Lekker dieselen
benson
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 03-07-2005

- C15 1.8 Diesel
- Berlingo 1.6 benzine
Gepost: 05 mei 2015 12:18 AM

Het wordt wel vervelend nu.
Mag straks ook niet in Rotterdam komen met mijn C15-D.
Kunnen ze nu niet iets verzinnen, dat de diesel motor die weinig uitstoot heeft gewoon wel in de stad mag komen.
Zie soms de nieuwste diesel bakken met een rookpluim van fijnstof van heb ik jou daar.
Kan dat nu niet in de APK vastgelegd worden of ben ik zo simpel ???

C-15D & Berlingo

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 05 mei 2015 03:15 AM
  [ # 1 ]

heb begrepen dat die uitstoot bepaald is door een berekening en niet door effectief meten

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
benson
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 03-07-2005

- C15 1.8 Diesel
- Berlingo 1.6 benzine
Gepost: 06 mei 2015 06:48 PM
  [ # 2 ]

Tja en dat berekenen is vaak vooral in het voordeel van de producenten.
Als er nu een vaste maximale en minimale waarde per motorinhoud zou komen in de APK, zou het volgens mij wat beter gaan met het milieu.
Willekeur is nu het kenmerk van steden als Rotterdam en Utrecht.
Jammer dat het zo gaat.

C-15D & Berlingo

Profiel  
 
Basfeijen
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 601
Geregistreerd: 16-03-2011

Gepost: 06 mei 2015 06:53 PM
  [ # 3 ]
benson schreef:

of ben ik zo simpel ???

Nee, de regelbedenkers, die zijn simpel..
Kijken gewoon naar het bouwjaar en de brandstof, niet verder.
Is je auto ouder dan 8 jaar, ookal is het model van 6 jaar oud precies hetzelfde, dan ben je gewoon de lul Grrrr

doei

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 09 mei 2015 08:13 AM
  [ # 4 ]

Ach, je kunt je ook afvragen of je de binnenstad wel in wilt.
Tuurlijk is het een (wééér) een kinderachtig soort stimuleringsmaatregel van de staat om je uit de auto te krijgen en alles wat oud en vermeend vervuilend is in de hoogovens te doen verdwijnen.

In Duitsland mag je bijvoorbeeld wél weer de milieuzone in als je auto 30+ en origineel is…
Europa?

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 09 mei 2015 08:52 AM
  [ # 5 ]

Vanaf volgend jaar mag ik met de C8 Antwerpen niet meer binnen, bij het aankondigen van de maatregel paar jaar geleden was er sprake van alle diesels zonder roetfilter maar nu spreken ze van euro 4,de C8 heeft een fap filter maar is euro 3, ‘k zal wel ergens anders naar toe rijden.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 09 mei 2015 09:26 AM
  [ # 6 ]

Grappig dat je erover begint benson, ik mag vanaf volgend jaar met mijn auto’s ook Rotterdam niet meer in (Utrecht ook niet, maar dat is geen probleem omdat ik daar nooit kom). Ik heb een BX diesel van 92, een BX benzine uit 86 en een benzine uit 91(met groene umwelt sticker!). Waarbij het type van 91 ook in 92 en 93 geproduceerd is met dezelfde motor en zelfde emissiesysteem. Eigenlijk is het dus erg bizar om auto’s te weren op basis van bouwjaar. Zo mag dus een superschone Lupo 3L Rotterdam niet meer in, maar mag iemand met een Q7 V12 TDI Rotterdam wel in… Zelfs al zou ik mijn diesel ‘schoon’ laten maken, mag ik Rotterdam niet in. Een volstrekt irrationele en idiote regel dus.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
benson
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 03-07-2005

- C15 1.8 Diesel
- Berlingo 1.6 benzine
Gepost: 18 september 2015 09:20 PM
  [ # 7 ]

Tja en dan nu weer een nieuwe uitzonderingsregel op de regel hier in Rotterdam

Nu blijkt dat de oude diesel van voor 2001 weer wel in de stad mag komen als deze aan bepaalde eisen voldoet.
Roetvrij natuurlijk en een verklaring van de garage dat bij de apk keuring de auto voldoet aan de Euro 3 norm.

Voor de benzine auto’s van voor 1992 moet een garage verklaring komen dat deze voldoet aan de Euro 1 norm.


Mijn diesel wordt nu sneller opgeknapt en gaat weer de weg op, want die Euro 3 norm haalt die al sinds 1996.

Helaas zijn er al wel heel wat prachtige oude diesels ( C15-D) verdwenen naar de sloop.

C-15D & Berlingo

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 18 september 2015 09:45 PM
  [ # 8 ]

Da’s toch weer prettig nieuws Ben !

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
benson
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 03-07-2005

- C15 1.8 Diesel
- Berlingo 1.6 benzine
Gepost: 14 oktober 2015 04:13 PM
  [ # 9 ]

Weer een vervolg op de regels. Mocht je de nodige verklaring van de garage hebben, dan moet je een formulier invullen voor de ontheffing.
Jawel daar zijn weer fikse kosten per jaar aan verbonden.
Een verkapte belasting lijkt het mij.
Dus gewoon maar niet in de stad komen met de C15D.
Misschien koop ik wel een C15D uit 1997 erbij Wink

C-15D & Berlingo

Profiel  
 
TwanV
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 14-10-2015

- BX 16 TGI
Gepost: 14 oktober 2015 06:41 PM
  [ # 10 ]

Ik ken je probleem.. Kijk op http://www.schonerelucht.nl (jaja) als je wilt zien of en hoe je in aanmerking komt voor een mogelijke ontheffing. Je kunt maatregelen treffen, zoals bijvoorbeeld het inbouwen van een katalysator voor benzinemodellen, RDW keuring natuurlijk verplicht: Geen goedkope oplossing maar het kan.
Mijn Visa 11RE (verbruik 1:20, weinig CO2 maar ongetwijfeld bakken NOx+HC) gaat dan ook weg dit jaar. Maar dankzij de (nieuwe) ontheffing voor U9-indicaties (katalysator) spring ik toch stiekem een gat in de lucht, de BX uit januari 1992 mag blijven.

Zonde van onze chique-Visarijke Provenierswijk niettemin…

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 22 oktober 2015 12:51 AM
  [ # 11 ]
benson schreef:

Weer een vervolg op de regels. Mocht je de nodige verklaring van de garage hebben, dan moet je een formulier invullen voor de ontheffing.
Jawel daar zijn weer fikse kosten per jaar aan verbonden.
Een verkapte belasting lijkt het mij.
Dus gewoon maar niet in de stad komen met de C15D.
Misschien koop ik wel een C15D uit 1997 erbij Wink

Ik zou er eentje uit 2006 zoeken in Frankrijk.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook