adals vervangen
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 19 mei 2013 05:29 PM

eigenlijk voor lood, maar omdat misschien meer mensen er wat aan hebben in een apart topic.
ook weet ik niet of dit al aan bod geweest in het clubblad, in dat geval zou ik die uitleg aanhouden (ik ben maar een hobbyist).

eerst de draagarm uitgebouwd en even schoon gemaakt.
dan de binnenste as eruit met iets passends, in mij geval dop 12.
de foto laat zien wat er dan uitkomt, in dit geval nog vrij redelijk maar vaak ook een hand roestige onderdelen.
soms zitten er ook nog vulringen bij, of verschillen de sluitringen in dikte (hier niet).
dan in dezelfde volgorde later weer monteren.
hier zijn de keerringen nog prima dus die heb ik schoongemaakt en hergebruikt, anders moeten ze vervangen worden.

Afbeelding Bijlagen
P1010872.jpgP1010871.jpgP1010870.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 19 mei 2013 05:33 PM
  [ # 1 ]

de binnenringen van de lagers blijven in de draagarm zitten.
ik las er dan een rups in, met vrij veel stroom.
ten eerste omdat de ring dan krimpt, maar ook omdat je dan een mooi randje hebt om vanaf de andere kant de ring er met een lange schroevendraaier uit kunt tikken.
vervolgens de boel van binnen goed schoonmaken met scotch brite of een borsteltje op de boormachine.

Afbeelding Bijlagen
P1010875.jpgP1010874.jpgP1010873.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 19 mei 2013 05:38 PM
  [ # 2 ]

dan de buitenringen van het nieuwe lager erin persen met iets passends (ik heb een dop 30 gevonden)
ik heb ervoor gekozen om vetnippels te plaatsen.
behalve die vetnippel moet je dan ook gaatjes net buiten de lagerringen boren zodat het oude vet weer wegkan bij het doorsmeren.
vervolgens de lagers en keerringen ruim in het lagervet en weer in elkaar persen.

en weer jaren zweefplezier.

Afbeelding Bijlagen
P1010878.jpgP1010877.jpgP1010876.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 19 mei 2013 08:38 PM
  [ # 3 ]

Hulde, Erik. Prima initiatief. very good

Profiel  
 
DavidC
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 22-01-2010

- CX 2400 kdfi Familiale
- Saxo 1.4 5 drs Automaat
Gepost: 12 september 2014 01:05 AM
  [ # 4 ]

Dit is echt handig!

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 14 oktober 2015 05:15 PM
  [ # 5 ]

mooi beschreven allemaal want zal ik nodig hebben vandaag enorm gekraak van de linksachter draagarm
(2 jaar geleden vervangen) das toch wel heel snel?!
Heb ik nog meer nodig dan alleen dit
http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=41617&products_id=5397
mvg, Joost

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 15 oktober 2015 10:45 PM
  [ # 6 ]

heb ik ff mijn achterwielen er af gehaald en toen zag ik dat zowel links als rechts de veerpoot gewoon los zat. De slangenklemmen vast gedraaid en alles weer in elkaar gezet .Geluid weg en lijkt beter te veren zonder tikkend geluid.Was ook nog maar 2 jaar geleden dat de adals zijn vervangen.
Opgelost dus.
mvg, Joost

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 oktober 2015 10:50 PM
  [ # 7 ]

Veercilinder bedoel je ws.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 15 oktober 2015 10:56 PM
  [ # 8 ]

idd veercilinder Laughing

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 15 oktober 2015 11:00 PM
  [ # 9 ]

Ik snap het niet….?
Die slang klem zorgt er alleen maar voor dat alles blijft zitten in ontspannen toestand.
En in bedrijf zorgt de veer druk ervoor dat alles op zijn plek blijft zitten.( en doet die slang klem niet ter zake)
Of zou dan de slangklem gerammeld hebben,.......lijkt me sterk.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 15 oktober 2015 11:04 PM
  [ # 10 ]

als de wagen in veert staat er indd gewoon druk op de veercilinder en druk hij in het subframe maar als hij omhoogkomt dan kan de veer cillinder gaan rammelen als de klem niet goed vast zit en hoor je een tikkend geluid lijkt mij?Heb dat getest door achter op de bumper heen en weer te drukken en nu geen geluid meer dus probleem is in elk geval opgelost
mvg, joost

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook