vreemd gierend geluid
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 25 augustus 2015 01:26 PM

Hallo, mijn C4 (2006) lijkt wel een turbo te hebben, Zo’n soort geluid hoor ik. Een hoog gierend geluid, oplopend met het toerental. Ik heb onlangs de distributieriem vervangen (daarvoor was dat geluid er ook al, ik hoopte dat het opgelost zou zijn) maar ik heb niets bijzonders kunnen ontdekken. Heeft iemand een idee?

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 25 augustus 2015 01:46 PM
  [ # 1 ]

Ik denk een versleten lager. Zijn de spanrollen en de waterpomp tegelijk met de D-riem vervangen? Dan kun je die uitsluiten. Het zou de dynamo of de stuurbekrachtigingspomp kunnen zijn.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 25 augustus 2015 01:48 PM
  [ # 2 ]

Ja, daar dacht ik ook al aan. Inderdaad heb ik ook de spanrollen en de waterpomp vervangen.
Denk je dat ik de multiriem er even van af kan halen, dan hoor ik het waarschijnlijk wel meteen.

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 25 augustus 2015 02:02 PM
  [ # 3 ]

Toevallig vanaf zo ongeveer 2000 toeren te horen? Als je in de 1e versnelling blijft rijden met zo’n 3000 toeren, is het dan een constant geluid of met korte tussenpozen?

Mijn C4 van 2005 maakt ook geluiden, daar wordt volgende week onder BOVAG garantie naar gekeken Smile

Welke motor ligt er in jou C4?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 25 augustus 2015 02:21 PM
  [ # 4 ]

Nee, je hoort het eigenlijk steeds constant, oplopend met het toerental. Ik denk idd ook aan een van de hierboven genoemde lagers. Ik hoop het (verschil) te horen als ik de multiriem er even af haal.
Motortype weet ik niet zo precies. Daar zal ik later nog wel even naar kijken.

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 25 augustus 2015 02:59 PM
  [ # 5 ]

Hmm, is het dan toch niet hetzelfde. Bij mij lekt er ook een krukaskeerring die volgende week vervangen gaat worden. Dat kan het bij mij ook zijn natuurlijk.

Airco aan/uit maakt ook geen verschil?

De motor laten draaien zonder multiriem moet geen probleem zijn lijkt me?

In mijn geval is het een 2-liter benzine trouwens. De 136/138pk variant.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 25 augustus 2015 03:11 PM
  [ # 6 ]

Het lijkt bij mij met wat goede wil een beetje op een turbo en komt als je onder de motorkap wat gericht gaat zoeken, van de dynamo.
Geen idee nog hoe lang hij dat gaat volhouden, heb het zo zonder garantie gekocht Smile

het zou uit die hoek ook nog van de aircopomp kunnen komen, maar aangezien dat niet werkt, zal die ook niet inkomen en loos meedraaien. Lijkt me niet dat dat zo’n fijn lawaai geeft.

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 09 oktober 2015 01:38 PM
  [ # 7 ]

Inmiddels heb ik de spanrol van de multiriem vervangen. Dat bleek de boosdoener. Wel jammer dat niet alleen de rol, maar het hele spanmechanisme moest worden vervangen. Een losse rol kost een paar euro, dit hele setje was veel duurder. Maar goed, dat zal ook wel z’n redenen hebben en ach, het werkt weer naar behoren….

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 09 oktober 2015 04:36 PM
  [ # 8 ]

Dat heeft zeker een reden. Als je iets beter kijkt naar jouw spanrol set van de multieriem zie je dat deze ook een rubberen kern heeft. Deze rubberen kern krijgt, naarmate hij ouder wordt, ook meer speling met andere woorden de demping wordt minder/slechter. Door dit in een keer te vervangen ben je van toekomstige ellende af.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Theo van den Akker
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 238
Geregistreerd: 13-10-2005

- C4 (2004-heden) 5-deurs
- C3 Pluriel 1.6 SensoDrive
Gepost: 09 oktober 2015 06:18 PM
  [ # 9 ]

Ja, zoiets dacht ik al. bedankt voor de toelichting.

Echtpaar op foto: wij in ‘82 op een Snoek, onze trouwauto (19-GT-57)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook