Dieselgeur, roken en lekkage
albert909
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 23-03-2015

Gepost: 27 april 2015 10:16 PM

Sinds een week of drie ruik ik diesel binnenin de auto als ik stilsta of met het raampje open rij. Ook ruik ik diesel als ik naar de auto toe loop. Ook rookt de auto de eerste paar minuten na koude start dikke wolken wit rook.
Vandaag lag er onder de auto een behoorlijke plas met diesel. Op onderzoek uitgegaan en na lang zoeken blijkt dat er onder de brandstofpomp diesel te lekt. Als ik mijn hand onder de pomp murw dan is die daar nat. Ik neem aan dat de drie genoemde symptomen daar de oorzaak hebben.
Maar nu? De pomp uitbouwen? Ik kan niet met zekerheid zeggen dat het onder de pomp lekt maar wel dat het daar vandaan komt. Wie kan mij een diagnose stellen en zeggen wat te beste methode is om dit probleem op te lossen…
Bij voorbaat dank!

Afbeelding Bijlagen
pomp.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
H van Zandvoort
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 29-08-2012

- C4 (2004-heden) 1.6HDI 90 ligne business 5D
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
Gepost: 06 november 2015 10:47 PM
  [ # 1 ]

hallo
dit is wel een heel erg late reactie, bericht heb ik niet eerder gezien.
ook ik heb diesel lekkage gehad, ik heb hem uit gebouwd en het lek gedicht.
ik heb een xsara 1.9D met een Bosch brandstofpomp en heeft er nu 570000km op zitten.
Als ik jou foto zie lijkt het mij een lukas pomp, op het internet is veel te vinden over dieselpomp lekkage
Ik dacht dat bij mij het gasasje lekte omdat daar veel speling in zat en rondom dat gebied was het vaak erg nat.
Toen ik de pomp eruit had en de pompdeksel gelicht had bleek de dekselpakking zeer hard.
dus dit was de boosdoener, toch het gasasje lager busje vervangen met het O-ringetje en de dekselpakking.
nu na een week rijden is de pomp nog dicht en loopt de motor goed.
Let op met lichten van de deksel er zit een dun veertje die je ziet zitten als je de deksel voorzichtig optilt.
Dit veertje voorzichtig van zijn haakje losnemen anders trek je hem aan gort.
voordat de deksel gelicht kan worden moest bij mij eerst een stelschroef terug gedraaid worden omdat deze de deksel op spanning hield.
Deze eerst met een schuifmaat opmeten hoe ver hij uit de pomp steekt en vast leggen of met een foto of opschrijven.
deze stelschroef zit bij een boschpomp onder een kapje die met een stift geborgd is dit tegen diefstal
met gepast geweld heb ik dat stiftje eruit gekregen.
Belangrijk is eerst foto’s te maken hoe alles op de pomp in elkaar zit dit is handig bij de montage.
En dan voor dat je iets los neemt eerst alles maar dan ook echt alles merken met een centerpunt oid.
Omdat het een erg precisie werkje is heb ik de pomp er maar uit gebouwd, dit is wel het meeste werk.
Distributieriem moet er af, riemwiel van de pomp moet eraf, multy V-riem moet er af dit alles is het meeste werk, ik heb erg ongeveer een week over gedaan, zaterdag geheel gedemonteerd en op de avonden de pomp zelf onderhanden genomen.
Dus het is zelf wel te doen als je maar nauwkeurig en heel schoon werkt het is wel een enorme klus

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook