Klapperende koppeling
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 28 oktober 2015 09:33 AM

Goedemorgen,

sinds een tijdje heb ik last van een koppeling die niet vloeiend opkomt, maar klappert/ bijt.
Bij een koude motor weinig last, maar als de motor warm is lijkt het erger te worden.
Ik ben bang dat de koppelingsplaat vet is geworden. Is dit een correct vermoeden of zijn er nog andere mogelijkheden die ik kan nagaan?

Indien de koppelingsplaat inderdaad vet is, rest dan alleen nog het vervangen of zijn er nog andere oplossingen?

Alvast bedankt

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 28 oktober 2015 11:21 AM
  [ # 1 ]

Of de plaat is krom, of hetvliegwiel is plaatselijk te heet geweest.

Ja vervangen is de enige oplossing.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1525
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 28 oktober 2015 02:23 PM
  [ # 2 ]

kleine kans dat de motorsteunen speling hebben, voelt hetzelfde.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 28 oktober 2015 02:39 PM
  [ # 3 ]

Verrek, exact hetzelfde heb ik met mijn C4 ook.

Bij koude motor inderdaad niks aan de hand, koppelt nagenoeg soepel. Na een km of 3 begint het wat minder soepel te worden en alles na 30 á 40km is soepel wegrijden vanuit stilstand eigenlijk onmogelijk. Behalve als je wat meer gas geeft, maar dat is bij file rijden dan vaak weer geen optie.

Soepel schakelen is dan ook onmogelijk trouwens, vooral als je rustig optrekt. Hard doortrekken en flink veel toeren laten maken en snel schakelen gaat dan makkelijker.

Huidige koppeling is nu ongeveer 5500km oud, die is vervangen (drukgroep, koppelingsplaat en druklager) samen met een lekkende krukaskering

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 28 oktober 2015 03:25 PM
  [ # 4 ]

off-topic: bij de C4 kan dat komen door een vliegwiel dat niet meer goed vlak is. Komt helaas vaker voor…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 29 oktober 2015 12:39 PM
  [ # 5 ]

Bij mijn break waren hetdestijds de motorsteunen. Je kunt ze nastellen wanneer de rubbers niet al te veel zijn ingezakt.

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 29 oktober 2015 02:01 PM
  [ # 6 ]

@ Stef,
ik zal het nakijken, is iig een goede tip voordat alles uit elkaar gaat.
Had je hetzelfde verschijnsel; eerst geen last en later meer

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 29 oktober 2015 02:30 PM
  [ # 7 ]

alleen als het wat koud was en de choke zat erop, dan was het minder (verhoogd toerental)
De rubbers waren bij mij te ver ingezakt; ik heb bij Citrotech nieuwe rubbers besteld; grote verbetering.

Maar het kan natuurlijk ook een natte koppeling zijn door olielekkage vanuit versnellingsbak; Toen ik nog in Nederland woonde had ik een HY met hetzelfde probleem. De oplossing daar was in de hoogste versnelling (zn 3) handrem erop, gassen en koppeling laten slippen zodat hij goed heet word. Dat hielp totdat ik uiteindelijk de versnellingsbak keerring had vervangen. De HY had een mooi inspectieluikje zodat je kon zien of the versnellingsbak lekte/olie rondspatte rond koppeling.

Profiel  
 
id20driver
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 93
Geregistreerd: 10-04-2006

- ID/DS ID 20 D super
- 2CV AZU B
Gepost: 30 oktober 2015 12:24 PM
  [ # 8 ]

ik heb dit probleem zelf ook meegemaakt, Bij mij bleek er een vinger van de drukgroep afgebroken.

Voor een DS Techniek cursus ga je naar http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 november 2015 04:23 PM
  [ # 9 ]

Het kan ook komen door kvs lekkage.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 03 november 2015 08:16 PM
  [ # 10 ]

@ jantje1948, als het door een koelvloeistoflekkage is veroorzaakt, moet dan de plaat worden vervangen of kan het slijten door gebruik?
Het lijkt erop dat iedere keer als met het warmer worden van de motor, het klapperen toeneemt.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 03 november 2015 10:41 PM
  [ # 11 ]

Het kan dan slijten door gebruik, maar alleen als de eventuele lekkage verholpen is natuurlijk.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 04 november 2015 08:39 PM
  [ # 12 ]

Vroeger bij min traction hetzelfde gehad. Voor mij lijkt het meest logische dat door de motorwarmte de veerdruk oid in de drukgroep iets verandert, waardoor hij asymmetrisch aangrijpt.
Daarom denk ik dat je “gewoon” een nieuwe drukgroep nodig hebt. Een diafragmakoppeling is daarna een verademing !

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook