koelventilator draait> accu moet losgekoppeld> start niet meer (1.6 break 2003)
ignas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 14-05-2010

Gepost: 21 september 2015 08:04 PM

in afgelopen week 2x gebeurd: ik rij van huis naar werk (of terug, enkeltje = 10 km) en als ik de motor uit zet blijft de koelventilator draaien op de hoogste stand, en gaat niet meer uit. ik krijg hem alleen maar uit door de accu af te koppelen. heb dat 2x gedaan maar kreeg na het aankoppelen van de accu de motor niet meer aan de praat. startmotor draait wel, maar motor slaat niet aan. op het dashbord wordt een wisselende feestverlichting getoond als ik de accu even later aanschakel om het nog een keer te proberen. soms brandt dan alleen het sleutellampje.

de eerste keer heeft de WW geprobeerd te helpen. bijzonder aardige WW, heeft 1 (van de 3) kapot relais van de koelventilator eruit gehaald; die was doorgebrand. andere relais waren OK. maar de motor startte nog steeds niet, ook niet met accubooster. alles doorgemeten, alle zekeringen 1 voor 1 gecontroleerd, helplijn gebeld, nog een aantal opties doorgenomen, niets werkte. naar citroen-garage gesleept. daar zijn het relais vervangen + twee weerstanden. sleutels moesten opnieuw ingeleerd.

binnen 24h was het weer raak: loeiende koelventilator, alleen uit te schakelen door de accu af te koppelen. daarna startte xsara niet meer, zelfde euvel. door een citroen-medewerker thuis opgehaald na een accu-boost (dat leek nu wel te werken…). de citroen-garage vertelde me net dat er twee relais van de koelventilator kapot waren. die zijn inmiddels besteld.

het lijkt me vreemd dat die relais nu ineens achter elkaar kapot gaan, en dat daardoor de auto niet meer gestart kan worden. zou er geen probleem in het electrisch of in het electronisch circuit zitten? de garage zegt alles doorgemeten te hebben en dat er behoudens die twee relais verder geen fout geconstateerd kan worden. maar ik ben er niet gerust op… heeft iemand zoiets eerder meegemaakt?

xsara break 1.6i 16v benzine (2003)

Profiel  
 
ignas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 14-05-2010

Gepost: 24 oktober 2015 10:36 AM
  [ # 1 ]

probleem opgelost door citroen garage.

bij het tweede bezoek aan de garage kwam een van de medewerkers er toevallig achter dat er kortsluiting werd gemaakt door een kabel die de ventilator aandrijft. daardoor ontregelde het systeem en brandden de relais door. kortsluiting is verholpen, doorgebrande relais zijn vervangen, en sindsdien geen problemen meer gehad.

xsara break 1.6i 16v benzine (2003)

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 24 oktober 2015 11:24 AM
  [ # 2 ]

Ignas, mooi dat je dit vermeld, over die die kabel die kortsluiting maakt, als iemand anders het nu eens een keer heeft, weet ie waar ie moet beginnen, met zoeken, want ja dat is toch een beetje het doel van hier, heb ik toch nog even een vraag voor je, toen je de accu af koppelde, had je toen nog de sleutel in het contact zitten?

Profiel  
 
ignas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 14-05-2010

Gepost: 26 oktober 2015 12:36 PM
  [ # 3 ]

ja precies, daarom kwam ik er zelf op terug.

toen ik de accu afkoppelde had ik de sleutel niet in het contact zitten maar in mijn broekzak. dat leek me intuitief het meest veilig en het minst “verstorend” voor het electronische circuit.

xsara break 1.6i 16v benzine (2003)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook