Buitensensor Citroen Xsara Picasso
hvz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 21-11-2015

Gepost: 21 november 2015 11:02 AM

Hallo.

Door omstandigheden moest ik mijn Xsara picasso wegdoen (s’nachts bleek de straat te smal voor een dronken mercedesrijder gun ) en heb weer een andere gekocht.
Dit maal een Xsara picasso 2.0 16v Image automaat van 2005 (een nieuwere zat er financieel niet in op dit moment).
Hij doet alles goed met eigelijk maar 1 (hopenlijk) klein probleem.
De buitensensor geeft constant ongeveer 8c te laag aan.
Dit forum stevig nagezien maar kan oorzaak of oplossing niet echt vinden anders dan dat de sensor waarschijnlijk vervangen zou moeten worden.

Nu is mijn vraag : Heeft de sensor invloed op andere dingen of alleen maar op de temperatuur op het display ?
Is er bv een link tussen de airco en de waarde van de buitentemperatuur ?

Ik heb al gecheckt dat hij niet in F aangeeft oid.

Zo niet laat ik hem voorlopig zitten , het stoort me niet ( kan tenslotte rekenen) maar vervangen zou ik moeten laten doen in garage, de vingers zijn niet meer zo lenig en een schuur of garage heb ik helaas niet.

Bij voorbaad dank voor een eventueel antwoord en of oplossing.

Hans

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 605
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 21 november 2015 06:38 PM
  [ # 1 ]

Ja, er is een link tusen de werking van de sensor van de buitentemperatuur (in de rechter buitenspiegel) en de airco. Heb het euvel ooit bij mijn C5 gehad, maar daarbij was de afwijking méér dan die 8 graden die jij aangeeft. Switchte onvoorspelbaar van +15 naar -22. Airco raakte van slag (althans: automatische airco, handmatige weet ik niet). Reparatie is snel te doen: spiegelglas verwijderen, oude sensor verwijderen, nieuwe sensor plaatsen en solderen.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
hvz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 21-11-2015

Gepost: 21 november 2015 08:59 PM
  [ # 2 ]

Hallo.

Snap er niks van, de sensor zal idd wel defect zijn.
Deze middag gaf hij plots weer de goede waarde aan, lijkt wel e.o.a. slecht contact.
Vervangen zal toch moeten wachten tot het beter weer is of, als het te gek wordt, laten vervangen door garage.
Vreemd genoeg zag ik dat dat de spiegel, het complete huis, niet goed op het scharnier zit.
Ondanks dat werkt hij wel goed, zowel het stellen als het elec. in en uitklappen.
Links kan ik het scharnier niet zien, rechts wel. Lijkt alsof het huis ongeveer 5 mm te hoog zit.

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 605
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 22 november 2015 12:55 AM
  [ # 3 ]

Huis gewoon met ‘gepaste kracht’ terugduwen op het scharnier, zal wel ontzet zijn. De spiegelhuizen kunnen nogal wat hebben…....
En elektronica leidt soms haar eigen leven, ook bij Citroën.

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
hvz
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 21-11-2015

Gepost: 22 november 2015 04:57 PM
  [ # 4 ]

Hallo , dank voor het advies.

Dat de elektronica een eigen leven leid is me wel al duidelijk, gisteren was de temperatuur plots goed en vandaag was het weer te laag , nu “maar”-1 dus ongeveer 6c te laag.

Dat met gepaste kracht heb ik wel even geprobeerd, gaf een klap waar ik nogal van schrok maar zit er wel iets beter op, nu effe wachten tot het niet meer zo koud is en wat droger want buiten werken is niet alles .
Hij zit wel beter maar kan vanaf de bestuurder stoel nog het scharnier zien rechts dus denk dat hij nog verder erop moet. Of is dit normaal ?


Hans

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook