Radio werkt pas als lichten aan staan
Mark32
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-10-2015

Gepost: 07 oktober 2015 07:15 PM

Goedemiddag iedereen !
Ik ben sinds gister eigenaar van een vts 1.6 16v
Maar heb een kleine uitdaging met de radio ...
De radio gaat pas aan als ik de verlichting van de auto aanzet .....😒
Wie o wie heeft hier een passende oplossing voor of gouden tips ??

Alvast bedankt iedereen !!

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 07 oktober 2015 08:08 PM
  [ # 1 ]

in iedergeval verkeerde draad aan gesloten, dus afkoppelen en opnieuw de zaak bekijken.kleine uit daging wordt groot als rest van electronica sneuvelt. je gebruikte wel din stekkers???

Profiel  
 
Mark32
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-10-2015

Gepost: 07 oktober 2015 08:19 PM
  [ # 2 ]

Ja dan word het een groot probleem idd !
Ja gebruik de iso stekkers .....

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 07 oktober 2015 09:10 PM
  [ # 3 ]

Even de schakeldraad traceren vanaf de ISO connector. Het kan zijn dat de draad niet op het contact aangesloten is maar op de lichtschakelaar. Redelijk eenvoudig op te lossen met een stroomdiefje op de plus van je contactslot oid.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
X8NT14
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 21-05-2015

- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.4 Exclusive
Gepost: 07 oktober 2015 09:12 PM
  [ # 4 ]

- accu loskoppelen
- een eigen draad aan massa maken (aan blanke metaal van de auto)
- met een weerstandsmeter meten op alle radiostekker aansluitingen. (tussen eigen massa kabel en de stekker aansluitingen)
(Bij 0 ohm heb je de massa aansluiting van de radio gevonden)
- accu weer aansluiten
- met een voltmeter tussen de gevonden ‘radio’massa en de overige stekker aansluitingen meten om zo de vaste 12V aansluiting te vinden
- zet nu het contact aan (licht uit) meet nogmaals de spanning over de overige aansluitingen. Mogelijk kun je hiermee de geschakelde aansluiting vinden, maar zeer waarschijnlijk ontbreekt deze.
- zet nu de verlichting aan en meet weer de spanning over de overige aansluitingingen. Bij 12V heb je de geschakelde verlichting aansluiting

Waarschijnlijk heb je met bovenstaande de geschakelde aansluiting nog niet kunnen vinden, maar met een beetje geluk ligt deze toch nog ‘los’ achter de radio, anders zal je zelf iets moeten aanleggen.

Mocht je zo toch de geschakelde aansluiting vinden, dan weet je nu welke draden je moet wisselen.
Probeer echter wel zo te werken dat je alles weer terug kan draaien, mocht je perongeluk een verkeerde draad door knippen…

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de geschakelde draad te vervangen met een vaste 12v aansluiting (aftappen van de gevonden vaste 12v). Dan zal de radio niet meer uitgaan op het contact, maar hij zit dan ook niet meer gekoppeld met de verlichting. Je moet er alleen wel om denken de radio uit te zetten, anders wordt het ‘morgen’ aanduwen Wink

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 07 oktober 2015 09:35 PM
  [ # 5 ]
X8NT14 schreef:

Je zou er ook voor kunnen kiezen om de geschakelde draad te vervangen met een vaste 12v aansluiting (aftappen van de gevonden vaste 12v). Dan zal de radio niet meer uitgaan op het contact, maar hij zit dan ook niet meer gekoppeld met de verlichting. Je moet er alleen wel om denken de radio uit te zetten, anders wordt het ‘morgen’ aanduwen Wink

Ik had in mijn BX de radio op een vaste 12V zitten - is een afrader, wat mij betreft, mede omdat het zo makkelijk is om een geschakelde draad te trekken (stroomdiefje en wat draad, voor minder dan 10 euro ben je klaar). Met oudere radio’s is het namelijk geen probleem, maar wat modernere radio’s met een bluetooth module trekken ondanks het uitzetten en het verwijderen van het frontje alsnog doodleuk de accu leeg. De radio is dan zelf wel compleet uit, maar de bluetooth module blijft ingeschakeld - zonder uit te zenden, dus het is niet eens te controleren, maar je staat dan dus wel ineens met een platte accu!

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 07 oktober 2015 10:21 PM
  [ # 6 ]

Mark is de iso stekker, naar je radio dan nog wel origineel, of is dit een zelf gemaakte?  Heb nu het idee dat je geschakelde plus op je licht zit aangesloten, deze zit ook in de iso stekker, maar is bedoelt, om licht te dimmen op radio, of om licht te maken op radio,

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 07 oktober 2015 11:26 PM
  [ # 7 ]

Hier staat ook het een en ander beschreven over de radio en bedrading. Wat beremans zegt is ook wat ik bedoelde - de schakeldraad voor verlichting is ook 12V, dus daarom werkt de radio daar ook op, maar daar staat dus pas 12V op als je de lampen aan doet. Het wil per automerk/type nog wel eens verschillen welke kleur sommige draden hebben, en welke functie ze exact hebben. Als er dan lukraak een ISO connector op wordt gezet en de originele aansluiting verwijderd wordt, dan is het even lastig alle draden te traceren. Als mijn geheugen me niet in de steek laat zou je op de zwarte ISO stekker de volgende draden moeten hebben: zwart, rood, geel, oranje en blauw. Zwart is de massa, rood schakel 12V op contact, geel constant 12V, oranje 12V op licht en blauw 12V zodra de radio aan is (is namelijk de remote draad, voor bijvoorbeeld een gemotoriseerde antenne of een externe versterker - is in principe dus een ‘uitgaande’ 12V). Wat je even moet controleren is op welke pin jouw radio de schakeldraad verwacht, en of daar ook de rode draad op zit (of dus in ieder geval een draad die 12V geeft zodra je contact aan staat). Let op: geel en rood willen nog wel eens stuivertje wisselen van auto tot auto, het kan dus zijn dat je een rode constante hebt en een gele schakeldraad (of dat je 2 constante hebt, zoals ik in mijn BX).
Het is trouwens sowieso wel veiliger om altijd met je lampen aan te rijden, dus een groot probleem is het toch niet? Laughing

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Mark32
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-10-2015

Gepost: 08 oktober 2015 07:49 PM
  [ # 8 ]

Heb de kabels verwisseld in de iso stekker en die gene waar spanning op stond
Als je de verlichting aan deed heb ik er uit gelaten ! Nu werkt het gewoon Zoals het hoort !!!
Thnx iedereen !!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook