanjager die de lucht harder langs het raam/door de ventilatieopeningen blaast. De temperatuur stel je in met de blauw/rood knop en ja, als die vol open staat dan wordt het wel lekker warm in de auto.

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 453
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 29 september 2015 07:17 PM
  [ # 9 ]

Mocht de tellerunit defect zijn, ik heb nog een nieuwe liggen.
Daarmee begin je wel weer met een tellerstand op 0 km.

Mvg. Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook